آمار جذب متخصصان ایرانی غیرمقیم ارائه شد/بازتاب موفقیت در رسانه‌های خارجی

آمار جذب متخصصان ایرانی غیرمقیم ارائه شد/بازتاب موفقیت در رسانه‌های خارجی

زیست بوم فناوری و نوآوری در سال‌های اخیر با حمایت‌های انجام شده رشد خوبی را تجربه کرده است، تعداد زیادی از محققان ایرانی غیر مقیم به کشور بازگشته‌اند و رونق بخش فعالیت‌های استارتاپی و دانش بنیان شده‌اند. در شرایطی که اخباری نامعتبر سعی در ارائه آماری نادرست از مهاجرت دانشجویان تحصلیکرده دارند، خوب است نگاهی به آمار بازگشت متخصصان و محققان به کشور نیز داشته باشیم. متخصصانی که به کشور بازگشتند و در یاری گر زیست بوم فناوری و نوآوری شدند.

بنابراین در دومین جلد از کتابی که با همت گروهی از کارشناسان رصد خانه مهاجرت ایران گردآوری شده به برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور می‌پردازد. برنامه‌ای که برای بهره مندی از دانش و تجربه محققان و متخصصان ایرانی خارج از کشور در قالب برنامه‌هایی مانند پسا دکتری، فرصت مطالعات، اساتیدذ مدعو و تاسیس شرکت‌های فناور طراحی شده است.

همچنین در سرفصل‌های گوناگون کتاب درباره اهداف برنامه، پایگاه‌های تخصصی و همکار در حوزه‌های پژوهشی و همچنین فناورانه، نتایج و خروجی برنامه و بازتاب آن در رسانه‌های خارجی توضیحاتی ارائه شده است.

نگاهی به آمار و ارقام به کارگیری متخصصان ایرانی بازگشته به کشور در حوزه‌های گوناگون تخصصی علمی و فناورانه یکی از بخش‌های جذاب این کتاب است که دیدی روشن به مخاطب می‌دهد. بر اساس آمار ارائه شده در این کتاب با ایجاد زیرساختی مناسب، مشارکت بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ نفر از متخصصان و محققان ایرانی خارج از کشور در این برنامه انجام شده است و بیش از هزار و ۲۰۰ نفر از محققان ایرانی دانشگاه‌های برتر دنیا هم اکنون به کشور بازگشته‌اند. شرح دقیق برنامه‌ها مانند تعداد اجرای طرح‌های فناورانه، موسسات و مراکز به کارگیری این افراد کامل در کتاب آمده است.

همچنین در جداولی و با رسم شکل با توضیحاتی دقیق نشان داده شده است که همکاری‌ها با محققان و متخصصان ایرانی بازگشته به کشور نرخ رشد بالایی در زمینه‌های مختلف داشته که این آمار برای هر سال به صورت مجزا ارائه شده است.

در بخشی از کتاب به بازتاب این برنامه، در رسانه‌های خاجی شاره شده است که همگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به موفقیت برنامه دولت جمهوری اسلامی ایران در ترغیب متخصصان ایرانی خارج از کشور به همکاری و بازگشت به ایران اشاره کردند.

معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان در راستای ارائه تصویری شفاف از واقعیت مهاجرت به دیگر کشورها و جذب نخبگان غیر مقیم از ارائه آمارها و گزارش‌های موثق این حوزه حمایت می‌کنند .

علاقمندان برای دسترسی به فایل پی دی اف این کتاب می‌توانند به اینجا مراجعه کنند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات