کاهش تعداد کاربران اسنپ چت و برنامه‌های جدید این شرکت

کاهش تعداد کاربران اسنپ چت و برنامه‌های جدید این شرکت

اخیراً اسنپ چت تعداد زیادی از کاربران فعال روزانه خود را از دست داده است. با وجود اینکه اسنپ چت اخیراً سرمایه مناسبی را جذب کرده است، تعداد کاربران آن به نحو قابل توجهی کاهش یافته است.

به گزارش اکوسیستم، تعداد کاربران اسنپ چت در 3 ماهه اخیر با 1.5 درصد کاهش به 188 میلیون کاربر فعال در ماه رسیده است. این کاهش کاربر در حالی اتفاق افتاده است که در 3 ماهه دوم سال جاری میلادی، نرخ افزایش کاربران اسنپ چت مثبت بوده است و رشد 2.9 درصدی داشته است.

با وجود اینکه وال استریت، درآمد اسنپ چت را 249 میلیون دلار تخمین زده بود اما بر اساس اخبار منتشر شده از اسنپ چت، میزان درآمد این شرکت 262.3 میلیون دلار بوده است. سود خالص اسنپ چت در 3 ماهه اخیر در حدود 353 میلیون دلار بوده است این در حالی است که در 3 ماهه قبل سود خالص این شرکت در حدود 385 میلیون دلار بوده است.

با وجود کاهش درآمد و سود خالص اسنپ چت، یکی از شاهزاده‌های سعودی در ازای خرید 2.3 درصد از سهام اسنپ چت، مبلغ 250 میلیون دلار به این شرکت پرداخت کرده است.

اسنپ چت که از سال 2011 تأسیس شده است، با وجود از دست دادن بخش زیادی از کاربران خود، توانسته درآمد سالانه خود را تا 44 درصد افزایش دهد و این امر تا حدودی اثرات کاهش تعداد کاربر را کاهش داده است و ارزش سهام این شرکت در ساعات ابتدایی عرضه در بازار بورس 11.1 درصد افزایش داشته است. اما از آنجایی که این شرکت نتوانسته است به درخواست سهامداران برای ارائه برنامه عملی به منظور افزایش درآمد و همچنین بهبود پلتفرم تحت سیستم عامل اندروید خود، پاسخ مناسبی بدهد، ارزش سهام این شرکت با افت نسبتاً زیادی مواجه شد.

در حال حاضر تعداد کاربران فعال روزانه اسنپ چت در آمریکا و کانادا در حدود 100 میلیون کاربر گزارش شده است. به گفته اسنپ چت این تعداد کاربر فعال روزانه، بیشترین تعداد کاربری است که تاکنون اسنپ چت داشته است. این آمار همچنین نشان دهنده این واقعیت است که نوجوانان همچنان به استفاده روزانه از اسنپ چت به عنوان پیام‌رسان، عادت دارند. بررسی تعداد کاربر فعال روزانه می‌تواند آمار دقیق‌تری در خصوص محبوبیت یک پیام‌رسان در اختیار ما قرار دهد. زیرا در بررسی تعداد کاربر ماهانه فعال، آن دسته از کاربرانی که طی یک ماه گذشته حساب کاربری باز کرده‌اند ولی از آن استفاده نکرده‌اند، نیز محاسبه می‌شود.

به عقیده ایوان اشپیگل، مدیر عامل اسنپ چت، یکی از دلایلی که باعث شده است تعداد کاربران فعال روزانه اسنپ چت کاهش یابد، طراحی مجدد برخی از قسمت‌های این پلتفرم و اختلال‌های ایجاد شده توسط این طراحی مجدد است. اشپیگل همچنان نسبت به آینده و رشد اسنپ چت امیدوار است و در ادامه به این موضوع اشاره کرده است که در حال بررسی عوامل دخیل در کاهش تعداد کاربران اسنپ چت هستند. او همچنین به این نکته اشاره کرده است که طراحی جدید اسنپ چت باعث می‌شود تا تعداد کاربران بالای 35 سال این اپلکیشن، 8 درصد افزایش یابند و خاطر نشان کرده است که طراحی جدید جذاب‌تر بوده و استفاده از این پلت فرم را به دلیل برچسب گذاری مناسب‌تر، ساده‌تر کرده است.

تیم استون، مدیر مالی اسنپ چت، در یکی از مصاحبه‌های خود، تمایل و علاقه این شرکت برای کسب درآمد از بخش‌های مختلف پلتفرم اسنپ چت، بخصوص بخش ارتباطات را ابراز کرده است. این موضوع می‌تواند باعث شود تا تبلیغات بیشتری در صندوق دریافت پیام نمایش داده شود و از طرفی همراه با عکس‌هایی که کاربر برای کاربران دیگر ارسال می‌کند نیز نمایش داده می‌شود.

اسنپ چت، همچنین امیدوار است که با کاهش قیمت تبلیغات، میزان بیشتری از تبلیغات را به سمت خود جلب نماید و در نتیجه درآمد این شرکت از راه تبلیغات افزایش می‌یابد. یک نکته قابل توجه برای اسنپ چت این است که درآمد متوسط برای هر کاربر خارج از کانادا و آمریکا با 65 درصد افزایش به 0.96 دلار رسیده است. البته موضوع مهم این است که قدرت خرید و درآمد در این کشورها در سطح نسبتاً پایینی است و وابستگی اسنپ چت برای درآمد زایی به آن‌ها باید بررسی شود. از طرفی یکی از راه‌هایی که می‌تواند به اسنپ چت در درآمد زایی کمک کند، طراحی و بهینه سازی عملکرد پلتفرم تحت سیستم عامل اندروید اسنپ چت است. زیرا تعداد کاربران این سیستم عامل در کشورهایی به غیر از کانادا و آمریکا بیشتر است.

در حال حاضر اسنپ چت، برای نمایش تبلیغات، از روشی استفاده می‌کند که یکسری تبلیغات ناخواسته برای کاربر نمایش داده می‌شود. به عبارت دیگر مشاهده این تبلیغات اجباری است و حذف آن برای کاربر امکان پذیر نیست. این روش تبلیغاتی اگر چه برای کاربر آزار دهنده است اما برای اسنپ چت به عنوان منبع بزرگی برای درآمدزایی محسوب می‌شود. از طرفی این روش به برندهای مختلف این امکان را می‌دهد که نه تنها به اجبار کاربر را در معرض مشاهده و اطلاع از محصول خود قرار دهند، بلکه روشی است که کاربر می‌تواند بدون خروج از برنامه، اقدام به خرید خدماتی که توسط شرکت تبلیغ کننده ارائه می‌شود، کند. اسنپ چت همچنین از طریق لنز واقعیت مجاری خود که تبلیغات از طریق آن برای کاربر نمایش داده می‌شود، نه تنها امکان قرار دادن پست را در اختیار کاربر قرار می‌دهد بلکه امکان بازی کردن را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از طرفی، اسنپ چت امیدوار است با  راه‌اندازی پلتفرم امن و خصوصی  Snap Kit برای توسعه دهندگان، راهی برای افزایش تعداد کاربر خود بیاید.

اما موضوع این است که با وجود اینکه اسنپ چت در حال پیدا کرد راهی برای گسترش فعالیت‌های خود و همچنین جذب کاربر بیشتر است، رقبای آن نیز بیکار ننشسته‌اند و به دنبال افزایش کاربر و محبوبیت هر چه بیشتر هستند. مثلاً اینستاگرام با ارائه امکانات مختلف در بخش استوری به کاربران، توانسته حدود 400 میلیون کاربر فعال روزانه را به خود اختصاص دهد. این تعداد کاربر برای واتس اپ در حدود 450 میلیون کاربر، گزارش شده است. به این ترتیب فیسبوک توانسته از طریق اپلیکیشن ها مختلف خود روزانه 1.1 میلیارد کاربر فعال را جذب نماید. شاید رسیدن به این میزان کاربر برای اسنپ چت کار چندان ساده‌ای نباشد.

    نظرات