تاپیک پنجاه و هفتم: از حذف قابلیت های‌لایتس از اسکایپ تا فروش اطلاعات کاربران توسط اپلیکیشن های آیفون

طبق روال یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به بررسی اخبار مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر عناوین خبرهای مربوط به خبرگزاری‌های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار قرار گرفته‌اند، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، اخبار خارجی منتشر شده در رسانه‌های خارجی فعال در حوزه کسب و کار، در دومین هفته از نهمین ماه سال جاری میلادی، شامل موضوعات و عناوین مختلف و قابل توجهی بود. از مهم‌ترین خبرهای منتشر شده توسط این رسانه‌ها می‌توان به دو خبر مهم یکی در خصوص حذف قابلیت های‌لایتس از اپلیکیشن پیام رسان اسکایپ و دیگری در خصوص فروش اطلاعات کاربران توسط اپلیکیشن های آیفون اشاره کرد. در خبر اول آمده است که به دلیل اینکه قابلیت هایلایتس در اپلیکیشن پیام رسان اسکایپ با عدم استقبال کاربران مواجه شده است، این قابلیت به زودی از این اپلیکیشن حذف خواهد شد. در خبر دوم نیز به این موضوع اشاره شده است که بسیاری از اپلیکیشن های محبوب آیفون، داده‌های مربوط به موقعیت مکانی کاربران را به‌صورت پیوسته در اختیار شرکت‌های فعال در زمینه داد و ستد اطلاعات قرار می‌دهند.

قابلیت هایلایتس به زودی از اسکایپ حذف می‌شود. هیچ‌گاه کپی‌برداری غیر اصولی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. مصداق بارز این موضوع را می‌توانید در تغییر جدید اسکایپ ببینید که به دلیل استقبال ضعیف کاربران از قابلیت Highlights ( که در حقیقت کپی قابلیت استوری‌ اینستاگرام و در اصل اسنپ‌چت بوده)، مجبور شد این ویژگی را از اپ خود حذف کند. از ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی (۸ مهر ماه سال جاری) قابلیت Highlights از منوی اسکایپ به طور کامل حذف می‌شود، اما تا پیش از فرا رسیدن این تاریخ کاربران می‌توانند از کلیه تصاویر و ویدیوهای بارگذاری شده خود نسخه پشتیبان تهیه کنند. در حال حاضر جدیدترین نسخه اسکایپ به شماره ۸/۲۹ در گوگل‌پلی و اپ‌استور منتشر شده که آیکن Highlights را دیگر در آن نمی‌بینید، بلکه در صفحه اصلی اپ فقط سه آیکن چت‌ها، مخاطبین و تماس‌ها دیده می‌شود. اما در کنار این تغییر، مایکروسافت وب‌سایت جدیدی به نام Skype Ideas را راه‌اندازی کرده است برای آنکه بتوانید ایده‌های‌تان در مورد اپلیکیشن را با توسعه‌دهندگان در میان بگذارید.

آمازون یک تریلیون دلاری شد. ارزش آمازون در هفته اول از نهمین ماه سال جاری میلادی اندکی از مرز ارزش بازار یک تریلیون دلاری عبور کرد و بدین ترتیب، به دومین کمپانی مستقر در آمریکا تبدیل شد که چنین ارزشی می یابد. مدتی پیش و در ماه آگوست بود که اپل برخلاف پیش بینی تحلیلگران وال استریت به این نقطه عطف دست یافت و ۱۳ رقمی شد. کمپانی آمازون در مبادلات روز چهارشنبه به ارزش ۲۰۵۰.۵۰ دلار به ازای هر سهم دست یافت که تنها اندکی از ارزش مورد نیاز ۲۰۵۰.۲۷ دلاری به ازای هر سهم برای تریلیون دلاری شدن بیشتر است. البته ارزش سهام آمازون از آن زمان کاهش یافته و با توجه به ماهیت طبیعی مبادلات بورس، به نظر می رسد که آمازون فعلاً در این مرز باقی مانده و طی چند روز آتی چند باری به بازه ارزش میلیارد دلاری باز خواهد گشت.

اینستاگرام اپلیکیشن جدید IG shopping  را با هدف ارائه قابلیت های خرید آنلاین از طریق این شبکه اجتماعی، به کاربران خود ارائه کرد. اپلیکیشن جدید اینستاگرام با محوریت خرید کردن تولید می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد تا از بین اکانت‌های فروشندگانی که دنبال کرده‌اند، محصولات مختلفی را جستجو کنند و هر کدام را که تمایل دارند، مستقیما از اپلیکیشن بخرند. تاکنون صحبتی از تاریخ عرضه اپ به میان نیامده است، بنابراین مانند خیلی از ویژگی‌هایی که در مرحله تست به سر می‌بردند و هیچوقت به عرضه جهانی نرسیدند، IG Shopping نیز ممکن است کنسل شود. با این حال منابع آگاه باور دارند که اینستاگرام اپلیکیشن جدیدش را یک حرکت رو به جلو در صنعت تجارت الکترونیک می‌داند. از آنجا که اینستاگرام چند وقت پیش اپلیکیشن جداگانه IGTV‌ را معرفی کرد، بعید به نظر می‌رسد IG Shopping در دسترس عموم قرار نگیرد. در حال حاضر بیش از ۲۵ میلیون اکانت کسب و کاری در سرویس اینستاگرام فعالیت می‌کنند و در این بین ۲ میلیون آن‌ها نقش تبلیغ کننده را دارند. از طرفی گزارشات منتشر شده نشان می‌دهند که از پنج کاربر اینستاگرام، چهارتا آن حداقل یکی از این اکانت‌های بیزینسی را دنبال می‌کنند.

پیام رسان لاین، ارز مجازی خود را معرفی کرد. از مدتی قبل زمزمه هایی در رابطه با ارز مجازی لاین به گوش می رسید و حالا این کمپانی رمز پول مختص به خود به نام «لینک» را معرفی کرده که در ماه آتی از طریق صرافی BITBOX در دسترس قرار می گیرد. زیربنای این پول مجازی بر شبکه «لینک چین» استوار است که امکان توسعه اپ های غیر متمرکز را نیز فراهم می کند. به گفته کمپانی مذکور ارز مجازی لینک بر خلاف دیگر رمز پول ها از طریق عرضه اولیه (ICO) ارائه نشده و در عوض به عنوان پاداش در اختیار کاربران اپلیکیشن لاین قرار خواهد گرفت. برای مثال کاربری که به یکی از سرویس های  اپ غیر متمرکز روی بستر لینک چین پیوسته و در آن مشارکت می کند، مقداری لینک را به عنوان پاداش دریافت خواهد کرد. از این لینک ها می‌توان برای پرداخت در سرویس اپ غیرمتمرکز یا خدمات دیگری نظیر دریافت محتوا، تجارت، گیمینگ، تبادل و غیره در اکوسیستم لاین بهره برد.

اپلیکیشن های آیفون، اطلاعات کاربران را به فروش می رسانند. بر اساس آخرین گزارشات تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های محبوب آیفون، داده‌های مکانی میلیون‌ها دستگاه را به‌صورت پیوسته به شرکت‌های فعال در زمینه داد و ستد اطلاعات ارسال می کنند. به گفته گروهی از محققان امنیتی موسوم به GuardianApp اپ های مذکور در دسته های خبری، بررسی آب و هوا و تناسب اندام جای می گیرند و از اینرو برای ارائه بهتر خدمات کاربر باید مکان خود را در آنها وارد کند. بر این اساس برخی اپ های آیفون نه تنها موقعیت مکانی کاربر بلکه داده‌های حساس دیگری را نیز به شرکت‌های داد و ستد اطلاعات می فروشند که به ایجاد پایگاه های داده برای تبلیغات هدفمند منجر می‌شود.این اپ ها شامل ASKfm, NOAA Weather Radar, Homes.com, Perfect365, C25K 5K Trainer, Classifieds 2.0 Marketplace, GasBuddy, Photobucket, Roadtrippers, Tapatalk و تعداد دیگری نیز هستند. این گروه با پایش ترافیک شبکه به جمع آوری داده‌های طول و عرض جغرافیایی GPS، بلوتوث کم مصرف، SSID های وای فای، اطلاعات شتاب سنج، نشانگرهای زمانی و حتی درصد باتری پی برده اند.

h

    نظرات