تاپیک پنجاه و سوم: از وابستگی گوگل به کارمندان آزادکار تا سرمایهگذاری سامسونگ در حوزه هوش مصنوعی
طبق روال یکشنبههای گذشته، این هفته نیز به بررسی اخبار مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای خبرگزاریهای مختلف جهانی فعال در حوزه کسبوکار منتشرشده است، خواهیم پرداخت.
به گزارش اکوسیستم، رسانههای بینالمللی فعال در هفته اول ماه آگوست سال جاری میلادی، به پوشش اخبار جالبی از سراسر جهان پرداختند. مهمترین اخباری که در صدر خبرهای مهم این رسانهها قرار گرفتند یکی در مورد وابستگی گوگل به کارمندان فریلنسر یا آزادکار و دیگری در خصوص سرمایهگذاری و ورود سامسونگ به حوزه هوش مصنوعی است. بر اساس خبر اول، در حال حاضر شرکت گوگل بیش از هر زمان دیگر با آزاد کارها و یا فریلنسرها همکاری میکند. خبر دوم نیز حاکی از این خبر است که شرکت سامسونگ سرمایهگذاری جدید را در زمینه استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی برای شبکه ارتباطی 5G و قطعات الکترونیکی خودروهای هوشمند انجام داده است.
گوگل بیش از هر زمان دیگر برای انجام پروژههای خود از فریلنسرها استفاده میکند. براساس گزارشی از بلومبرگ، در حال حاضر شرکت گوگل بیش از هر زمان دیگری در تاریخ ۲۰ ساله فعالیت خود، با کارمندان آزادکار همکاری دارد. شرکت گوگل از ارائه هرگونه اطلاعاتی در خصوص تعداد دقیق کارمندان اجتناب کرده است، اما یکی از سخنگویان شرکت به سایت Inc گفته بود که گوگل برای انجام وظایف کارمندانی که در مرخصی زایمان هستند، از نیروی کار آزادکار کمک میگیرد. همچنین این کمپانی آمریکایی برای انجام اموری که به افراد بااستعدادتری از نیروهای کار خود نیاز دارد نیز از این افراد کمک میگیرد. استخدام کارمندان آزادکار نه تنها هزینههای شرکت را کاهش میدهد، بلکه میزان بهرهوری و کیفیت کار خروجی را نیز افزایش خواهد داد. یکی از مراکز نظرسنجی در آمریکا پژوهشی را انجام داد که نتایج آن نشان میدهد از هر پنج کارمند این کشور، یک نفر پیمانکار مستقل است. نتیجه مطالعات دیگری نیز حاکی از آن بود که آزاد کارها ۱۵/۸ درصد کل نیروی کار آمریکا را تشکیل میدهند که همین میزان در یک دهه قبل برابر ۱۰/۱ درصد بوده است. کارمندان گوگل براساس نوع قراردادی که با این کمپانی دارند، نشانهایی با رنگهای متفاوت دریافت میکنند تا از سوی بخش امنیت شرکت از کارمندان تمام وقت، تشخیص داده شوند. البته این مسئله برای بعضی از کارمندان قراردادی خوشایند نیست، زیرا علیرغم حضور در شرکت احساس میکنند جزوی از نیروی کار گوگل نیستند.
واتس اپ از مدل درآمدی جدید خود رونمایی کرد. اخیرا واتساپ از تغییرات ایجاد شده بر روی پیامرسان واتساپ بیزینس رونمایی کرده است. این تغییرات به نحوی طراحی شدهاند که واتساپ میتواند از طریق آنها به درآمد برسد. واتساپ که به تازگی در دسترس قرار گرفته است، به صاحبان کسبوکار امکان پاسخگویی به پیامهای کاربران را در طول مدت ۲۴ ساعت میدهد و اگر پاسخگویی به این پیامها بیشتر از ۲۴ ساعت طول بکشد، در اینصورت بسته به کشوری که در آن قرار دارند، میبایست به واتساپ هزینه پرداخت نمایند. کسبوکارهایی که از واتساپ بیزینس برای ارتباط با مشتریان خود استفاده میکنند، تنها قادر به پاسخگویی برای پیامهای دریافتی از سوی مشتریان خود هستند (برای برقراری ارتباط مشتری میبایست ابتدا پیام خود را ارسال نماید.)، اما API واتساپ این امکان را در اختیار صاحبان کسبوکار قرار میدهد که برای مشتریان خود پیامهای برنامهریزی شده در خصوص مواردی مثل تأییدیههای حمل و نقل، یادآوریهای قرار ملاقات و یا بلیت رویدادهای مختلف را ارسال نمایند. البته کسبوکارهایی که با کمتر از ۳ میلیون مشتری از طریق واتساپ در تماس هستند میتوانند پاسخ پیامهای دریافتی را در مدت زمان بیشتر از ۲۴ ساعت به صورت رایگان ارسال نمایند. شرکت فیسبوک، پیامرسان واتساپ را در سال ۲۰۱۴ با قیمت حدود ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد. در حال حاضر تعداد کاربران این پیامرسان در سراسر دنیا در حدود ۱.۵ میلیارد نفر است و به عقیده بسیاری زمان آن فرارسیده است که واتساپ با این میزان کاربر فعال، انقلاب تازهای را در خدمات خود به کاربران ایجاد نماید.
الون ماسک قصد دارد تا شرکت تسلا را خصوصی کند. الون ماسک در ایمیلی به کارمندان خود توضیح داده است که خصوصیسازی به عنوان بهترین راه برای پیشرفت و جلو بردن اهداف تسلا مورد توجه قرار گیرد. الون ماسک، روز چهارشنبه ۸ اگوست در توییتر خود، توییتی در مورد خصوصی کردن تسلا منتشر کرد. بعد از آن در ایمیلی به کارمندان خود توضیح داد که چرا خصوصی کردن تسلا میتواند گامی مهم برای رسیدن این شرکت به موفقیت در اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود باشد. هر چند هنوز هیچ تصمیمی در جهت خصوصی کردن این شرکت گرفته نشده است اما ماسک ایمیل مفصلی در این باره به کارمندان خود ارسال کرده است. در این ایمیل، ماسک به این موضوع اشاره کرده است که خصوصیسازی تسلا میتواند باعث کاهش بسیاری از مشکلات ناشی از تأثیر نوسانات بازار بورس بر روی این شرکت شود. از طرفی خصوصیسازی تسلا میتواند باعث شود تا تصمیمات بلند مدت آسانتر گرفته شوند و در نتیجه روند تصمیمگیری و انجام تصمیمها سریعتر و آسانتر خواهد بود. او همچنین در این باره به این نکته اشاره کرده است که وقتی سهام یک شرکت به صورت عمومی عرضه میشود، همه افراد قادر به خرید آن هستند و در نتیجه بسیاری از افرادی که قصد جلوگیری از به ثمر رسیدن اهداف شرکت را دارند نیز میتوانند در تصمیمات مهم دخالت کرده و به نوعی به شرکت به صورت غیر مستقیم حمله کنند. از این رو، خصوصیسازی تسلا میتواند دست این افراد را از شرکت کوتاه نماید.
یک شاهزاده سعودی در اسنپ چت سرمایهگذاری کرده است. یکی از شاهزادههای سعودی بخشی از سهام اسنپ چت را به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار خریداری کرد. این شاهزاده سعودی توانسته است در قبال پرداخت این میزان، ۲.۳ درصد از سهم اسنپ چت را از آن خود کند. اسنپ چت که اخیراً بیش از ۳۵۳ میلیون دلار از ارزش خود را در سه ماهه اخیر از دست داده است، توانست در حدود ۲.۳ درصد از سهام خود را به یک عضو از خانواده سلطنتی سعودی با قیمت ۲۵۰ میلیون دلار بفروشد. شاهزاده الولید تلا و مدیر عامل اسنپ چت، ایوان اشپیگل، در یک پیام ویدیویی در توییتر خبر واگذاری و خرید و فروش ۲.۳ درصد از سهام اسنپ چت به این شاهزاده سعودی را منتشر کردند. هنوز مشخص نیست چرا یک عضو خانواده سلطنتی سعودی، برای سرمایهگذاری در اسنپ چت پیش قدم شده است و هدف او از این سرمایهگذاری چه بوده است. بر اساس اخبار منتشر شده، هر سهم از اسنپ چت با قیمتی در حدود ۱۱ دلار به این شاهزاده سعودی واگذار شده است. ارزش واقعی سهام اسنپ چت در حدود ۱۳.۱۰ دلار قبل از واگذاری آن به این شاهزاده سعودی، تخمین زده شده است. ارزش اسنپ چت بعد از انتشار خبر واگذاری بخشی از سهام این شرکت به یک شاهزاده سعودی، سقوط کرد. الولید، پیش از سرمایهگذاری در اسنپ چت در شرکتهای مرتبط با تکنولوژی در آمریکا از جمله Lyft و Twitter نیز سرمایهگذاری کرده بود. همچنین این شاهزاده سعودی در ماههای اخیر در Deezer یکی از پلتفرمهای پخش موسیقی در اروپا و همچنین غول تجارت الکترونیک چین یعنی JD.Com نیز سرمایهگذاری کرده است. از طرفی اخباری در خصوص سرمایهگذاری الولید در شرکتهای New Corp و Citigroup نیز منتشر شده است. همه این سرمایهگذاریها نشان دهنده عزم و علاقه جدی این شاهزاده عرب به سرمایهگذاری در حوزه تکنولوژی است.
سامسونگ سرمایهگذاری جدیدی را در حوزه هوش مصنوعی آغاز کرده است. سامسونگ الکترونیکس به تازگی از سرمایهگذاری ۲۲ میلیارد دلاری در حوزههای هوش مصنوعی، شبکه ارتباطی ۵G و قطعات الکترونیکی برای خودروهای هوشمند خبر داد. البته این مبلغ برای کمپانی بزرگی همچون سامسونگ تعجب آور نیست و این شرکت کرهای با این اقدام قصد دارد تا در زمینههای شبکههای ۵G و هوش مصنوعی فعالیت خود را افزایش دهد. گروه اقتصادی سامسونگ اعلام کرد که این کمپانی قصد دارد تحقیقات خود را در زمینه هوش مصنوعی توسعه دهد و تعداد محققان و متخصصین این حوزه را در مراکز جهانی خود به ۱۰۰۰ نفر افزایش دهد. گزارشاتی که در این رابطه منتشر شدهاند، نشان میدهند که سامسونگ این سرمایهگذاری را تا سال ۲۰۲۰ میلادی انجام خواهد داد.البته بخشی از این سرمایهگذاری مربوط به ورود سامسونگ به صنعت داروسازی و شیمیایی است. هدف این کمپانی از سرمایهگذاری مذکور، کاهش وابستگیهای تجاری به درآمد حاصل از بخش گوشیهای هوشمند و تراشههای حافظه و گسترش منابع مالی این شرکت است.
نظرات