«سیستم پایش شعله» توربین‌ها بومی شد

«سیستم پایش شعله» توربین‌ها بومی شد

رضا شفیقی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «سهند صنعت پارتیکان» درباره این سیستم توضیح داد: سیستم پایش شعله یا شعله ­بین به منظور تشخیص و اعلانِ حضور یا عدم حضور شعله در تجهیزاتی مانند توربین‌ها و بویلرها که استمرار و تداوم وجود شعله بسیار حیاتی بوده طراحی و ساخته شده است.

این فعال فناور ادامه داد: به طور معمول این سیستم‌ها شامل یک یا چند حسگر تشخیص شعله و یک دستگاه راه‌انداز هستند که وظیفه دستگاه راه‌انداز دریافت سیگنال از حسگرهای شعله‌یاب و اعلان وضعیت به خروجی است.

وی افزود: به دلیل این که رنگ شعله با سوخت‌های مختلف بسته از گستره‌ی فروسرخ تا فرابنفش متغیر است و از آن جایی که سوخت مصرفی توربین‌های NEVSKY گاز طبیعی بوده و گستره نوری شعله حاصل از این نوع سوخت بیشتر دارای مولفه‌های فرا بنفش است از حسگرهای آشکارساز در گستره فرابنفش جهت پایش شعله استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «سهند صنعت پارتیکان» بیان کرد: در بخش سامانه‌های پایش شعله این شرکت به صورت خاص و تخصصی بر روی این محصول کار کرده است همچنین در برخی از سنسورهای دما تعدادی شرکت تولید کننده داخلی وجود دارند که نمونه مشابه را تولید می‌کنند.

این فعال فناور درباره واردات نمونه مشابه محصولات توضیح داد: نمونه مشابه محصولات به طور حتم وارد کشور می‌شود؛ بر اساس شناختی که از بازار وجود دارد و میزان فروش و تامین این تجهیزات توسط این شرکت می‌توان حدس زد که بخشی از نیاز بازار داخل از طریق واردات تامین‌ می‌شود.

وی از کشورهای آمریکا، فرانسه و آلمان سه کشور اصلی تولیدکننده این قبیل تجهیزات نام برد.

تولید محصولات با ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از نمونه خارجی

شفیقی درباره اختلاف قیمت محصولات این شرکت و نمونه‌های مشابه خارجی آن گفت: قیمت محصولات تولیدی این شرکت حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی آن است.

وی همچنین اضافه کرد: قطعا این محصول به لحاظ کیفیت و کارایی با نمونه‌های مشابه خارجی آن برابری می‌کند. به بیان دیگر وقتی محصول این شرکت بر روی توربین‌هایی با قیمت ۲۰ میلیارد تومان نصب و راه‌اندازی می‌شود این موضوع نشان می‌دهد که کیفیت و کارایی محصول این شرکت با نمونه‌های مشابه خارجی آن تفاوتی ندارد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «سهند صنعت پارتیکان» به موضوع اشتغال‌زایی اشاره و بیان کرد: در این مجموعه برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و نیز برای ۱۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

وی دلیل عدم صادرات محصول را این‌گونه بیان کرد: نیاز بازار داخل بسیار گسترده است و از سویی دیگر بسیاری از کشورهای نفتی حاشیه خلیج فارس به دلیل ارتباط و همکاری با شرکت‌های‌های بزرگ دنیا ترجیح می‌دهند که از تجهیزات و سیستم‌های ساخته شده آن‌ها استفاده کنند تا از محصول شرکت‌های دیگر.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/

اخبار مرتبط

* ایجاد فدراسیون صنعت نفت ایران در جهت تعامل بهتر فعالان این حوزه

* موافقتنامه همکاری معاونت علمی و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت امضا شد

* رصد شرایط حاکم بر بازار فناوری و رفع نیاز در صنعت نفت

* محیط کسب و کار و چالش‌های پیش‌روی بخش خصوصی در صنعت نفت و گاز پایش می‌شود

* صنعت نفت فناوری­ محور است

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات