پیام رسان های بومی دچار افت شده‌اند

پیام رسان های بومی دچار افت شده‌اند

پیام رسان‌های بومی که زمان تیتر اخبار بودند، امروزه کمی به حاشیه رفته‌اند و دیگر آن هیاهوی گذشته را ندارند. آمارهای مربوط به دانلود این نرم‌افزارها در مارکت‌های اندرویدی نیز نشان از ریزش پیام رسان‌های بومی دارند، امری که مسئولان آنها نیز تا حدی تایید کرده‌اند.

به گزارش اکوسیستم، به نقل از دیجیاتو، مسئولین چند پیام رسان بومی عنوان کردند که وجود تلگرام طلایی و هاتگرام باعث شده است که کاربران بیشتر تمایل به استفاده از این دو نرم افزار داشته باشند، زیرا که آرشیو نوشته‌های‌شان و آشنایان‌شان در آن بستر فعالیت دارند.

پیام رسان سروش که بزرگترین این مجموعه‌ها به شمار می‌رود، بر اساس آمار کافه بازار با ریزش چند میلیونی مواجه شده است و حالا آمار دانلود و نصب فعال این برنامه به سه میلیون می‌رسد، رقمی که تا چندی پیش پنج میلیون بود.

یاراحمدی (روابط عمومی بله) نیز در رابطه به آمار این پیام رسان گفت: پیام رسان بله نزدیک به دو میلیون و دویست هزار نصب داشته است که از این تعداد نزدیک به یک میلیون نفر عضو فعال هستند. ما ریزش چندانی نداشتیم، اما در هر حال مثل قبل هم نیستیم. مجموعه بله از ابتدا مخالف فیلترینگ تلگرام بود و هنوز هم باور داریم که اگر قرار است مردم در این بستر فعالیت کنند، چرا در نسخه‌های ناامن این کار را انجام دهند؟ بهتر است خود تلگرام از فیلترینگ در بیاید و رقابت پیام رسان‌ها هم با این مجموعه باشد تا خلاقیت و عناصر بومی بیشتری در این مدل‌ها به کار گرفته شود.

پیام رسان های بومی دچار افت شده اند

طبق آمار کافه بازار، تعدا نصب پیام رسان سروش، بزرگترین پیام رسانی ایرانی نیز به سه میلیون رسیده است و این نشان از ریزش چند میلیونی مخاطب این برنامه دارد.

محمد رسول کاظمی (مدیرعامل آی گپ) نیز دل پری از اوضاع فعلی دارد و باور دارد که این دو برنامه باعث شده‌اند تا پیام رسان‌های بومی نتوانند آنطور که باید به رشد برسند. او با اشاره به اینکه پشت این پیام رسان‌ها عواملی هستند که مانع از بسته شدن و فیلتر شدن آنها می‌شوند: در زمان فیلترینگ تلگرام روزانه صد تا دویست هزار نفر کاربر به مجموعه ما اضافه می‌شد، اما الان این ماجرا فیصله یافته و جذب کاربر ما بسیار کم شده است. دو برنامه مذکور نزدیک به 30 میلیون کاربر دارند و کماکان هم فعال هستند. آی گپ امروزه نزدیک به دو میلیون نصب دارد و نزدیک به یک میلیون هم کاربر فعال درون خودش جای داده است ولی این رقم می‌توانست بسیار بالاتر باشد.

پیام رسان های بومی دچار افت شده اند

محسن غفاری (مدیر عامل ایتا) نیز باور دارد که کاربران این پیام‌رسان ریزش ملایمی داشته‌اند و جذب در آن نیز کمتر شده است. او تعداد نصب‌های فعلی این برنامه را سه میلیون تخمین می‌زند و اعضای فعال را یک و نیم میلیون نفر می‌داند و افزود: دولت آمد و مساله پیام رسان‌های بومی را مطرح کرد و ما را به اصطلاح پررنگ کرد و وعده‌های خوبی هم در رابطه با این نوع فعالیت داد. برخی از دوستان وام پنج میلیاردی گرفتند و حالا که موقع پس دادن آن است، احتمالا در کار می‌مانند چرا که می‌توان گفت دولت به ما پیام رسان‌های بومی تاحدی پشت کرده است.

وی تاکید می‌کند که هزینه‌های راه اندازی یک پیام رسان با توجه به نرخ بالای سرورها و تجهیزات بسیار گران تمام می‌شود و افراد زیادی در بخش‌های خصوصی وارد این حوزه شدند به امید اینکه حمایت‌های معنوی دولت را در پشت سر خود دارند اما این اتفاق عملا رخ نداده است.

غفاری اضافه کرد: مرکز ملی فضای مجازی تا چند وقت از ما حمایت می‌کرد و امروزه آن حمایت‌های اولیه از پیام رسان‌های بومی صورت نمی‌گیرد. در صورتی که این برنامه‌ها می‌توانند اشتغال‌زایی زیادی داشته باشند و مثل برنامه‌هایی چون ویچت که در چین با کسب و کار مردم و شرکت‌ها گره خورده، با زندگی و اقتصاد مردم درگیر شوند. این که پیام‌رسان‌های بومی رشد چندانی نداشتند به دلیل عدم توجه مستمر دولت و حاکمیت به این مجموعه‌ها بوده است و وجود پیام‌رسان‌هایی چون تلگرام طلایی و هاتگرام نیز که از منابع رده بالا حمایت می‌شوند نیز بی تاثیر نیست.

پیام رسان های بومی دچار افت شده اند

کیانی (روابط عمومی اپلیکیشن گپ) نیز عملکرد مجموعه‌شان را بسیار شفاف اعلام می‌کند و باور دارد که مجموعه آنها تنها اپلیکیشن پیام رسانی است که آمار لحظه به لحظه کاربران خود را در وب‌سایت رسمی خود منتشر می‌کند.

وی ادامه داد: تا به امروز 2,767,626 نفر عضو مجموعه ما شده‌اند که بیش از نیمی از آنها نیز از اعضای فعال ما به حساب می‌آیند.

بسیاری از سازمان‌ها و ادارات و کانال‌های فعال پس از فیلتر تلگرام، بخاطر بخشنامه‌های دولتی و عوامل دیگر این بستر را ترک کردند، اما در این ماه‌های اخیر کم‌کم شروع به بازگشت کردند و بسیاری از مجموعه‌ها حالا دوباره در تلگرام فعال هستند. به نظر می‌رسد این عوامل نشان می‌دهد که فیلتر تلگرام آنچنان موثر واقع نشده و ریزش آمار کاربران پیام‌رسان‌های بومی نیز مهر تاییدی بر این ادعا است.

    نظرات