تعداد شرکت‌های خلاق به ۲۰۰۰ افزایش می‌یابد

تعداد شرکت‌های خلاق به ۲۰۰۰ افزایش می‌یابد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سید محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از اتفاقات شاخص رخ داده در حوزه این ستاد را بحث تثبیت برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق خواند و اظهار کرد: تعداد شرکت‌های خلاق توانست از عدد ۷۰۰ عبور کند، این افزایش کمی علی رغم معیارهای نسبتاً سخت گیرانه‌ای بوده که در این حوزه اعمال شده است، امیدوار بودیم که با توجه به ظرفیت گسترده این حوزه و استقبال قابل توجه شرکت‌ها، این عدد تا پایان سال به ۱۰۰۰ شرکت برسد. البته برخی متغیرهای کلان مانند، تغییرات اقتصادی و بروز بیماری کرونا، در کند شدن مقطعی این روند بی تاثیر نبوده است. با توجه به شروع همکاری با برخی مبادی قوی و موثر شناسایی شرکت‌های خلاق، در ماه‌های پایانی سال، انتظار می‌رود که روند پیوستن شرکت‌های خلاق به زیست بوم، در سال جدید (۱۳۹۹) با شتاب بیشتری همراه باشد.

تثبیت جدی‌تر صنایع خلاق

وی افزود: می‌توان گفت که اولین اتفاق قابل تامل در سال ۱۳۹۸ تثبیت جدی‌تر موضوع صنایع خلاق بود و این امکان فراهم شد تا خدمات ارائه شده به شرکت‌های دانش بنیان که توسط معاونت علمی ارائه می شود به حوزه صنایع خلاق و نرم نیز تسری یابد. علاوه بر این در سال ۱۳۹۸ زنجیره زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی با شکل گیری عناصر جدید، کامل تر شد. افتتاح چند شتابدهنده جدید در مراکز استان‌ها، ایجاد مرکز نوآوری صنایع خلاق در استان‌های مانند اصفهان، سیستان و بلوچستان و گیلان، ایجاد مراکز نوآوری جدید و توسعه یافته‌تر در حوزه علوم انسانی مانند مرکز نوآوری دانشگاه علامه طباطبایی، مرکز نوآوری دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه شهید بهشتی، بخشی از اقداماتی است که موجب توسعه هر چه بیشتر زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی در سال ۱۳۹۸ شد.

توسعه ابزارهای مالی

دبیر برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه ابزارهای مالی در زیست بوم صنایع خلاق در سال ۱۳۹۸، بیان کرد: در این سال یک صندوق تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی به نام صندوق سپهر فعالیت جدی خود را آغاز کرد. همچنن صندوق کریمه قم فعالیت‌های تخصصی خود را در زمینه خدمات‌دهی مالی به شرکت‌های خلاق و فرهنگی در سال ۱۳۹۸ با اهتمام بیشتری پیگیری کرد، همچنین صندوق فناوری‌های نوین نیز تسهیلات خوبی به شرکت‌های خلاق ارائه کرد.

افزایش تعداد شرکت‌های خلاق به ۲۰۰۰ شرکت

نیری در ادامه افزود: بر اساس فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک آمار نامه در هشت جلد تحت عنوان فرهنگ ثروت آفرین با همکاری مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت و پژوهشکده مطالعات فناوری تدوین منتشر شد که البته رونمایی آن به دلیل مسئله شیوع ویروس، به اوائل سال جدید موکول شد. در سال ۱۳۹۸ همچنین دو بنیاد محتوای دیجیتال و بنیاد فناوری‌های فرهنگی موفق به اخذ مجوز وزارت کار شدند، بی‌شک توسعه نهادهای اینچنینی در فرمت بنیاد، می‌تواند به گسترش و غنای بیشتر زیست بوم منجر شود.

وی توسعه کمی شرکت‌های خلاق را یکی از اولویت‌های این ستاد در سال ۱۳۹۹ خواند و بیان کرد: امیدوار هستیم که تعداد این شرکت‌ها تا پایان سال ۱۳۹۹ به ۲۰۰۰ عدد برسد. تقویت حمایت‌ از شرکت‌های خلاق، به ویژه حمایت‌های خوشه‌ای، از جمله دیگر برنامه‌های پیش رو در سال جدید است. توسعه همکاری با نهادهای تاثیر گذار مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، سازمان تبلیغات اسلامی، ...... یکی دیگر از اموری است که در سال ۱۳۹۹ با جدیت بیشتر پیگیری خواهد شد.

ابلاغ نهایی سند ستاد

سید محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه افزود: سند ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز در سال‌های گذشته در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، مصوب شده است، امیدوار هستم به حول و قوه الهی، ابلاغ این سند توسط ریاست محترم جمهوری پس از تصویب در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال جدید انجام گیرد. در راستای توسعه عناصر زیست بوم نوآوری در حوزه صنایع خلاق، تاسیس یک صندوق پژوهش و فناوری جدید که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت کند، یکی دیگر از اولویت‌های ستاد در سال جدید خواهد بود. همچنین با حمایت ستاد، سرمایه گذاران تخصصی در تلاش هستند تا تاسیس دو صندوق خطر پذیر vc فعال در بورس را نهایی کنند.

همچنین در ادامه همکاری‌ها با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تاسیس حداقل یک بنیاد جدید در سال ۱۳۹۹ انجام شود

وی توسعه مراکز نوآوری و شتابدهنده‌ها را یکی از ارکان برنامه‌های پیش بینی شده ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز در سال ۱۳۹۹ خواند و اظهار کرد: این مسئله هم توسعه کمی شرکت‌ها را در پی خواهد داشت و هم می‌تواند موجب غنا و ارتقاء کیفی بسته حمایتی در نظر گرفته شده برای شرکت‌های خلاق و فرهنگی شود.

پایان پیام/۳۳

اخبار مرتبط:

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز: برگزیدگان رویداد سینماییِ «خلق-ایده» تحت حمایت‌ معاونت علمی قرار می‌گیرند

جزئیات برنامه حمایتی ستادتوسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز در سال۹۷

۷۹ شرکت در استان مرکزی موفق به کسب مجوز و تاییدیه محصول دانش‌بنیان شدند

۱۱ شرکت‌ فناور برای توسعه دانشگاه پیشگام شدند؛ گزارش گردهمایی هم‌آفرینی

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات