تاپیک پنجاه و ششم: از همکاری اوبر و ایرباس در تاکسی پرنده تا همکاری بیل گیتس و وزارت انرژی آمریکا

طبق روال یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به بررسی اخبار مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشرشده خبرگزاری‌های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار قرار گرفته‌اند، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، در هفته آخر از هشتمین ماه سال جاری میلادی اخبار متنوعی در رسانه‌های فعال در حوزه کسب‌وکار بین‌المللی و خارجی منتشر شده است. دو خبر که پرمخاطب‌ترین خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها بوده‌اند یکی مربوط به همکاری اوبر با ایرباس برای توسعه تاکسی پرنده ژاپنی است و دیگری خبر مربوط به همکاری بیل گیتس و وزارت انرژی آمریکا برای توسعه راکتورهای هسته‌ای بوده است. در خبر اول آمده است که ژاپن قصد دارد با همکاری شرکت‌هایی مثل ایرباس، اوبر و بوئینگ در یک دهه آینده، تاکسی پرنده را نیز به وسایل نقلیه اصلی شهرهای این کشور اضافه نماید. در خبر دوم، بر اساس آنچه خبرگزاری‌های مختلف منتشر کرده‌اند، بیل گیتس قصد دارد تا با همکاری وزارت انرژی آمریکا، راکتورهای هسته‌ای کوچک و ارزان قیمت، تولید نماید.

اپل 120 میلیون دلار پاداش به تیم کوک می‌دهد. تیم کوک، مدیرعامل اپل امروز به لطف افزایش چشمگیر ارزش سهام این کمپانی، سهامی به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار دریافت خواهد کرد. بر اساس این خبر، به پاس خدماتی که تیم کوک به عنوان مدیرعامل اپل انجام داده است، ۲۸۰ هزار سهم به وی داده می‌شود. چنانچه ارزش این کمپانی آمریکایی در سه سال آینده از دو سوم شرکت‌های حاضر در فهرست اس اند پی ۵۰۰ بیشتر باشد، تیم کوک ۲۸۰ هزار سهم دیگر نیز دریافت خواهد کرد. اپل از آگوست سال ۲۰۱۵ میلادی تا کنون، رشد ۱۱۹ درصدی را پشت سر گذاشت و با افزایش سود سهام خود، از ۸۰ درصد از کمپانی‌های حاضر در فهرست اس اند پی، عبور کرد. به استثنا مشکلاتی که طی هفته گذشته پیش آمد، حرکت فعلی اپل با هدف حصول اطمینان از این موضوع انجام می‌شود که کوک در پنجمین سال فعالیت خود به عنوان مدیرعامل اپل، بیشترین سهام ممکن را دریافت می‌کند.

اوبر و ایرباس برای توسعه تاکسی های پرنده ژاپنی، همکاری می کنند. براساس گزاشی که اخیرا بلومبرگ منتشر کرده است، وزارت تجارت ژاپن از دیدار گروهی متشکل از ۲۱ کمپانی مختلف نظیر اوبر، ایرباس، بوئینگ، ژاپن ایرلاینز و کمپانی تاکسی هوایی تویوتا یعنی Cartivator طی هفته‌‌های آتی خبر داد. در این جلسه قرار است، توسعه تاکسی پرنده ژاپنی در سرزمین آفتاب مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ظاهرا دولت ژاپن قصد دارد راهی برای ظهور تاکسی پرنده در آسمان این کشور پیدا کند و به همین دلیل از طرح‌های مفهومی مختلف برای تاکسی‌های پرنده استقبال می‌کند تا بتواند با بررسی آنها قوانین لازم برای اینگونه وسایل نقلیه را به وجود آورد. تاکسی پرنده به هدف اصلی بسیاری از کمپانی‌ها تبدیل شده است. به تازگی کمپانی بریتانیایی رولز رویس که در زمینه طراحی و تولید خودروهای لوکس فعالیت دارد، از مدل مفهومی یک ماشین پرنده رونمایی کرده است. این وسیله نقلیه یک خودروی الکتریکی عمود پرواز (EVTOL) است که به لطف بال‌هایی با قابلیت چرخش ۹۰ درجه، توانایی حمل پنج سرنشین را دارد.

قابلیت خواندن محتوای وب سایت به Google Go  افزوده شد. گوگل در تاریخ 29 آگوست سال جاری میلادی، در رویداد سالانه خود که در هند برگزار شده است، از تغییراتی که در سرویس پرداخت Tez خود اعمال کرده است و همچنین استفاده از قابلیت‌های تکنولوژی هوش مصنوعی برای خدمات قابل توجه خود در اپلیکیشن Google Go رونمایی کرد. بر اساس اخبار منتشر شده، اپلیکیشن Google Go از این پس قادر به خواندن محتوای وب‌سایت‌ها خواهد بود. همچنین در این رویداد از قابلیت‌ها و تغییرات مختلف و چشم‌گیری در اپلیکیشن های مختلف رونمایی شد. گوگل امروز در رویداد سالانه خود که در هند برگزار شده است، از تغییراتی که در سرویس پرداخت Tez خود اعمال کرده است و همچنین استفاده از قابلیت‌های تکنولوژی هوش مصنوعی برای خدمات قابل توجه خود در اپلیکیشن Google Go رونمایی کرد. بر اساس اخبار منتشر شده، اپلیکیشن Google Go از این پس قادر به خواندن محتوای وب‌سایت‌ها خواهد بود. همچنین در این رویداد از قابلیت‌ها و تغییرات مختلف و چشم‌گیری در اپلیکیشن های مختلف رونمایی شد. در حالی که در کشور هند، زبان رسمی هم انگلیسی و هم هندی است و بیشتر مردم هند به هر دو زبان مسلط هستند اما زبان‌های دیگری نیز وجود دارند که بخشی از مردم هند به آن زبان‌ها صحبت می‌کنند. بیشتر مردمی که در شهرهای هند سکونت دارند، به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، اما بسیاری از شرکت‌هایی که در این کشور فعالیت دارند به این مسئله آگاه هستند که می‌بایست در سرویس‌هایی که به مردم هند ارائه می‌دهند، به خصوص سرویس‌های آنلاین، به زبان‌های دیگر که در این کشور مردم از طریق آن‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، توجه کنند.

بیل گیتس و وزارت انرژی آمریکا برای ساخت راکتورهای هسته‌ای ارزان قیمت، همکاری می کنند. مسئولان وزارت انرژی آمریکا اعلام کردند که این پروژه نسل جدیدی از راکتور‌های نمک گداخته را توسعه خواهد داد که از کارایی بیشتری برخوردار هستند و در عین حال تولید آنها هزینه کمتری نیز خواهد داشت، به طوری که کارشناسان از این راکتورها به عنوان سیستم‌های تامین انرژی آینده نام می‌برند. راکتور‌های نمک گداخته در حدود سال ۱۹۶۰ اختراع شدند و تقریبا ۶۰ سالی است که از تولید آنها می‌گذرد. حال قرار است چند کمپانی مختلف با وزارت دفاع برای توسعه این راکتور همکاری کنند که یکی از آنها کمپانی بیل گیتس یعنی TerraPower است. تاکنون وزارت انرژی ایالات متحده‌ی آمریکا بیش از ۲۸ میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری کرده تا بتواند بهترین متریال مورد نیاز راکتور‌ را تامین کند. تکنولوژی جدید در نظر گرفته شده برای این راکتور‌ از نمک مایع به عنوان سوخت و خنک کننده استفاده می‌کند و به همین دلیل است که نسبت به مدل‌های قبلی، کارآیی بیشتری دارد. ارگان یاد شده مدارکی از این راکتور‌ در اختیار رسانه‌ها قرار داده است که بر اساس آنها پروسه‌ عملکرد این دستگاه بسیار موثرتر از راکتور‌های آب سبک عمل می‌کند و نسبت به آنها ضایعات کمتری نیز برجای می‌گذارد.

روسیه برای رفع فیلترینگ تلگرام، شرط دسترسی به محتوای پیام را قرار داده است. سازمان نظارتی مخابرات روسیه مجددا تمایل خود را برای رفع فیلتر پیام رسان تلگرام در این کشور اعلام کرد. البته براساس حکم دادگاه این کشور، رفع فیلتر این اپلیکیشن منوط به امکان دسترسی محتوای پیام‌های رمزنگاری شده برای مقامات قضایی روسیه است. سال گذشته دادگاهی در روسیه، حکم داد که تلگرام باید کلیدهای رمزگشایی را برای خواندن پیام های یک گروه تبهکاری در اختیار آنها قرار دهد، ولی تلگرام پاسخ داد که چنین کاری ممکن نیست، چون عملیات رمزگذاری و رمزگشایی روی دستگاه کاربران نهایی انجام می‌شود. بر همین اساس سازمان نظارتی مخابرات روسیه موسوم به (Roskomnadzor RKN) دستور داد تا زمانی که سیاست‌های محرمانه این پلتفرم ارتباطی تغییر نکند، این سرویس در روسیه مسدود شود. پاول دورف (بنیانگذار تلگرام) در کانال تلگرام روسی زبان خود، خبر از تغییر سیاست محرمانگی تلگرام به خاطر سازگاری با قانون GDPR داد. در قسمت ۳ و ۸ از این سند نوشته شده است: اگر تلگرام حکم قضایی دریافت کند که نشان دهد شما مظنون به انجام عملیات تبهکارانه هستید، ما آدرس آی پی و شماره تلفن شما را به مقامات مربوطه خواهیم داد. این اتفاق تابه حال نیفتاده است و اگر حکمی دریافت کنیم، حتما در گزارشات دوره‌ای شفافیت به آن اشاره خواهیم کرد.

    نظرات