رشد زیست‌فناوری از سند چشم‌انداز پیشی گرفت

رشد زیست‌فناوری از سند چشم‌انداز پیشی گرفت

بر اساس این سند مقرر شده است که ایران تا پایان این برنامه با کسب ۳ درصد از سهم بازار جهانی، بخشی از این بازار پرسود را به نام خود سند زند و توانمندی‌های کشور را با برندهای ایرانی به رخ جهان بکشد. این زیست بوم که طیف وسیعی از علوم را دربر می گیرد، می تواند سهم قابل توجهی از جهش تولید و اقتصاد کشور را رقم زند.

در این میان متولیان زیادی برای توسعه این زیست بوم مشخص شده‌اند، بازیگرانی که در کنار هم تلاش می‌کنند تا اهداف این سند را محقق کنند. ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از این بازیگران است که در خط مقدم این تلاش‌ها ایستاده و با حمایت از زیست‌بوم فناوری و نوآوری این صنعت کاربردی در کشور برای تحقق این سند گام‌ بر می‌دارد.

از جمله این تلاش‌ها می‌توان به ثبت اسم و نام ایران در بین ۵ کشور اول آسیا در زیست‌فناوری اشاره کرد. رتبه‌ای که در شرایط سخت تحریم‌های اقتصادی به سختی به دست آمده و به این آسانی هم از دست نخواهد رفت.

«ما تلاش می‌کنیم رتبه ایران در حوزه زیست‌فناوری را در آسیا ارتقا دهیم. تلاشی که تا همین امروز هم ما را از اهداف سند چشم انداز جلوتر انداخته است.»

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این مطلب، می‌گوید: اگر رتبه ایران در حوزه زیست فناوری را با سند چشم انداز مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که حوزه زیست فناوری از سند چشم انداز خیلی جلوتر است و در منطقه رقیبی نداریم.

به گفته وی، رتبه ایران از نظر تولید مقالات علمی در دنیا شانزدهم است که این رتبه در حوزه مقالات زیستی به مقام سیزدهم رسیده است. یعنی ۴ رتبه بالاتر از دیگر حوزه‌های علمی.

«این افتخار جز با تلاش و همت متخصصان و نخبگان ایرانی به دست نیامده است. اتفاقی که ایران را در میان کشورهای بزرگ و قوی زیستی در دنیا قرار داده است. در این شرایط سخت جهانی داروهای تولیدی ایرانی به دیگر کشورها صادر می شود و نام ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان دارو در جهان مطرح است.»

قانعی در ادامه بیان می‌کند: ما در تلاش هستیم تا زیست فناوری را به قله‌های جهانی برسانیم و توانمندی ها و ظرفیت های جوانان کشور را به دنیا اثبات کنیم.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۳

اخبار مرتبط:

سند چشم‌انداز چگونه محقق می‌شود؟

تحریم‌ها رشد زیست فناوری در کشور را متوقف نکرد

فعالیت ۵۰۰ شرکت دانش بنیان زیست فناوری در کشور

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات