توربین‌های گازی و بخار نیروگاه‌ها با پره‌های «ایران ساخت» می‌چرخد

توربین‌های گازی و بخار نیروگاه‌ها با پره‌های «ایران ساخت» می‌چرخد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید نوروزی مدیرعامل شرکت دانش بنیان فرادید توربو صنعت گفت: پره‌های توربین‌های گازی و بخار از جمله محصولات دانش بنیانی هستند که ما در حال تولید آن هستیم. پره‌ها خاص‌ترین و حساس‌ترین قطعات توربین‌ها هستند. زیرا در شرایط خاص دمایی و تحت تنش‌های بالا قرار دارند. بنابراین علاوه بر ویژگی‌های خاص مواد نیاز به فرایندهای تولید خاصی برای ساخت دارند.

نوروزی ادامه داد: تولید این قطعات در کشورهایی خاص انجام می‌شود و تحریم‌ها باعث ایران ساخت شدن بسیاری از این محصولات شده است. صنعت نیروگاهی کشور اصلی ترین صنعت مصرف کننده این محصول دانش بنیان است. علاوه بر آن صنعت نفت، گاز و پتروشیمی نیز برای تولید انرژی و انتقال نفت و گاز از توربین‌ها استفاده می‌کنند. این شرکت فناور بخشی از نیاز صنعت نیروگاهی و نفت و گاز و پتروشیمی را با تولیدات خود رفع می‌کند.

به گفته وی، این پره‌ها با مواد پیشرفته‌ای تولید می‌شوند. که خوشبختانه این شرکت دانش بنیان با همکاری دو شرکت فناور دیگر توانسته است برخی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این پره‌ها را بومی کند تا از واردات آن خلاص شویم. همچنین به دلیل بسته شدن مسیرهای انتقال فناوری، نیاز به ورود به مبحث بومی سازی فرایندهای طراحی در کشور به شدت احساس می‌شود، به همین دلیل این شرکت به موازات فرایندهای مهندسی معکوس شروع به انجام تحقیقات برای رسیدن به دانش طراحی قطعات و مجموعه های مربوطه کرده است.

نوروزی همچنین بیان کرد: پره‌های توربین تنوع هندسی، عملکردی و موادی گوناگونی دارند و بر اساس هندسه و جنس آنها فرآیندهای تولید متفاوتی را نیاز دارند. ما توانستیم فناوری ساخت چند نوع از این روش ها را بومی کنیم که می‌توان به ریخته گری دقیق تحت خلا، ماشین کاری دقیق و آهنگری اشاره کرد. همچنین در حال بومی‌سازی فرآیندهای طراحی پره‌ها هستیم که در این صورت در کنار فرایند مهندسی معکوس با استفاده از دانش طراحی کسب شده کیفیت عملکردی قطعات ارتقا خواهند یافت.

بر اساس این گزارش، محصول دانش بنیان و ایران ساخت این شرکت فناور به کشورهای همسایه و همچنین کشور ایتالیا صادر می‌شود و با فعالیت خود توانسته برای بیش از ۸۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم داشته باشد.

پایان پیام/۲۵

اخبار مرتبط:

* خودکفایی ایران در ساخت پره‌ توربین‌های گازی

* طرح دانش بنیان ارتقای توان تولید توربین‌های گازی رونمایی شد

* صادرات میکروتوربین گازی ایرانی به اروپا

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات