تزریق امید

تزریق امید

دانش‌بنیان‌ها در این سال‌ها قوی به میدان آمده‌اند. حضور آنها همواره امیدبخش است. امید برای آینده‌ای روشن‌تر. حتی در روزهای سختی که می‌گذرانیم و شیوع بیماری اضطراب و نگرانی ‌ها را تکثیر کرده است. در این روزها هم نوآوری و فناوری همچون نوری در انتهای مسیر می‌درخشد تا همچنان امید داشته باشیم.

مقام معظم رهبری سالی که گذشت را رونق تولید نامگذاری کردند. همین شعار سرلوحه فعالیت‌های ستاد توسعه علوم و فناور‌‌ی‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی قرار کرفت تا در حوزه فناوری و تجاری¬سازی محصولات شاهد توسعه زیست¬بوم کسب و کارهای نوپا و اقتصاد دانش¬بنیان باشیم.

این زیست بوم قدرتمند در کشور در حال شکل گیری است، شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یکی از اجزای آن به خوبی در حال گسترش هستند. نگاهی به گذشته نشان می‌دهد تعداد این شرکت‌ها در همین سال گذشته افزایش خوبی را داشته است. به گونه‌ای که اکنون بیش از ۱۴۴ شرکت فعال و فناور در این حوزه فعالیت دارند که از این بین حدود ۱۰۳ شرکت دانش¬بنیان هستند.
رشد این شرکت‌ها در سال¬های اخیر در هر سه محور نوپا، تولیدی و صنعتی از اهداف ویژه ستاد بود، هدفی که با جدیت پیگیری شد و منجر به رشد چشمگیر محصولات قابل عرضه در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی شد.
حاصل این فعالیت‌ها تولید نزدیک به ۶۰۰ محصول فناورانه است. محصولاتی که هر یک به نوعی امید را به زندگی بیماران تزریق می‌کنند.
البته در این میان از نقش مراکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی نباید گذشت. در سال گذشته ستاد با ایجاد ساختارهای این مراکز نقش پر رنگی را در تشکیل هسته‌های فناور، توانمندسازی آنها و شتابدهی ایده‌های محصول¬ محور ایفا کرد.
در این میان نباید از توسعه صادرات محصولات غافل شد. این حوزه نیز یکی دیگر از چشم¬اندازهای راهبردی ستاد بوده که در سال گذشته اهتمام ویژ‌¬ای در این خصوص صورت گرفت. از اینرو با توجه به رشد محصولات و پتانسیل شرکت‌های موجود با برنامه¬ریزی ستاد حضور این شرکت‌ها در کریدور صادراتی و نمایشگاه¬های اختصاصی بین¬المللی در دستور کار قرار گرفت. در این خصوص می¬توان به حضور شرکت‌های مرتبط با سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشورهای چین، روسیه و ترکیه و نیز انعقاد چند تفاهم¬نامه بین شرکت¬های ایرانی و طرف¬¬های خارجی همچون شرکت UniCAR و SunBio اشاره کرد که خود نقطه‌ای روشن برای این حوزه است و نشان از توانمندی حضور فعالان و دانش بنیان‌های این عرصه در بازارهای جهانی دارد.
در چند سال اخیر محصولات دانش¬بنیان بسیار ارزشمندی به سبد محصولات سلامت¬محور جامعه افزوده شده است که در نتیجه تولید و بومی سازی فناوری بوده است. موضوعی که ستاد مورد توجه قرار داده تا حمایت از اقتصاد دانش بنیان و تولید ثروت برای کشور فزونی یابد.

*مدیر فناوری، تجاری‌سازی و بازار ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات