توییتر چیست و چرا مورد استقبال قرار گرفت؟
مقدمه
افرادی که هیچوقت از توییتر استفاده نکردهاند، وقتی با روال کار این شبکه اجتماعی آشنا میشوند، بازهم این سوال برایشان باقی میماند که "چرا کسی باید از توییتر استفاده کند؟" این سوال بسیار خوبی است. با این مقاله مروری میکنیم بر علتهای استفاده افراد مختلف از توییتر.
فهرست
چرا سلبریتی ها توییت میکنند ؟
توییتر میکروبلاگ است یا یک پیام رسان جمعی ؟
آیا توییتر ابزار تبلیغات یا بازاریابی به حساب می آید؟
توییتر، ترکیبی از رسانههای اجتماعی، وبلاگ نویسی، نوشتن متن و همچنین سایت خبری و شبکه اجتماعی آنلاین است که برای افراد مختلف کاربردهای متفاوتی دارد، به نوعی کاراگاه گجت سوشال مدیاهاست؛ به عنوان مثال، خانوادهای را تصور کنید که اعضای آن از نظر جغرافیایی پراکنده هستند، این خانواده میتوانند از توییتر به عنوان راهی برای مطلع شدن از آخرین اخبار و دلنوشتههای هم استفاده کنند یا شاید گروهی از دوستان، اتفاقات روزمرهای که در زندگیشان صورت میپذیرد، با هم به اشتراک میگذارند.
فکت: بسیاری از توییتهای طنز فارسی از این اتفاقات روزمره سرچشمه میگیرد.
یک شرکت، برای ارتقاء میزان ارتباط خود با مشتریان از توییتر استفاده میکند. از این طریق محبوبیت خود را نسبت به رقبا بالا برده و مانند یک باشگاه مشتریان از مشتریان بالقوه خود استقبال میکند؛ زیرا آن شرکت هم بعد از ساختن یک حساب کاربری، یک کاربر توییتری است و میتواند از ابزارهای مختلفی مانند طنز، نکته سنجی و هشتگهای روز حرفی برای گفتن داشته باشد که مخاطب را توسط محتوای خود جذب کند.
فکت: حسابهای کاربری کبریت توکلی و بیسکوییت گرجی نمونهی یک برند موفق در توییتر هستند.
در ادامه مقاله راز نکاتی را دربارهی ارتباط بهتر با مخاطبین توییتر بیان خواهیم کرد.
شاید شنیده باشید که فلان هشتگ در توییتر ترند شده و طوفان توییتری به راه افتاده! هشتگ های توییتر گاهی به عنوان مرجعی برای سنجش تفکر یک جامعه به کار می رود. جالبتر این که با این روش گروه ها، کمپینها و جنبشها حرفهای خود را به سیاستگذاران و دیگر مردم دنیا می رسانند.
توییتر در سال ۲۰۰۶ توسط ایوان ویلیامز و بیز استون طراحی شده است و بعد جک دورسی به تیم مدیریت پیوست و نسخه کامل توییتر راه اندازی شد.
در ابتدا توییتر به عنوان یک شرکت پادکستینگ به نام «اودئو»، پیش از آنکه وارد سرویس میکروبلاگینگی شود که ما امروز می شناسیم و دوست داریم ، شروع به کار کرد.
در آغاز تاسیس ، توییتر در درجه اول یک پیام رسان رایگان با عنصر شبکه های اجتماعی بود؛ به همین ترتیب ، فاقد جریان درآمدی شفاف بود. با افزایش تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد در سال ۲۰۰۹ ، بدیهی بود که توییتر بیش از اینها ارزشمند شود. با این حال ، در سالی که شبکه های اجتماعی فیس بوک تنها برای اولین بار باب شده بود ، مشخص نبود که آیا توئیتر می تواند به استقلال مالی از سرمایه گذاران خود برسد یا خیر. در آوریل ۲۰۱۰ ، توییتر از توییتهای تبلیغاتی رونمایی کرد - مواردی که در نتایج جستوجو ظاهر می شوند - که به طور جدی به عنوان منبع درآمد اولیه در نظر گرفته شد.
یکی از دلایل جذابیت بالای توییتر این که بسیار سریع پیام های دوستانتان را بررسی میکنید. در واقع میتوانید صدها کاربر توییتر را دنبال کرده و مطالب آن ها را به صورت اجمالی و سریع نگاه کنید و این ویژگی با ساختار دنیای مدرن بسیار سازگار است.
در توییتر از محدودیت در تعداد کلمات هر پیام، به صورت هوشمندانه ای استفاده شده به طوری که توییت به ۲۸۰ کلمه محدود شده است. در واقع این محدودیت باعث ایجاد یک چالش جذاب شده است. همچنین اصل مختصر و مفید را به واقعیت تبدیل میکند و باعث میشود کاربران کلمات را به صورت هدفمند و متمرکز به کار ببرند. این محدودیت نیز باعث شده یک توییت در یک نگاه قابل خواندن باشد و این چنین است که توییتر به یک پلتفرم جذاب تبدیل شده است.
اشخاص به دلایل مختلفی توییت می کنند: از جمله غرور، توجه، تبلیغ صفحات وب یا احساسات روزمره که ممکن است سراغشان بیاید مانند شادی، غم یا حتی بی حوصلگی. در واقع این فرصتی است که به جهانیان فریاد بزنیم و از اینکه چه تعدادی از مردم توییت های ما را می خوانند، لذت ببریم.
با این حال، تعداد زیادی از کاربران توییتر محتوای مفیدی را ارسال می کنند و این ارزش واقعی توییتر است. این برنامه باعث میشود تا مردم به روزنامه نگاران آماتور در زندگی تبدیل شوند و چیزی هایی را توصیف و به اشتراک بگذارند که در طول روز برایشان جالب به نظر رسیده است.
شبکه اجتماعی توییتر هم مانند سایر شبکه ها، محرک های بیهوده زیادی دارد؛ اما در عین حال، پایگاه مناسبی از اخبار مفید و مطالب آگاهانه است و شما باید تصمیم بگیرید که کدام محتوا را در توییتر دنبال کنید.
توییتر به یکی از پرکاربردترین سیستم عاملهای رسانه های اجتماعی شده است ز؛یرا هم شخصی است و هم سریع. افراد مشهور برای ایجاد ارتباط صمیمی با طرفداران خود از توییتر استفاده میکنند.
برخی از بازیگران و سیاست مداران بزرگ از کاربران مشهور توییتر هستند. آن ها با به اشتراک گذاشتن روزانه حرف های خود، حس ارتباطی با طرفداران خود را تقویت میکنند که برای اهداف تبلیغاتی هم قدرتمند است و همچنین برای افرادی که آن ها را دنبال میکنند، جذاب و مهیج است.
برای تشخیص درست این دو از هم ابتدا باید با تعریف هر دو آشنا شویم.
میکرو بلاگ، بلاگی است که تعداد پستها در آن زیاد بوده ولی نویسنده با محدودیت کاراکتری همراه است، که این محدودیت کاراکتری معمولا بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ کاراکتر است.
فکت: فیسبوک و توییتر هر دو جزو میکروبلاگها محسوب میشوند؛ ولی این نوع بلاگینگ محبوبیت اصلی خود را مدیون توییتر است.
میکروبلاگ برای افرادی است که یک بلاگ شخصی میخواهند اما به هر دلیلی توانایی نوشتن بلاگ(با تعداد کاراکتر بالا) را ندارند. یک بلاگ شخصی ( PERSONAL BLOG ) میتواند بقیه را از این که در زندگی شما چه میگذرد، مطلع کند؛ اما همه نمیخواهند ساعتها برای نوشتن یک پست وقت بگذارند و دستهای از آنها که تعدادشان کم هم نیست، به مختصر و مفید گویی علاقه دارند. این باعث میشود که این دسته افراد میکروبلاگینگ را ترجیح دهند. برای مثال: شخص فقط میخواهد بگوید "امروز رو برای خرید ماشین جدید صرف کردم؛ ولی چیزی پیدا نکردم." یا "فیلم مغزهای کوچک زنگ زده رو دیدم و بازی نوید محمدزاده رو دوست داشتم."
پیامرسان جمعی به برنامههایی گفته میشود که پیام را از فرستنده، دریافت و به گیرنده میرساند. به گونهای که هر رخدادی که در نقطهای اتفاق میافتد، فردی دیگر از آن بهسرعت باخبر میشود.
توییتر بهعنوان یک میکروبلاگ شروع به کار کرد، اما بهعنوان یک راه ساده برای تایپ سریع اتفاقات در حال رخ دادن رشد کرد، بر این اساس، توییتر چیزی بین یک میکروبلاگ و پیامرسان جمعی و فوری است. فرقی نمیکند در خیابان باشید و بخواهید اتفاقی را به گوش عدهای برسانید، یا بخواهید برای رویدادی که توسط برند شما تدارک دیدهشده، افراد را جذب کنید. توییتر یک ابزار برای ارتباط سریع با گروههای مختلف از جامعه است، ارتباطی کوتاه، با جزییات و فکر شده چون میدانید مخاطبی که شما را دنبال میکند حتماً در مورد توییتهای شما فکر میکند.
هزاران نفر از مردم، خدمات استخدام خود، مشاوره تجاری، محصولات و فروشگاههای خود را با استفاده از توییتر تبلیغ میکنند و این کار جواب میدهد. امروزه کاربران مدرن اینترنت، از تبلیغات تلویزیونی خسته شدهاند و ترجیح میدهند تبلیغات سریع، کوتاه باشد و به خواست خودشان فعال شود. توییتر دقیقاً همین است؛ زمانی که شما روش های کار کردن با توییر را یاد بگیرید و همینطور اگر آموزش توییتر را ببینید، میتوانید نتایج تبلیغاتی خوبی را با استفاده از آن به دست آورید.
استفاده از توییتر بسیار راحت است. شما میتوانید با نصب برنامه توییتر و ایجاد یک حساب کاربری به طور رایگان ثبت نام کنید و عضو شوید. لازم به ذکر است که در ایران باید از فیلتر شکن مناسب برای ورود به توییتر استفاده شود.
سپس توییت هایی را روزانه، ساعتی، یا هر زمانی که مایلید، میتوانید پست کنید و افرادی که میشناسید، تشویق کنید تا شما را دنبال کنند و توییت های شما را در فیدهای توییتر خود ببینند. همینطور افرادی که شما را دنبال میکنند، توییتر از شما میخواهد که شما هم متقابلا آنها را دنبال کنید.
برای دریافت فیدهای جذاب توییتر، اشخاص جالب یا افراد مشهور را دنبال کنید و اگر توییت های آن ها آن طور که فکر میکردید جالب نبودند میتوانید آن ها را آنفالو کنید.
اگر روزانه به حساب توییتر خود سر بزنید، می بینید که به طور مداوم افرادی که دنبال میکنید توییتهای جدیدی میگذارند. البته در توییتر اصطلاحاتی وجود دارند که در مقاله اصطلاحات توییتر میتوانید با آن ها آشنا شوید.
توییتر ترکیبی از پیامرسانی فوری، وبلاگ نویسی و نوشتن متن است؛ اما با محتوای مختصر و مخاطبان گسترده. اگر شما علاقه به نوشتن و نویسندگی دارید و چیزی برای گفتن دارید، توییتر کانالی است که ارزش کاوش دارد. اگر دوست ندارید بنویسید؛ اما در مورد یکی از افراد مشهور، یک موضوع سرگرمی خاص یا حتی پسر عموی شما که مدت طولانی هست که گم شده کنجکاو هستید، توییتر یکی از راه های ارتباط با آن شخص یا موضوع است.
همانطور که در بالا ذکر شد توییتر برای افراد مختلف کاربردهای متفاوتی دارد؛ اما وقتی به سلایق کاربران ایرانی نگاه میکنیم، متوجه میشویم که توییتر علاوه بر کاربردهای بیانشده، کاربردهای دیگری هم دارد که با استقبال خوبی مواجه شده است.
با نگاهی به صفحات توییتری خبرگزاری فارس، تسنیم، ایسنا، مهر، ایرنا و غیره یا هر خبرگزاری دیگری متوجه خواهید شد که اخبار مختلف اعم از ورزشی، سیاسی، اجتماعی و غیره اولین بار از صفحات توییتر آنها منتشر میشوند. علاوه بر این قابلیت، میکروبلاگینگ توییتر به خبرنگاران این امکان را میدهد که خبرهای دستاول را با مخاطبانشان در اکانت توییتر خود به اشتراک بگذارند و عموماً با واکنشهای کاربران مواجه شوند. تعداد بالایی از کاربران نیز، صرفاً برای خواندن خبر و آگاه شدن از اوضاع محیط پیرامون خود از توییتر استفاده میکنند و حتی مطلبی هم توییت نمیکنند.
همچنین جالب است بدانیم که رئیسجمهور ایران و وزیر امور خارجه و بسیاری دیگر از مقامات و سیاستمداران ایرانی و خارجی در توییتر، حسابهای کاربری فعال دارند. میتوان؛ گفت مشهورترین آنها ترامپ است که از شروع دوره ریاست جمهوری خود نشان داد به توییتر علاقه خاصی دارد.
یکی دیگر از کاربردهای توییتر استفاده از آن در دیجیتال مارکتینگ است. توییتر علاوه بر اینکه خود در ازای مبلغی توییتها را به مخاطبان هدفگذاری شده نمایش میدهد، پایگاهی برای جذب مخاطب توسط محتوا هم هست. محتوای درجهیک مخاطبین درجهیک را جذب میکند و محبوبیت را افزایش میدهد. بنابراین توییتر بستری مناسب برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی فراهم آورده که در آن میتوان بهطور مستقیم از سلبریتیها و افراد محبوب کمک گرفت و پیام خود را از زبان آنها و با ادبیات مناسب به مخاطبان رساند. نکته قابلتوجه در توییتر این است که، بسیاری از سلبریتیها و سیاستمداران نسبت به کاربران عادی، دنبال کنندگان کمتری دارند و این برای فعالان دیجیتال مارکتینگ فرصتی را ایجاد میکند تا با هزینهای کم، محتوای باکیفیت و منحصربهفرد مخاطبان بسیاری را جذب نمایند، البته بهتر است محتوای تولیدشده توسط یک فرد متخصص در زمینه توییتر تولید و نشر یابد. بهطور مثال بازیگری با ۵۰هزار فالوور برای تبلیغ یک برند در توییتر خود بابت یک توییت ۵ میلیون تومان دریافت میکند، ولی کاربری معمولی، با ۸۰هزار فالوور، با مبلغی کمتر از یک دهم مبلغ درخواستی بازیگر، سه توییت تبلیغاتی برای شما مینویسد که بهواسطهی قلم خاص خود مخاطبان بیشتری را در برمیگیرد.
با توجه به قابلیتهای توییتر در تبلیغات شبکه های اجتماعی و دیجیتال مارکتینگ، آژانس تبلیغاتی راز بهعنوان پیشرو درزمینهی تبلیغات شبکههای اجتماعی و دیجیتال مارکتینگ در ایران، تبلیغ در توییتر فارسی و اجرای کمپینهای تبلیغاتی در توییتر به شکل اصولی را به خدمات خود اضافه کرده و آماده ارائه خدمات به کسبوکارها میباشد. برای اطلاعات بیشتر درمورد تبلیغ در توییتر، با ما در تماس باشید.
سخن پایانی
توییتر هم مانند دیگر شبکه های اجتماعی فرصتی برای تعامل با دیگران است.که می شود گفت فیس بوک آغاز گری بود که اکنون در تقلا بقای خود به وسیله اینستاگرام است. هر یک ازین پلتفروم ها ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فردی دارند که خودشان را از دیگری متمایز می کنند. شاید راز توییتر متن محوری و کوتاه بودن پست هایش باشد. در یک برداشت کلی میتوان کاربران توییتر را اقشار بالای جامعه دانست. منتقدین، سیاست مداران ، هنرمندان و کسانی که گویا دغدغه شان بیش از به رخ کشیدن عکسای بعداز ظهرشان کنار یک فنجان قهوه است. دست کم برداشت ما این است اگر کسی بخواهد در توییتر موفق شود احتمالا باید حرف هایی در رابطه با نیمه دوم هرم مازلو (هرم اولویت دهی نیازهای انسان) برای گرفتن داشته باشد. چه کسانی که بخواهند استفاده شخصی داشته باشند و چه کمپانی هایی که قصد تبلیغات در این توییتر را دارند.
نظرات