اتصال کارآفرینان به بازارهای جهانی

آیین‌نامه‌ای تحت عنوان آیین‌نامه حمایت از کارآفرینان به هیات دولت فرستاده شده است. تدوین‌کنندگان آن سعی کرده‌اند با در نظر گرفتن مشوق‌هایی کارآفرینی را ترویج کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، در شرایطی که نیروی کار در ایران تحت شدیدترین فشارها قرار دارد، شاید فکر کردن به کسب و کار جدید به ویژه اگر نتوان از تجربه‌های قبلی برای آن استفاده کرد، منطقی به نظر نرسد. با وجود این، بررسی کارآفرینان موفق در سراسر جهان و در زمان‌های مختلف نشان می‌دهد، بسیاری از آنها درست در شرایط سخت اقتصادی دست به تجربه‌های جدید زده‌اند. این جسارت ها در مواردی نه تنها به منفعت فردی انجامیده که تغییرات شگرفی هم در بازار و روابط کار به وجود آورده است.

ایرانیان و کسب و کارهای نو

فشار تحریم‌ها باعث می‌شود عده‌ای از صرافت انجام کارهای جدید بیفتند. آنها با خود می‌گویند در شرایط فعلی بهتر آن است که موقعیت خود را حفظ کنیم و با کاهش هزینه‌ها بنگاه خود را سر پا نگه داریم. با این همه، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این تنها تحریم‌ها نیست که شاخص‌های کلان و به تبع آن وضعیت بازار کار را تحت الشعاع قرار می‌دهد. بسیاری از موانع سر راه کسب و کارهای نوپا ربطی به تحریم ندارند و با ایجاد اصلاحاتی می‌توان آنها را از سر راه برداشت؛ تلاشی که هر چند از سال‌ها پیش آغاز شده، اما با تدوین آیین‌نامه حمایت از کارآفرینان پررنگ‌تر شده است.

آیین‌نامه حمایت از کارآفرینان

بیستم آبان امسال عیسی منصوری (معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزیر کار) از ارائه مصوبه حمایت از کارآفرینان پیشرو و برتر به دولت خبر داد.

آنطور که عنوان می‌شود در این آیین‌نامه مشوق‌هایی برای کارآفرینان در حوزه تجارت خارجی، سرمایه‌گذاری، مشارکت با شرکت های خارجی و پیش‌بینی ویزا و خط سبز گمرکی درنظر گرفته شده است.

رحیم سرهنگی (مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره‌وری نیروی کار وزارت کار) با اشاره به ارسال آیین‌نامه حمایت از کارآفرینان پیشرو به دولت درباره روند تصویب آن، می‌گوید: آیین‌نامه بیش از یک ماه است به هیات دولت رفته و مراحل آن در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است که اگر تصویب شود تسهیل کننده است. تاکنون دو جلسه برگزار و در خصوص مفاد هجده‌گانه آیین‌نامه بحث شده و دستگاه‌ها به همفکری رسیده‌اند.

او با بیان اینکه مراحل بررسی آیین‌نامه باید طی شود، عنوان می‌کند: در این آیین‌نامه تاکید شده است که اگر کارآفرینی به سطح مشخصی از فروش و صادرات و اشتغال رسید و در بازارهای بین المللی قدرت عرضه و فروش داشت، مورد حمایت ویژه قرار گیرد.

اصلاح وضعیت و کاهش فشار تحریم مهم هستند

گشواد منشی زاده (کارشناس روابط کار) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره آیین نامه حمایت از کارآفرینان می‌گوید: آنچه می‌دانیم این است که وضعیت کار در ایران مساعد نیست و دلایل مختلفی برای آن ذکر می‌شود. فشار تحریم‌ها روی شاخص‌های اقتصادی تاثیر می‌گذارد و نوسانات ارزی باعث می‌شود هزینه تولید بالا برود. باید تلاش شود اثرات سوء فشارهای اقتصادی بر تولیدکنندگان و کارآفرینان کم شود.

او ادامه می‌دهد: در رابطه با ایجاد کسب و کار های جدید و حتی تداوم کارها در ایران با مشکلاتی مواجه هستیم که مربوط به دیروز و امروز هم نیستند. بر این اساس باید اصلاحات ساختاری در زمینه صدور مجوزها، مالیات ستانی، مشوق‌هایی که می‌تواند منجر به دل گرمی کارآفرینان شود و… به وجود آورد.

در آیین‌نامه حمایت از کارآفرینان مشوق‌هایی برای کارآفرینان در حوزه تجارت خارجی، سرمایه‌گذاری، مشارکت با شرکت‌های خارجی و پیش‌بینی ویزا و خط سبز گمرکی درنظر گرفته شده است

به گفته این کارشناس روابط کار نباید تمامی مشکلات کارآفرینان را مرتبط با تحریم دانست.

او تصریح می‌کند: در برهه‌هایی تحریم وجود نداشته یا حداقل فشار آن کمتر بوده است. درست است که کارآفرینان و تولیدکنندگان در این برهه‌ها مشکلات کمتری داشته‌اند، اما باز هم بوروکراسی عریض و طویل دریافت مجوزها وجود داشته است. در شرایطی که می‌دانیم کشور به شدت نیازمند ایجاد شغل است باید کسی را که قدم در این راه می‌گذارد به صورت همه جانبه حمایت کنیم و موردی مانند آیین نامه حمایت از کارآفرینان می‌تواند مفید واقع شود به شرط آنکه صوری نباشد و عملا از کارآفرینان حمایت شود.

راهکار برون رفت از بحران

مشکل بازار کار در ایران فقط این نیست که حدود سه میلیون جوینده کار بیکار هستند، بلکه در کنار چنین مشکلی شاهد ریزش مداوم نیروی کار هم هستیم. بر این اساس سیاست‌گذاران در برنامه‌ریزی خود در حوزه اشتغال با یک مشکل مواجه نیستند. آنها همزمان که برنامه‌هایی در راستای ایجاد شغل می‌ریزند باید مراقبت باشند مشاغل ایجاد شده از بین نروند. اینطور وقتی قرار است حمایت‌هایی در راستای ایجاد یک کسب و کار نو صورت گیرد، نباید تنها به آغاز شدن کار بسنده کرد، بلکه باید تداوم آن را نیز مد نظر داشت. آیین نامه حمایت از کارآفرینان باید توجه خود را هم به اصلاح شرایط مشکل‌آفرین شروع کار و هم به اصلاح شرایط تداوم کار معطوف کند. به این شرط می‌توان انتظار داشت این آیین‌نامه فقط چیزی روی کاغذ نباشد و تاثیرات واقعی از خود بر جا بگذارد.

لینک اصل خبر در سایت مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

منبع خبر

مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف یک مرکز نوآوری و فناوری در شهر تهران می باشد

    نظرات