فناوری نانو به کمک طراحی آلیاژ سیم‌جوش‌های سخت صنعتی آمد

فناوری نانو به کمک طراحی آلیاژ سیم‌جوش‌های سخت صنعتی آمد

پدیده سایش یکی از معضلات فعلی صنایع مادر محسوب می شود. این موضوع هزینه‌های زیاد تعمیر و نگهداری و خارج شدن قطعات از روند تولیدی را به این صنایع تحمیل می کند. این موضوع بهانه‌ای شد برای ۱۰ نفر از متخصصان این حوزه تا با هم شرکت دانش بنیان توسعه فناوریهای پیشرفته مواد نانو ساختار نماد را پایه‌ریزی کنند.

۱۰ سال پیش با حمایت ستاد نانو کارمان را شروع کردیم. تمرکزمان را بر روی تولید و توسعه فناوری‌های مواد و همچنین ساخت و تولید تجهیزات مربوط به آنها قرار دادیم. محسن عسکری پیکانی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به این مطلب، می گوید: هم‌اکنون عمده فعالیت شرکت در زمینه توسعه و تولید سیم‌جوش‌های توپودری بر پایه فولادهای نانوساختار متمرکز شده است.

وی با بیان این‌که سایش قطعات یکی از معضلات مهم صنایع است، بیان می کند: در گذر زمان پوشش‌های ضد سایش تغییرات زیادی کرد و نسل جدید این مواد که چند سالی است وارد بازارهای بزرگ جهانی شده است، می توانند مقاومت به سایش و در نتیجه عمر قطعات را بسته به شرایط و کاربرد تا چندین برابر افزایش دهند.

این شرکت دانش‌بنیان در زمینه تحقیق و توسعه محصولات مبتنی بر فناوری نانو در صنایع متالورژی فعالیت دارد. یکی از موضوعات مورد توجه این شرکت طراحی آلیاژهایی بسیار سخت و با مقاومت به سایش بسیار بالاتر از محصولات موجود در بازار، برای ایجاد لایه‌های سخت‌پوشی ( Hardfacing ) با هدف افزایش طول عمر قطعات است.

به گفته عسکری، استراتژی اتخاذ شده در این مسیر، استفاده از جدیدترین فناوری طراحی آلیاژی با به کارگیری فناوری نانو در آن است. این محصول به شکل سیم‌جوش‌های توپودری در قطرهای مختلف توسط شرکت تولید شده و از طریق روش‌ معمول جوشکاری (جوش CO۲ یا همان MIG/MAG ) بر روی قطعات صنعتی تحت سایش اعمال می‌شوند. صنایع سیمان، فولادسازی، معدن، حفاری، راه‌سازی و ... به عنوان کاربران اصلی این محصول شناخته می‌شوند.

وی با اشاره به عدم وجود زیرساخت‌های مناسب صادراتی در کشور، تاکید می‌کند: محصولات تولیدی ما در حد استانداردهای جهانی تولید می شود؛ اما تصمیمی به صادرات محصولاتمان نداریم. زیرا زیرساخت تولید در ایران به حدی مشکل دارد که تمامی وقت و توان خود را صرف حل مشکلات ایجاد شده می‌کنیم.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات