حوزه لیزر و فوتونیک در مسیر «جهش تولید» قرار دارد

حوزه لیزر و فوتونیک در مسیر «جهش تولید» قرار دارد

بسیاری از تجهیزات و دستگاهها و تجهیزات مرتبط با رشته‌های فوتونیک، لیزر و یا مواد پیشرفته به خاطر تحریم‌های ظالمانه با ممنوعیت فروش به ایران مواجه هستند و واردات آنها با چالش و موانع عمده مواجه است. با این همه رشد قابل توجه هسته های فناور در این زمینه، بسیاری از موانع را از سر راه برداشته است.

عدم تامین این تجهیزات و فناوری‌های لازم می‌تواند در خطوط تولید بسیاری از محصولات وقفه ایجاد کند و این مسئله خود مسئولیت مهم دانشمندان و مهندسین ایرانی این حوزه را یادآور می‌شود.

با توجه به اعلام سال ۱۳۹۹ از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به عنوان سال «جهش تولید» ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، برنامه‌های حمایتی خود را برای پوشش طرح‌هایی را که به ارائه پاسخ های فناورانه به نیاز صنایع به ویژه صنایع بزرگ بیانجامد، اعلام کرده است.

این ستاد در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه بیش از ۵۰ طرح توسعه فناوری دریافت کرد که از این میان بیش از ۲۰ طرح مورد حمایت قرار گرفت. این طرح‌ها می‌تواند در صورت اجرای بهینه به توسعه محصولات فناورانه منتهی شود و نیاز کشور به واردات آن محصول را کاهش دهد. همچنین در این مدت، حمایت از طرح‌های تصویب شده در انتهای سال ۱۳۹۷ نیز که بیش از ۳۰ طرح توسعه فناوری و به صورت حمایت‌های بلاعوض و تسهیلات بود، صورت پذیرفت .

ایجاد شتابدهنده‌های تخصصی و مراکز نوآوری در این رشته‌ها دیگر اقدامی است که می‌تواند ضمن تکمیل زنجیره نوآورانه زیست بوم دانش بنیان حوزه فوتونیک و لیزر، به ایجاد تحرک بیشتر در میان استارتاپ‌های این حوزه بیانجامد. ده‌ها تیم تحقیقاتی و پژوهشی شکل گرفته در مراکز علمی و آزمایشگاهی سراسر کشور، به دلگرمی عمده سیاستگذاران این حوزه در ستاد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تبدیل شده است.

هر هفته چند طرح علمی و فناورانه به بخش‌های مختلف ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، ارسال می‌شود که نشانگر انگیزه بالای جوانان نخبه ایران اسلامی است که برای تحقق اهداف بلند علمی کشور، پیشگام‌تر از همگان گام بر می‌دارند.

هر چند این مسیر، صاف و عاری از پیرایه و سنگلاخ نیست و هر روز یک چالش جدید پیش پای این جوانان قرار دارد، اما انگیزه‌های بالای علمی و رشد قابل قبول حوزه فوتونیک و لیزر، این حقیقت را نوید می‌دهد که سیر صعودی نموادر علمی کشور در این رشته نیز همراستا با دیگر حوزه‌های علمی به رشد با ثبات خود ادامه خواهد داد.

پایان پیام/۳۳

گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،

اخبار مرتبط :

معاونت علمی از طرح‌های بومی تولید "ورق‌های PVC " حمایت مالی می‌کند

طرح‌های نوپا در حوزه لیزر حمایت می‌شوند

۶۰ طرح فناورانه حوزه لیزر و فوتونیک حمایت می‌شود

مدیرگروه پیشران" نوروفوتونیک" دانشگاه شهید بهشتی : برای تصویر برداری نوری از مغز، ساخت تجهیزات پیشرفته توسعه می یابد

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات