حال وخیم استارتآپها در روزهای کرونایی
اما شیوع ویروس کرونا تمام معادلات این کسبوکارهای نوپا را بر هم زد بهطوریکه در این میان برخی از این استارتآپها به ورطه تعطیلی کشیده شدند. با این حال، این پایان داستان تلخ استارتآپهای حوزه گردشگری نیست، زیرا تا زمانیکه کشور درگیر ویروس کرونا باشد نمیتوان انتظار داشت، رونق به بازار کساد این استارتآپها برگردد و حتی ممکن است آنها را به ورطه تعطیلی بکشد. البته استارتآپهای این حوزه آماری از کاهش حملونقل یا تعداد مسافرتها ندادهاند اما این روزها که شهروندان ترجیح میدهند کمتر از خانه خارج شوند یا از خودروهای خود به جای وسایل حملونقل عمومی استفاده کنند؛ نشان میدهد بازار این استارتآپها کساد است. مدیرعامل تپسی خواستار پذیرش ریسک بیشتر برای اختصاص وامهای صندوق نوآوری و شکوفایی به استارتآپها است و مدیرعامل اسنپ از دولت میخواهد در این شرایط این شرکتها را از پرداخت مالیات ارزشافزوده معاف کند. اما در میان توفان سهمگینی که با شیوع کرونا در اقتصاد کشور افتاده، لیست بلند بالایی از این استارتآپها و عمدتا ناشناخته وجود دارد، غرق شده یا از حال از بین رفتن هستند. اگرچه در جلسات ستاد مقابله با کرونا طرحهای حمایتی از این استارتآپها مانند پخش تبلیغات رایگان از صداوسیما مطرح شد که در نهایت برای افراد منافع اجتماعی به همراه داشت، اما نگاه انحصاری صداوسیما و نگرانی از جریمه شرکت توسکا از سازمان مذکور مانع از آن شد که چنین شرایطی برای استارتآپها تسهیل شود.
متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو
نظرات