شکایت سرمایه‌گذاران تسلا از الون ماسک

شکایت سرمایه‌گذاران تسلا از الون ماسک

چندی پیش الون ماسک در اظهار نظر توییتری خود در مورد خصوصی‌سازی تسلا صحبت کرده بود. احتمال خصوصی‌سازی تسلا از آنجایی بیشتر شد که الون ماسک در ایمیلی با کارمندان خود، در خصوص مزایای خصوصی شدن تسلا صحبت کرده بود. اما ظاهراً این صحبت‌ها به مذاق سرمایه‌گذاران تسلا خوش نیامده و کار الون ماسک به دادگاه کشیده شده است.

به گزارش اکوسیستم، سرمایه‌گذاران تسلا، در پی اظهار نظر جنجالی الون ماسک در مورد خصوصی‌سازی تسلا، از وی در دادگاه شکایت کرده‌اند. سهام تسلا بعد از توییت الون ماسک در خصوص احتمال خصوصی‌سازی تسلا در بازار بورس با 11 درصد افزایش به 380 دلار معادل 298 پوند رسید. پیش از این جهش ارزش سهام، در بازار بورس سهام تسلا با کاهش چند درصدی مواجه بوده است.

این افزایش سهام برای آن دسته از افرادی که در معاملات سهام بازار بورس شرکت می‌کنند، غیر قابل پیش‌بینی بود. این افراد عقیده دارند الون ماسک با این صحبت‌ها بازار را دچار آشفتگی کرده است.

در بسیاری از خبرهای رسانه‌های مختلف تصمیم الون ماسک برای خصوصی‌سازی و خرید شرکت خودرو سازی تسلا به قیمت 72 میلیارد دلار منتشر شده بود که باعث شد ارزش هر سهم از این شرکت در بازار بورس به چیزی در حدود 420 دلار برسد.  هر چند الون ماسک نه تنها در صحبت‌های اولیه خود، بلکه در صحبت‌های بعد از آن نیز به هیچ وجه به این موضوع که قرار است پول خرید و خصوصی‌سازی شرکت تسلا را از چه منبعی تأمین کند، اشاره و صحبتی نکرده بود.

الون ماسک در حال حاضر بیش از 50 درصد از کل سهام شرکت تسلا را در اختیار دارد. وی در آخرین ایمیل خود که به کارمندان تسلا ارسال کرده بود از موج منفی که برخی از خریدوفروش کنندگان سهام تسلا به راه انداخته بودند، شکایت کرده بود. او در این ایمیل ابراز امیدواری کرده بود که خصوصی‌سازی تسلا باعث شود تا این شرکت نه تنها از نوسانات ارزش سهام در بازار بورس در امان بماند بلکه بتواند از فشارهایی که در 3 ماهه اخیر به تسلا وارد شده بود، به سلامتی عبور کند.

خریدوفروش کنندگان جزئی سهام در بازار بورس، عمدتاً افرادی هستند که سهام شرکت‌های بزرگ را به صورت اجاره‌ای در اختیار دارند و در واقع با اجاره کردن و یا قرض گرفتن این سهام در سود آن شریک هستند. این افراد از استراتژی و تصمیم اخیر ماسک برای خصوصی‌سازی تسلا چندان دل خوشی ندارند و عقیده دارند که صحبت‌های اخیر ماسک باعث شده تا آن‌ها با ضرر زیادی در خریدوفروش سهام مواجه شوند.

یکی از شاکیان پرونده ماسک در دادگاه که خود یک فعال جزئی در بازار بورس است، عقیده دارد که اظهارنظرهای جنجالی ماسک تنها به هدف کوتاه کردن دست افرادی مثل او یعنی خریدوفروش کنندگان جزئی سهام، از سهام تسلا بیان شده است.

او در دادخواستی که با همکاری ویلیام چمبرلین، تقدیم دادگاه کرده است، الون ماسک را متهم به نقض قوانین مربوط به اوراق بهادار فدرال و افزایش قیمت سهام تسلا به صورت مصنوعی کرده است.

نه الون ماسک و نه شرکت تسلا، هیچ کدام هنوز هیچ توضیحی در خصوص این دادخواست که در دادگاه فدرال سان فرانسیسکو مطرح شده است، بیان نکرده‌اند. به نظر می‌رسد الون ماسک تمایلی به درگیر شدن با مسائل این چنینی ندارد. فقط الون ماسک در ماه گذشته، بعد از ماجرای حبس تیم فوتبال جوانان در غاری در تایلند، مجبور شد به دلیل اظهار نظرات خود از یک غواص بریتانیایی که برای نجات این گروه تلاش می‌کرد، عذرخواهی کند.

    نظرات