3 راهکار برای کاهش اضطراب در مذاکرات

3 راهکار برای کاهش اضطراب در مذاکرات

مذاکره یکی از ارکان جدایی‌ناپذیر در هر کسب و کاری است و هر کارآفرین و مدیری در زمان فعالیت خود باید مذاکرات بسیاری را انجام دهد. البته این مذاکرات با اضطراب بسیاری همراه است که برای موفقیت باید بتوانید آن را کنترل کنید.

اکوسیستم – تمام کارآفرینان و مدیران کسب و کار در زمان فعالیت خود مذاکرات سرنوشت سازی را تجربه خواهند کرد. این جلسات معمولا با استرس و اضطراب بسیاری همراه است. آمادگی و درگیری در چنین مذاکراتی باعث افزایش امواج بتای مغز خواهد شد، در نتیجه فرد احساس هوشیاری و تمرکز می‌کند، در غیر اینصورت میزان هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس در بدن افزایش خواهد یافت. استرس به افراد اجازه نمی‌دهد از تمام توانایی‌های خود استفاده کنند و میزان خلاقیت را نیز کاهش می‌دهد.

یکی از دلایل ایجاد استرس در مذاکرات، تمرکز بیش از اندازه روی نتیجه مذاکره است. مذاکره کننده احتمالا نقشه مسیر برای رسیدن به نتایج مورد نظر خود را چندین بار در ذهن مرور می‌کند، حتی نشانه‌هایی که بداند در مسیر درستی در مذاکره قرار گرفته است یا نه را شناسایی می‌کند؛ اما همان‌طور که می‌دانید همیشه همه چیز طبق نقشه پیش نمی‌رود و طرف دیگر مذاکره مطابق انتظار عمل نمی‌کند. درنتیجه وقوع اتفاقات پیش‌بینی نشده، فرد به طور ناگهانی دچار استرس می‌شود و میزان هورمون کورتیزول در بدن وی افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه فرد خلاقیت و انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد. البته راهکارهایی برای رهایی از این شرایط وجود دارد که باعث آرام شدن بدن و بازگشت خلاقیت به سطح عادی می‌شود.

چگونه اضطراب خود را در مذاکرات کاهش دهیم؟

برای سناریوهای مختلف آمادگی داشته باشید

سعی کنید قبل از شروع مذاکره به تمام سناریوهای ممکن فکر کنید و اتفاقاتی که احتمال دارد در طول جلسه رخ دهند را بر اساس انتظارات و محدودیت‌ها پیش‌بینی نمایید. در نتیجه در طول مذاکره براساس مسیر اصلی یا مسیرهای فرعی پیش‌بینی شده حرکت خواهید کرد و دچار استرس نمی‌شوید.

برای پیش‌بینی مسیرهای فرعی، به این سوال جواب دهید که، چه اتفاقی ممکن است باعث شود مذاکره طبق انتظار پیش نرود؟ به علاوه این پرسش را در طول مذاکره نیز می‌توانید مطرح کنید. اطلاعات خود را با طرف مقابل به اشتراک بگذارید تا در نهایت بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید؛ برای مثال به طرف مقابل بگویید که، لطفا به من بگو چرا فکر می‌کنی این راه حل جواب نمی‌دهد؟

پاسخ این سوال، فرضیاتی را به وجود می‌آورد که ممکن است به آنها فکر نکرده باشید، برای مثال اگر طرف مقابل گفت: اکنون زمان مناسبی نیست، درجواب این سوال را مطرح کنید که پس فکر می‌کنی اکنون زمان مناسبی برای انجام این کار نیست؟ با این اقدام واکنش فرد بدون در نظر گرفتن حالت دفاعی، مشخص خواهد شد.

روی نفس کشیدن تمرکز کنید

تمرین‌هایی که به شما کمک کنند، در طول مذاکره حضور فیزیکی فعالی داشته باشید و بتوانید مغز و احساس خود را آرام نگهدارید را پیش از مذاکره انجام دهید. برای مثال تصاویر آرامش‌بخش را تجسم کنید یا یک ملودی آرام را در طول جلسه در ذهن مرور کنید. کاهش سرعت تنفس، یکی دیگر از روش موثر برای کاهش استرس است. چهار ثانیه هوا را وارد ریه‌ها کنید، چهار ثانیه صبر کنید و سپس در چهار ثانیه هوا را از ریه‌ها خارج کنید. هنگام استرس، افراد کوتاه و سریع تنفس می‌کنند. آرام نفس کشیدن باعث ریلکس شدن بدن می‌شود و انرژی بیشتری به مغز می‌فرستد، درنتیجه خلاقیت و بهره‌وری در طول مذاکره افزایش می‌یابد.

چگونه اضطراب خود را در مذاکرات کاهش دهیم؟

با دقت به صحبت‌های دیگران گوش دهید

شما نمی‌توانید برای هر صحبتی از قبل جواب خود را آماده کرده باشید.طرف مقابل شما در مذاکره، منبع تمام اطلاعات و پاسخ‌هایی است که باید از آنها اطلاع داشته باشید، بنابراین باید با روشی مناسب از او اطلاعات بگیرید. سعی کنید به جای صحبت کردن، شنونده خوبی باشید، زیرا به این ترتیب چشم‌انداز بهتری برای هدایت مذاکره به سوی سناریوهای از پیش تعیین شده خود، پیدا خواهید کرد.

گوش دادن فرآیند پیچیده‌ای است، اکثر ما قادر نیستیم روی صحبت‌های طرف مقابل تمرکز کنیم و اطلاعات مورد نظرمان را به دست آوریم. نیازهای طرف مقابل، موضوعاتی که معامله را برای هر دو طرف دلپذیر می‌کند و محدودیت‌ها را پیش از مذاکره شناسایی کنید تا به این ترتیب صحبت‌های وی را بهتر متوجه شوید.

ترکیب راهکارهای یاد شده، به شما کمک خواهد کرد که در طول مذاکره آرامش بیشتری داشته باشید و به این ترتیب با استفاده از راه‌های خلاقانه روند مذاکره را به سمتی که می‌خواهید، هدایت کنید.

    نظرات