کمیته مقابله با کروناویروس معاونت علمی و فناوری تشکیل شد/عزم فعالان زیست‌بوم نوآوری برای #شکست_کرونا

کمیته مقابله با کروناویروس معاونت علمی و فناوری تشکیل شد/عزم فعالان زیست‌بوم نوآوری برای #شکست_کرونا

با تشکیل این کمیته پیگیری اقدامات و پروژه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت علمی و فناورانه مقابله با بیماری کرونا آغاز شد و قرار بر این است که آخرین اتفاقات و پیشرفت‌های علمی در حوزه مبارزه با این بیماری و گزارش‌های مختلف توسط دبیران کمیته و سایر اعضا در ایام مختلف به مردم و مسوولان اعلام شود.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری هم به عنوان رئیس این کمیته مدتی است به صورت مستمر از فعالیت‌ها و اقدامات معاونت علمی برای مقابله با این بیماری، گزارشهایی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر می‌کند که با هم می‌خوانیم:

جامعه علمی کشور در کنار دانش‌بنیان‌ها

ستاری در اولین گزارش در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: از ابتدای ورود کرونا به کشور کمیته مقابله با این ویروس در معاونت علمی و فناوری تشکیل شد. تا راه‌های مقابله علمی با این بیماری را پیدا کنیم. این ویروس ناشناخته صدها سوال علمی را برای پاسخگویی در ما ایجاد کرد و باعث شد محققان در سراسر کشور ذیل پروژه‌های علمی متعدد، نسبت به پاسخگویی این سوالات فعال شوند.

بنا به گفته ستاری، یافته‌های بسیاری هر روز به دست می‌آید که ماهیت ساختاری و عملکردی این ویروس را بیش از پیش مشخص می‌کند. جامعه علمی و فناوری کشور به همراه شرکت‌های دانش‌بنیان در این مبارزه فعال هستند. هرچند این روزها نام بسیاری از این شرکت‌ها را در گزارش‌های تلویزیونی و یا فضای مجازی می‌بینید و می‌خوانید.

«در حال حاضر حدود یکصد پروژه تحقیقاتی در ارتباط با مطالعات مرتبط با ویروس به جریان افتاده است و نتایج علمی آن‌ها به زودی به جامعه ارائه می‌شود.»

ستاری با اشاره به این نکته، بیان کرده است که کارآزمایی بالینی چند داروی مهم پس از اخذ تاییدیه‌های کمیته اخلاق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است که نتایج اولیه برخی از آنها امیدواری‌های بسیاری ایجاد کرده است.

توان بالای دانش‌بنیان‌ها در تولید ماسک‌های نانو

شرکت های دانش‌بنیان و فناور در تولید لوازم و ملزومات پزشکی به شدت در حال تلاش و فعالیت هستند. تولید ماسک‌های نانو در ایران که در تولید دستگاه‌های ساخت فیلترهای این نوع ماسک‌ها صاحب فناوری منحصر به فردی است توسعه یافته است. این نوع ماسک‌ها که اصطلاحا N۹۵ و N۹۹ نامیده می‌شود مورد استفاده کادر درمانی بیمارستان ها است. شرکت سازنده این نوع دستگاه‌ها به صورت شبانه‌روزی در حال کار برای تولید و تحویل دستگاه ها در این زمان کم خود نشاندهنده قدرت بالای بخش خصوصی حاضر در میدان است.

به زودی تولید انبوه دستگاه های تولیدکننده ماسک نیز آغاز می شود تا زنجیره تولید ماسک های خاص بیمارستانی کامل شود.

در حال حاضر ظرفیت تولید کاغذ فیلترهای نانو برای این نوع ماسک ها به حدود سیصد هزار ماسک در روز رسیده است و این عدد افزایش چشمگیری خواهد یافت. همینطور با تولید انبوه دستگاه های ساخت فیلتر و ساخت ماسک تولید این محصول توسعه قابل توجهی خواهد داشت.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات