فارغ‌التحصیلان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد به سربازی نمی‌روند

فارغ‌التحصیلان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد به سربازی نمی‌روند

عبدالرضا باقری (قائم مقام وزیر علوم) اعلام کرد که در حال رایزنی با ستاد نیروهای مسلح هستند تا فارغ‌التحصیلان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد به جای طی کردن دوران سربازی، در پارک‌های علم و فناوری فعالیت کنند تا از ظرفیت‌های علمی آنان استفاده شود.

به گزارش اکوسیستم، باقری در مراسم تودیع و معارفی رئیس پارک علم و فناوری خراسان که در ساختمان مرکزی این پارک برگزار شد، گفت: در دوران تحریم‌ها، مسئولیت سنگین‌تری داریم و همانطور که در مدت جنگ یک عرصه طلایی برای تامین نیازهای نظامی و دفاعی به وجود آمد، در حال حاضر این فرصت برای پارک‌های علم و فناوری فراهم شده است. در دوران تحریم، می‌توان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها به تامین نیازهای دستگاه‌های مختلف پرداخت.

وی اظهار داشت: در دوران فعلی قصد داریم در وزارت علوم بیشتر به مسئله تولید فناوری بپردازیم و از دانشگاه‌های سطح یک و دو کشور انتظار داریم این هدف را محقق کنند.

قائم مقام وزیر علوم بیان کرد: در مورد استان‌هایی که به تازگی مشغول احداث پارک‌های علم و فناوری هستند، کم بودن فاصله فیزیکی میان دانشگاه و پارک‌ها را در نظر گرفته‌ایم. البته در بعضی از استان‌ها به اقتضای امکانات این اتفاق نیفتاده است، اما علیرغم فاصله فیزیکی باید ارتباط پویایی میان پارک و دانشگاه ارتباط پویا به وجود آید.

وی با اشاره به این موضوع که امروزه علاوه بر تامین نیروی انسانی، از دانشگاه‌ها انتظار داریم که برای توسعه کشور و نقش‌آفرینی در عرصه‌های بین‌المللی گام‌های موثری بردارند، ادامه داد: موضوعی که در دهه ۸۰ و بخش عمده‌ای از دهه ۹۰ صورت گرفته، افزایش تولیدات علمی در سطح منطقه و به ویژه افزایش انتشار مقالات بوده است.

باقری گفت: دانشگاه‌ها در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ رسالت خود را در تولید نیروی انسانی و تولید دانش و فناوری انجام داده‌اند، اما امروزه خواسته‌های جدیدی از دانشگاه‌ها شکل گرفته و دانشگاه‌ها باید در حل مشکلات جامعه نیز فعال باشند.

وی با اشاره به این موضوع که باید به دنبال ایجاد دانشگاه‌های جامعه محور و یا دانشگاه نسل سوم باشیم، اظهار داشت: یکی از خصوصیت‌های دانشگاه‌های نسل سوم ایجاد پارک‌های علم و فناوری است. این پارک‌ها بستر مناسبی را برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان فراهم می‌کنند و می‌توان گفت زیرساخت‌های مذکور تقریبا در تمام استان‌های کشور، چه در دانشگاه‌ها و چه در پارک‌ها ایجاد شده است.

قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: در حال تدوین سیاست‌گذاری‌های متناسب با ایجاد دانشگاه نسل سوم هستیم در این راستا مسلما، اکثر قوانین و مقررات باید دگرگون شوند و در دانشگاه‌های نسل جدید از ایده‌های دانشجویان کارشناسی حمایت گردد که این حمایت در بستر پارک‌ها نیز امکان‌پذیر است.

باقری تاکید کرد: انتظار می‌رود که بعد از گذشت دو دهه توانسته باشیم به عرصه تولید علم و دانش ورود پیدا کنیم، البته رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم یک شبه صورت نمی‌گیرد، اما امیدواریم که در این زمینه نیز موفق باشیم.

وی ادامه داد: در دانشگاه‌های نسل سوم باید دیوارهای میان گروه‌های آموزشی برداشته و تحقیقات و پژوهش‌ها نیز برمبنای نیازهای جامعه و بحران‌های فعلی کشور انجام شوند.

قائم مقام وزیر علوم تشریح کرد: باید ارتباط مداومی میان معاونت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه فردوسی و پارک علم وفناوری به وجود آید. هدف هر دو واحد توسعه علمی کشور است و باید مرزهای میان آنها برداشته شوند.

وی با اشاره به این موضوع که بعضی ایده‌ها در صورت حمایت و پیگیری می‌توان به دانش و فناوری تبدیل شوند، گفت: مشغول تدوین یک بسته حمایتی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی هستیم، تا بتوانند بعد از اتمام تحصیل، وارد بازار کار شوند و از مهارت‌های کافی برخوردار باشند.

باقری اضافه کرد: به علاوه در حال رایزنی با ستاد نیروهای مسلح هستیم تا فارغ‌التحصیلان مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد، دوران خدمت مقدس سربازی خود را در پارک‌های علم و فناوری مشغول به فعالیت شوند تا به این ترتیب از ظرفیت‌های علمی آنان استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاهای نسل سوم کشور باید بسته‌های پژوهشی تقاضا محور اعمال شود و پژوهش‌ها با توجه با تقاضاها و مشکلات جامعه صورت گیرد. این موضوع به معنای غفلت از پژوهش‌های پایه نیست و در بعضی از رشته‌ها نیاز اصلی روی تحقیقات پایه و محض قرار دارد.

    نظرات