کرونا حریف آموزش نشد؛ تجربه‌ تازه ایرانی در سایه ویروس فراگیر جهانی

کرونا حریف آموزش نشد؛ تجربه‌ تازه ایرانی در سایه ویروس فراگیر جهانی

وزارت آموزش و پرورش هم با راه اندازی شبکه ای همه گیر و سراسری در کشور به این سیستم جدید آموزشی، ساختاری منطقی و یک‌شکل داد و همه دانش آموزان سراسر کشور زیرمجموعه این سایت نوپا با معلمان و مدیران مدرسه در ارتباط هستند و آموزش‌های درسی را بی وقفه دریافت می‌کنند.

برگزاری آنلاین کلاس‌های در ایران یکی از تجربیات جدید و شاید مورد نیازی است که این روزها در شرایط بحرانی کرونا مورد استفاده قرار گرفته است. آموزشی که در سال‌های تحصیلی آینده و در تعطیلات ناخواسته‌ای که پیش می‌آید به کار خواهد آمد و از ایجاد وقفه در یادگیری و آموزش پیشگیری می‌کند.

آموزش آنلاین چیست؟

در یک تعریف ساده می‌توان یادگیری یا آموزش آنلاین را یک آموزش برنامه‌ریزی شده دانست که افراد در محیط‌هایی جدا از هم اما زیر یک سقف متحد آموزشی مبتنی بر فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات آموزش می‌بینند. به همین دلیل آموزش آنلاین، به فناوری‌های ارتباطی و نهادی برای طراحی و برنامه‌ریزی آموزش نیازمند است. آموزش آنلاین باید شامل دو طرف ارتباط، یعنی مدرس و یاد گیرنده باشد.

قرن بیست و یک که دیگر اینترنت و ابزار ارتباطی به یک وسیله ضروری برای همه تبدیل شده و در دورترین نقاط کشور هم رخنه کرده، شرایط توسعه خدمات آنلاین هم فراهم شده است که باید از این فرصت ناب در کنار خانه‌نشینی دانش‌آموزان و دانشجویان برای توسعه این خدمات بهره برد.

سیستم پیاده‌سازی یادگیری مجازی با کمک مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای آموزشی امکاندپذیر است. سامانه مدیریت آموزشگاه که بنا به اهداف مدیریت آموزشی در آموزشگاه های حضوری پیاده‌سازی می‌شود و سایر ابزارهای مدیریت آموزش الکترونیکی بنا به نوع درخواست مخاطبان، به صورت جداگانه و یا همگی با هم می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

توسعه زیرساخت‌های آموزش آنلاین

ستاد توسعه فناوری های اقتصادی دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری هم که به دنبال توسعه زیرساخت‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات در کشور است در این روزها دست به کار شده تا با حمایت از زیرساخت‌های آموز آنلاین و دانش‌بنیان‌های توانمند به توسعه این عرصه شتاب دهد.

پویش کرونا پلاس هم که به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کشور ایجاد شده است تلاش دارد با کمک به تسریع مجوزها و اقدامات در خلاق یا دانش بنیان شدن استارتاپ‌ها، ارائه حمایت‌های مالی، کمک به رفع موانع قانونی برای اخذ مجوز، کمک به تبلیغ و معرفی آنها و تامین زیرساخت‌ها، شبکه سازی بین استارتاپ‌های مختلف، از خدمات آنلاین مورد نیاز مردم در روزهای قرنطینه حمایت کند.

با راه اندازی این پویش، حوزه‌های تاثیرگذار در فضای مجازی تقویت می شود و از طریق آن ظرفیت‌های استارتاپی آنلاین شناسایی و مورد حمایت قرار می گیرد. پس از ارزیابی ظرفیت‌های آنلاین، ارتقای آنها و پایدار سازی و کمک به ارائه خدمات بهتر و با کیفیت تر انجام می‌شود.

آموزش آنلاین، حمل و نقل آنلاین، سلامت آنلاین، ورزش آنلاین، سرگرمی و توریسم آنلاین، تولید محتوای آنلاین، نوآوری اجتماعی، فروشگاه‌های آنلاین و ایده و ابتکارات را از جمله حوزه‌های مد نظر در این پویش است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۳

اخبار مرتبط:

در ایام کرونایی آموزش تعطیل نیست

تقویت سیستم آموزشی آنلاین در دوران قرنطینه خانگی

بسته‌حمایتی معاونت علمی از استارتاپ‌های حوزه آنلاین و دیجیتال رونمایی شد

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات