بیکارترین فارغ‌التحصیلان متعلق به رشته IT هستند

بیکارترین فارغ‌التحصیلان متعلق به رشته IT هستند

عیسی منصوری (معاون اشتغال وزارت کار) اعلام کرد: با وجود ظرفیت بالای اشتغال در زمینه تولید محتوا در حوزه IT، اما از آنجا که فارغ التحصیلان این رشته از مهارت کافی برای ورود به بازارکار برخوردار نیستند، این حوزه بیشترین فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار را دارد.

به گزارش اکوسیستم، منصوری با اشاره به سهم 70 درصدی بخش خدمات در اشتغالزایی، گفت: در حال حاضر بخش عمده اشتغالزایی، مربوط به حوزه‌های صنعت و خدمات است. بخش زیادی از ایجاد اشتغال مربوط به بنگاه‌های غیر رسمی بوده است، بنابراین ایجاد 700 هزار شغلی که مرکز آمار گزارش می‌دهد، درست است.

وی اظهار داشت: در حالی که بخش عمده‌ای از اشتغالزایی در کشور متمرکز بر بخش خدمات است، اگر سیاست‌های بازار کار را معطوف به این بخش نکنیم، فعالیت‌های اقتصادی در حوزه خدمات از جنس توزیعی خواهد شد. لذا باید اشتغال بخش خدمات مولد باشد، زیرا خدمات غیرمولد ارزش افزوده ایجاد نخواهند کرد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیرکار با بیان این موضوع که بخش قابل توجهی از ارزش افزوده در دنیا، به بخش فناوری اطلاعات اختصاص دارد، بیان کرد: در دنیا 30 درصد از زیرساخت‌ها مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و 70 درصد نیز در حوزه تولید محتوا در بخش فناوری اطلاعات IT است؛ اما در ایران به این شکل نیست.

وی در ادامه ضمن اشاره به سهم 50 هزار میلیارد تومانی ارزش افزوده در عرصه فناوری اطلاعات، بیان کرد: اگر خوش‌بین باشیم، این سهم 60 هزار میلیارد تومان است و در این زمینه با همکاری مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت فناوری اطلاعات، درپی ایجاد ابزارهایی برای نظام حکمرانی کشور هستیم تا سهم واقعی فناوری اطلاعات در ارزش افزوده دست پیدا کنیم.

منصوری ادامه داد: علیرغم ظرفیت بالای اشتغال در بخش تولید محتوا در حوزه فناوری اطلاعات، اما به علت عدم مهارت فارغ التحصیلان این رشته برای ورود به بازارکار، بخش IT بیکارترین فارغ التحصیلان دانشگاهی را دارد.

وی با ذکر این نکته که یکی از مشکلات امروز بازار کار، عدم انطباق قابلیت‌های نیروی کار با نیاز واقعی اشتغال کشور است، اضافه کرد: فارغ التحصیلان دانشگاهی برای ورود به بازار کار و کسب، باید به تحصیل مهارت‌های مورد نیاز بپردازند.

    نظرات