رقابت‌پذیری و توسعه کسب و کارهای همگرا

رقابت‌پذیری و توسعه کسب و کارهای همگرا

محصولات جدید عموماً حاصل همگرایی چند فناوری هستند و برنامه‌ریزی برای توسعه و تولید چنین محصولاتی به هماهنگی و اقدام مشترک ستادهای توسعه فناوری دخیل نیاز دارد. گاه توجه به نقاط همگرایی فناوری‌ها و لزوم همکاری برای توسعه آن‌ها از چشم ستادها مغفول می‌ماند و گاه نیز اقدامات موازی دیده می‌شود. اما روشن است که بدون حضور مشترک ستادها نمی‌توان در حوزه همگرایی موفق شد.

رسالت محوری مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری‌های همگراست. مرکز با همسوکردن و اتصال‌ فعالیت‌های ستادها در نقاط همگرایی فناوری‌ها که هم‌افزایی اقدامات ستادها را به دنبال دارد و با اتخاذ رویکرد توجه به زنجیره ارزش توسعه کسب‌وکار حول هر فناوری، برای تکمیل این زنجیره‌ها در داخل کشور تلاش می‌کند.

بر این اساس، مرکز اقدامات خود را در چهار برنامه اصلی رصد فناوری‌‌های همگرا، توانمندی‌ها و تقاضاها و تعریف ماموریت‌‌های توسعه محصولات همگرا، توسعه زنجیره‌‌های ارزش محصولات همگرا، توسعه بازار محصولات همگرا و توسعه سبد محصول و رقابت‌پذیری توسعه‌دهندگان کسب‌وکار‌های همگرا گنجانده است.

پس از شناسایی نقاط همگرایی و انجام مطالعات اولیه، برخی از نقاط با توجه به توانمندی‌های موجود در کشور به‌عنوان نقاط تمرکز فعالیت‌های مرکز همگرا مشخص شده‌اند. هدف اصلی فعالیت‌ها در این نقاط، توسعه محصولات مشخص با توجه به نیازها و توانمندی‌های موجود در کشور و به‌هم‌رسانی متقاضی، فناور و توسعه‌دهنده کسب‌وکار است. علاوه بر این، چنانچه به اقداماتی در زمینه هماهنگ‌سازی نهادهای درگیر، تنظیم مقررات، طراحی راهبرد یا جلب سرمایه‌گذاری نیاز وجود داشته، اقدامات مقتضی انجام گرفته است.

یکی از رویکردهای کلیدی مرکز فناوری‌های همگرا برقراری ارتباط و ایجاد همکاری مداوم با دیگر ستادها و بخش‌های معاونت و همچنین با دیگر نهادهای حاکمیتی فعال در حوزه فناوری‌های نوظهور است. شرکت در جلسات همفکری و هماهنگی با سازمان‌ها و نهادها در همین راستا انجام می‌شود. موضوع این جلسات، اینترنت اشیاء، بانک داده و امنیت داده‌های زیستی و ... بوده است.

نسل جدید توالی یابی، زیست شناسی مصنوعی، چاپگرهای زیستی، رابط مغز و رایانه، فراخوان نوپاهای فناوری‌های همگرا، همکاری های توسعه محصول با مراکز پژوهشی مرتبط با فناوری های همگرا، شناسایی نیازهای برخی صنایع برای بازارسازی محصولات همگرا و برنامه های ترویج و اطلاع رسانی حوزه‌هایی است که مرکز در آن اقداماتی انجام داده است تا شاهد گسترش محصولات این حوزه باشیم.

*رییس مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

پایان پیام/

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات