تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت ارزان‌تر از مشابه خارجی تولید می‌شود

تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت ارزان‌تر از مشابه خارجی تولید می‌شود

یک شرکت دانش‌بنیان در کشور توانسته با اتکا به توان و دانش بومی به تولید تجهیزات آزمایشگاهی کاربردی در صنایع داروی و شیمیایی دست پیدا کند.

مجتبی وطن‌آرا مدیر فنی شرکت دانش‌بنیان «درسا به‌ساز» درباره نوع فعالیت و تولیدات این شرکت گفت: این مجموعه در حوزه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی دارویی، شیمیایی و زیست فناوری فعالیت می‌کند، که این محصولات قابل استفاده در مرحله تحقیق و توسعه شرکت‌های خصوصی و مراکز علمی پژوهشی است.

این فعال فناور ادامه داد: نتایج به دست آمده از کلیه تجهیزات تولیدی این شرکت اعم از "راکتورهای دوجداره شیشه ای"، "اسپری درایر (خشک کن پاششی)"، "فریز درایر (خشک کن انجمادی)"، "اکسترودر- اسفرونایزر" قابلیت SCALE UP شدن و تجاری سازی کردن آن‌ها را در مقیاس صنعتی داراست.

وی درباره جدیدترین محصول این شرکت و ویژگی‌های آن بیان کرد: جدیدترین محصول این شرکت دستگاه فرز درایر ( FREEZE DRYER ) است. کاربرد این دستگاه در حوزه‌هایی مانند دارو، زیست فناوری و نانوتکنولوژی که نیاز به خشک کردن مواد بدون قرار گرفتن در مجاورت گرما و حفظ ساختار آن دارند بر مبنای مکانیسم خلا بالا و سرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وطن‌آ‌را به دیگر ویژگی این تجهیز اشاره و بیان کرد: ارائه خدمات پس از فروش و کاربر دوست بودن بخش نرم‌افزاری این دستگاه به همراه کیفیت قطعات مکانیکی و الکترونیکی به کار گرفته شده و همچنین قیمت رقابتی آن که حدود۴۰ درصد نسبت به نمونه مشابه اروپایی ارزان‌تر است از دیگر مزیت‌های ویژه این دستگاه محسوب می‌شود.

صادرات محصولات ایران‌ساخت نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است

مدیر فنی شرکت دانش‌بنیان «درسا به‌ساز» صادرات محصول را به داشتن و نیز کسب شرایطی عنوان کرد و افزود: در بحث تجهیزات آزمایشگاهی رسیدن به نقطه صادرات نیاز به ایجاد زیرساخت‌هایی همچون بخش تامین قطعات، ارائه خدمات پس از فروش مطمئن، اخذ استانداردهای لازم، تامین اقلام تبلیغاتی و محتواهای تخصصی متناسب با بازار هدف و از همه مهم‌تر دارا بودن بخش بازاریابی خارجی فعال است. هم اکنون در حال مذاکره با کشورهای همسایه عراق و ترکیه هستیم و امیدواریم که این مذاکرات نتیجه بخش باشد.


این فعال فناور درباره کاربردهای تجهیزات تولیدی این شرکت گفت: تجهیزات اسپری درایر (خشک کن پاششی)، فریز درایر (خشک کن انجمادی) و راکتورهای شیمیایی دو جداره تقریبا در کلیه صنایع دارویی، غذایی، زیست فناوری، شیمیایی و پلیمر، نانوتکنولوژی کاربرد دارند و دیگر تجهیز دانش‌بنیان این شرکت که اکسترودر- اسفرونایزر نام دارد برای حوزه دارویی و ساخت پلت‌های دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد که البته با اعمال تغییراتی امکان استفاده در صنعت پلیمر نیز وجود دارد.

به گفته این مدیر، عمده مشتریان این شرکت در کنار مراکز تحقیق و توسعه، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مرتبط با وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد دانشگاهی هستند.

تجهیزات ایران‌ساخت ۵۰ درصد ارزان‌تر تولید می‌شوند

وی به موضوع مهم واردات محصولات مشابه ایران‌ساخت داخل اشاره و تاکید کرد: متاسفانه همچنان نمونه مشابه محصولات تولیدی از خارج به کشور وارد می‌شود.

در ارتباط با مزایا محصولات شرکت دانش‌بنیان «درسا به ساز» بویژه در سه دستگاه اسپری درایر (خشک کن پاششی) و فریز درایر(خشک کن سرمایشی) و اکسترودر-اسفرونایزر می‌توان با اطمینان قابل رقابت با نمونه های اروپایی را مدعی بود و این در حالی است که از نظر قیمت دیگر محصولات این شرکت به طور میانگین ۵۰ درصد نسبت به نمونه‌های مشابه اروپایی در شرایط تحویل در محل کارخانه ( EXW ) و بدون در نظر گرفتن هزینه‌های حمل، بیمه، ترخیص و... کمتر است.

وطن‌آ‌را به میزان صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته با تولیدات این شرکت توضیح داد: در این ارتباط عدد مشخصی و دقیقی را نمی‌توان گفت ولی شاید بتوان از روی تعداد فروش محصولات و اختلاف قیمت ارزی محصولات مشابه اروپایی این عدد را استخراج کرد.

به عنوان مثال، این شرکت تقریبا ۷۰ دستگاه اسپری درایر با قیمت ارزی ۳۰ هزار دلار، نزدیک به ۱۰۰ دستگاه راکتورهای شیشه ای دوجداره با قیمت متوسط ۷۰۰۰ دلار برای حجم های مختلف و یا نزدیک به ده دستگاه فریز درایر با قیمت ۱۳۰۰۰ دلار و ... (قیمت ها در شرایط تحویل درب کارخانه فروشنده اروپایی) فروخته‌ایم که با توجه به درصدهای رقابتی ذکر شده فکر می‌کنم توانسته‌ایم نقش حداقلی را در زمینه صرفه جویی ارزی داشته باشیم.

این فعال فناور به میزان اشتغال‌زایی اشاره و بیان کرد: در این شرکت ۷ نفر به صورت مستقیم و ۲۵ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

مدیر فنی شرکت دانش‌بنیان «درسا به‌ساز» از برنامه‌های شرکت در آینده گفت: در ارتباط با برنامه آتی شرکت، تاکنون بر مبنای برنامه‌ریزی‌های انجام شده مرحله معرفی محصول و انجام فعالیت‌هایی همچون ایجاد برند و حصول اطمینان از ثبات کیفیت محصولات، سیاست قیمت‌گذاری، تعیین مدل فروش محصول انجام شده است و از این مرحله به بعد عمده فعالیت شرکت بر روی بازارسازی و بازاریابی محصولات و ورود گام به گام به بازارهای صادراتی خواهد بود.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات