چند نمونه‌ی خارجی مشابه نورولند جزیره حافظه در نورولند در نورولند چه روندی طی می‌شود؟ حوزه‌های پژوهشی نورولند

معرفی چند نمونه‌ی خارجی از بازی‌های تقویت کارکردهای شناختی مغز

بازی‌های ایرانی و خارجی زیادی با هدف تقویت کارکردهای شناختی مغز ساخته شده‌اند. در این مقاله به بررسی چند یک از این نمونه‎‌های غیرایرانی می‌پردازیم.

علاوه بر عدم امکان دست‌یابی راحت به همه‌ی این نمونه‌ها در ایران، نورولند بومی‌سازه شده است. یعنی تمامیِ بخش‌های آن به زبان فارسی ایجاد شده است. بعلاوه اینکه نورولند با مورد هدف قرار دادن کودکان به عنوان مخاطب اصلی، تلاش کرده تا محیط و فضای بازی متناسب با روحیات کودک باشد.

Peak- بازی تقویت کاردهای شناختی مغز

این برنامه که در سال ۲۰۱۶ به عنوان بهترین بازی اندرویدی در میان کاربران گوگل شناخته شد، یکی از مهم‌ترین بازی‌های تقویت کارکردهای شناختی است. این مجموعه به همت جمعی از محققین برجسته از دانشگاه کمبریج و دیگر دانشگاه‌های معتبر گردآوری شده و شامل حدودا ۴۰ بازی مختلف با هدف بهبود تمرکز، مهارت کلامی، سرعت پردازش و موارد دیگر طراحی شده است. با استفاده از این بازی می‌توان مهارت‌های مهم شناختی‌ای که برای تقویت مهارت‌های کلامی، حل مساله و حافظه مورد نیاز است را بهبود بخشید. Peak سطح سختی بازی‌ها را بر اساس توانایی و عملکرد خودِ فرد تنظیم می‌کند و بر این اساس مجموعه بازی‌هایی را در طول روز به کاربر پیشنهاد می‌کند. با این حال محدودیتی برای کاربر ایجاد نمی‌کند و کاربر مختار است در صورت تمایل، بازی‌های بیشتری نسبت به آنچه Peak به طور روزانه برای او در نظر گرفته است را بازی کند.

lumosity – بازی تقویت کارکردهای شناختی مغز

Lumosityبرنامه‌ای شامل بازی‌های توانبخشی شناختی است که با ادعای بهبود و تقویت حافظه، توجه، انعطاف‌پذیری، سرعت پردازش و حل مسئله، عرضه شده است. لوموسیتی توسط آزمایشگاه لوموس، موسسه‌ای برای پژوهش‌های نوروساینس و آموزش مغز در سانفرانسیسکو تاسیس شده است که بر اساس نظریه نوروپلاستیسیتی، افراد را درباره تاثیرگذاری این بازی‌ها قانع کرده است. این تمرینِ مغزی که محبوبیت بالایی دارد و حدود ۹۰ میلیون کاربر داشته است، با همکاری بیش از ۱۰۰ پژوهشگر حوزه‌ی علوم شناختی و طراحی بازی ساخته شده است.

Lumosity شامل حدودا ۵۰ بازی مختلف در ۷ دسته‌ی عمکلرد شناختی مختلف حافظه، توجه، سرعت، حل مساله، انعطاف‌پذیری، زبان و ریاضی می‌باشد. بازیLumosity  نوعی بازی تعاملی است که با سنجش و گزارش لحظه‌ای از پیشرفت کاربر و مقایسه‌ی آن با میزان مهارتش در هریک از عملکردهای شناختی که در ابتدای ورود به برنامه در جریان یک ارزیابی اولیه به ثبت رسیده است، کاربر را ترغیب به انجام روزانه‌ی این ورزش ذهن می‌کند.

Elevate- بازی تقویت کارکردهای شناختی مغز با تاکید بر رشد مهارت‌های کلامی

Elevate یک برنامه برای تمرین و تقویت مغز است که برای بهبود توجه، مهارت صحبت کردن، سرعت پردازش، حافظه، مهارت‌های ریاضی و موارد دیگر طراحی شده است که البته توجهِ اصلی آن بر تقویت مهارت‌های کلامی است.
Elevate با همکاری کارشناسان علوم اعصاب و یادگیری شناختی طراحی گردیده است و به هر فرد برنامه آموزشی شخصی خود ارائه می‌کند که در طول زمان برای به حداکثر رساندن نتایج، تنظیم و به روز رسانی می‌شود. این برنامه شامل حدودا ۴۰ بازی مختلف است که صرفا به تقویت کارکردهای شناختی مغز می‌پردازد و میزان جذابیتِ آن به لحاظ گرافیکی و سیستم بازی‌وار شده تاحدی پایین است. به تاکید سازندگان Elevate، همانند سایر بازی‌های شناختی، هرچه بیشتر از آن‌ استفاده کنیم، کمک بیشتری به رشد و تقویت عملکردهی شناختی مغز خود کرده‌ایم.

Fit Brain- بازی تقویت کاردهای شناختی مغز

Fit brain  توسط محققان عصب شناسی و متخصصان بازی‌های آموزشی مطرحی به واسطه‌ی کمپانی روزتا استون ساخته شده است. تمرینی عالی برای مغز که ضمن تقویت توانایی‌های مغزی از قبیل حافظه، سرگرمی هم محسوب ‌می‌شود.

یکی از نقاط قوت این بازی نسبت به نمونه‌های مشابه گیم پلی عالی آن است. علاوه بر این، این مجموعه شامل حدودا ۶۰ نوع بازی متفاوت است، لذا این تنوع بالا نیز از دیگر نقاط قوت آن محسوب می‌شود.  این برنامه توانسته رتبه اول را در بیش از ۹۰ کشور مختلف در بین اپلیکیشن‌های آموزشی بدست آورد. Fit brain بخش‌های مهم و اصلی مغز را که مرتبط با تقویت حافظه، سرعت عمل در فکر کردن، تمرکز، حل مسئله، یادگیری زبان و تشخیص اجسام در بعدهای متفاوت بوده است مورد هدف قرار دهد.

لینک اصل خبر در سایت نورولند

منبع خبر

نورولند

نورولند

آموزش به کودکان با کمک بازی‌های رایانه‌ای

نظرات