تاب‌آوری ملی در خوشه‌های صنعتی اولویت‌دار افزایش می‌یابد

تاب‌آوری ملی در خوشه‌های صنعتی اولویت‌دار افزایش می‌یابد

مفهوم تاب‌آوری در افزایش مشکلات و بحران‌های طبیعی و اقتصادی بروز می‌کند. مثلا در شرایط بحرانی تحریم‌های اقتصادی که ایران تحت فشار برخی کشورها قرار می‌گیرد این تاب‌آوری ملی کاربرد زیادی دارد و دولت و ملت باید در کنار هم با به کار بستن این مفهوم نوین، تلاش خود را برای به سلامت گذر کردن از این بحران‌ها بکنند.

تولید ملی و تاب‌آوری ملی دو حلقه متصل از زنجیره اقتصادی در کشور هستند که باید در کنار هم به جهش تولید منجر شوند. تولیدی که در مواجهه با تحریم‌ها به یک عزم ملی و یک توان تحمل بالا نیاز دارد. همین موضوع هم یکی از ماموریت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال جاری برای تسریع در تولید داخلی به کمک دانش‌بنیان‌ها است

زنجیره ارزش کشاورزی و امنیت غذایی یکی از این اولویت‌ها است

اسماعیل قادری‌فر رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری درباره برنامه‌های معاونت برای تحقق جهش تولید به کمک زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور، می‌گوید: در حال حاضر ۵ هزار دانش‌بنیان و ۶ هزار استارتاپ در کشور فعالیت می‌کنند. این یعنی یک نیروی انسانی و توانمند ذخیره شده برای افزایش و جهش تولید در کشور. باید از این داشته ملی برای بالا بردن توان تولیدی کشور استفاده کنیم.

به گفته قادری‌فر، یکی از حوزه‌های مهم برای بالا بردن تاب‌آوری ملی حوزه کشاورزی است. امروز شاهدیم که با وجود توانمندی‌های بالای ملی هنوز هم بخش بزرگی از زنجیره ارزش کشاورزی، نهال و بذر از دیگر کشورها به ایران وارد می‌شود. اما این نیاز داخلی را می‌توانیم با کمک دانش‌بنیان‌ها تامین کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر به توانایی دانش‌بنیان‌ها در توسعه اقتصادی کشور باور داشته باشیم می‌توانیم از همه بحران‌ها بدون نیاز به دیگر کشورها و تنها با اتکا به داشته‌های خودمان گذر کنیم.

پپایان پیام/۲۳

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

اخبار مرتبط:

جایگاه ایران در تاب‌آوری جهانی

برنامه ملی افزایش تاب‌آوری

تاب‌آوری ملی و بحران کرونا

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات