یادداشت دکتر منصور غلامی، پاسداشت مقام علم و عالم

یادداشت دکتر منصور غلامی، پاسداشت مقام علم و عالم

در روز شنبه مورخ سیزدهم اردیبهشت‌ماه ۹۹، یادداشت دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با عنوان پاسداشت مقام علم و عالم در صفحه اول روزنامه ایران منتشر شد.

برخی از بندهای یادداشت وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری در روزنامه ایران به شرح زیر است:
  • دوازدهم اردیبهشت‌ماه که مصادف با سالروز شهادت استاد فرزانه، شهید مرتضی مطهری است را روز معلم و استاد نام نهاده‌اند. این روز ضمن قدر نهادن به ارزش و مقام استاد، فرصتی به دست می‌دهد تا تلاش و سخت‌کوشی جامعه علمی کشور مورد مداقه قرار گیرد و از دستاوردها و کامیابی‌های نهاد علم، به‌رغم تمامی سختی‌ها و دشواری‌های این عرصه، گفته و نوشته شود.
  • جامعه نخبگان همواره بنا بر جایگاه خود در فرآیند تحول و پیشرفت کشور، با انتظار به نسبت بالای جامعه روبه‌روست و این مطالبه، به هنگامی‌که کشور با مسائل جدیدی مواجه می‌شود و تلاش خود را روی‌گذار موفق از این مسائل و دشواری‌ها متمرکز می‌کند، مضاعف می‌شود. چنانکه در سال‌های اخیر جامعه علمی کشور در مصاف با مشکلات خوش درخشیده و کارنامه قابل قبولی دارد.
  • قرار گرفتن کشور تحت شرایط تحریم‌های ظالمانه امریکا از یک‌سو و بروز و همه‌گیری بیماری مهلک کووید ۱۹ از سوی دیگر، ما را در وضعیت نامتعارف، غیرعادی و فوق‌العاده‌ای قرار داده که ضرورت تغییر بسیاری از فرآیندها را ایجاد کرد و لازم است تا فعالیت‌ها متناسب با شرایط اضطرار تغییر کنند و امور به‌گونه‌ای سازمان‌دهی شوند که کمترین اختلال و هزینه‌ای بر این شرایط مترتب شود.
  • در طول این سال‌ها آموزش عالی ایران توانسته در مجامع علمی حضور خود را تثبیت کند و این در شرایطی انجام‌شده که در خیلی از موارد استادان و دانشمندان عرصه دانشگاه، به دلایل سیاسی خارج از اراده خود، اجازه حضور در مجامع علمی را به بهانه‌های سخیف استکبار جهانی پیدا نکرده‌اند و منابع علمی روزآمد با سرعت و کیفیت مورد انتظار در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است.
  • محدودیت‌ها در توسعه زیرساخت‌های فناورانه با تاکید بر فناوری اطلاعات، در تراز بسترهای پیشروی دانشگاه‌های جهان، موجب شد تا استادان ما وقت و انرژی بیشتری نسبت به استاندارد جهانی هزینه کنند.
  • هم‌زمان با همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ که جامعه جهانی در شوک تصمیم‌گیری درباره چگونگی مواجهه با این بحران بشری قرار داشت و بیشتر نظام‌های دانشگاهی جهان تعطیل و یا در حالت تعلیق قرارگرفته بودند، استادان ما که خود به روش آموزش کلاسیک یا حضوری آموزش‌دیده و آموزش داده بودند، در کمترین زمان ممکن با سخت‌کوشی و تعهدی مثال‌زدنی با برنامه‌های توسعه و توانمندسازی دانشگاه‌ها، باهدف حفظ جریان زنده و پویای آموزش، همراه شدند و با کوشش شبانه‌روزی به تولید محتوای آموزشی در بستر فضای الکترونیکی برای استمرار آموزش پرداختند.
  • همه ما می‌توانیم تصور کنیم که موفق نشدن آموزش عالی کشور در انطباق به‌موقع با شرایط جدید می‌توانست چه تبعات روانی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی‌ای برای جامعه در پی داشته باشد.
  • این‌همه حاصل تلاش عالمان و استادانی است که همواره پیشرفت و توسعه کشور و ارتقای سلامت جامعه در عرصه‌های جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی را مطلوب و آرمان خود دانسته‌اند و در تحقق آن تمامی توان خود را به میدان آورده و در کمال فروتنی و بی‌پیرایگی دستاوردهای خوبی را در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری رقم‌زده‌اند و درنتیجه، جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در رقابت بر سر سرعت و میزان علم زایی و دانش‌افزایی حفظ کرده‌اند.
    ۹۹/۰۲/۱۴
لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس

منبع خبر

پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس

پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس

پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس یک پارک علم و فناوری در شهر تهران می باشد

    نظرات