طرحی فناورانه برای سرسبزی اراضی کشور؛ «خشکه‌رود» به یاری کشاورزان می‌رود

طرحی فناورانه برای سرسبزی اراضی کشور؛ «خشکه‌رود» به یاری کشاورزان می‌رود

بارندگی در فصل بهار زیاد است. پس فرصت مهیا است. فرصتی برای استفاده از آب باران. شرایطی که راه اندازی واحدهای تولیدی کوچک مقیاس در خانواده‌های روستایی را رونق می‌دهد.

ذخیره سازی این آب می‌تواند به مردم روستا برای مصارفی مانند آبیاری باغ، زمین‌های کشاورزی و پرورش ماهی کمک کند. اما چگونه باید این کار را انجام داد؟ ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه پروژه‌های فناورانه را حمایت می‌کند. ساماندهی خشکه رودها یکی از این موارد است؛ طرحی فناورانه که با مشارکت مردم اجرایی می‌شود.

پایلوت این طرح در استان مرکزی و منطقه کلجوب کلید خورد و در حال اجرا است. مردم محلی به علت عدم دسترسی مداوم به آب زمین‌هایشان را رها می‌کنند اما زمانی که با ایجاد یک بند روی خشکه رودها ذخیره سازی آب انجام شود، کشاورزان می‌توانند برای مصارف خود از آن استفاده کنند و اراضی کشاورزی احیا می‌شود.

بنابراین با ایجاد پرده بند یا سد زیرزمینی در بستر خشکه رودها یا سامانه های سطوح آبگیر باران ذخیره آب انجام می‌شود. پس گسترش این طرح توسعه کسب و کارهای گوناگون تولیدی و باغ‌های مثمر را به همراه دارد.

آب از طریق گذاشتن لوله به اراضی کشاورزی انتقال می‌یابد و در دسترس قرار می‌گیرد. علاوه بر این با این طرح فناورانه برای ساماندهی سیلاب‌های فصلی نیز اقدامی انجام شده است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵

اخبار مرتبط:

* طرح‌های اشتغالزای دانش‌بنیان در حوزه آب معرفی شد

* تدوین طرح‌های توسعه‌ای فناورانه حوزه آب عامل اشتغالزایی است

* تامین مالی طرح‌های فناورانه حوزه آب سرعت می‌گیرد

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات