پژوهش‌های ملی صنعت هوایی کشور را جهانی می‌کند

پژوهش‌های ملی صنعت هوایی کشور را جهانی می‌کند

صنعت هوایی کشورمان چند سالی است که در مسیر توسعه و خودکفایی قرار گرفته است اما این کار تنها با استفاده درست از زیست‌بوم فناوری و نوآوری و توانمندی دانش‌بنیان‌ها میسر است. ظرفیت‌هایی که قرار است ایران را به مرجع علمی در حوزه هوایی منطقه بدل کند. این مهم هم به همت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری و با ایجاد زیرساخت‌های پژوهش ملی صنعت هوایی محقق خواهد شد.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری برای تحقق این هدف راه‌کارهایی چون «دریافت مستندات اختراعات حوزه هوایی از طریق سامانه مالکیت فکری»، «ارتباط با مخترع و ارسال فرم مراحل ارسال مدارک به داور برای ارزیابی اختراع»، «برگزاری جلسه و دعوت از مخترع (در صورت لزوم) و اعلام نتیجه به متقاضی و بارگذاری نتیجه در سامانه به متقاضیان» را مدنظر قرار داده است.

اگر این نکته که تحقیقات و پژوهش رکن اصلی هر فعالیت ععلمی، تولیدی و صنعتی است را بپذیریم می توانیم به توسعه همه جانبه کشور امید داشته باشیم. در همه دنیا واحد تحقیق و پژوهش به عنوان عضو اصلی و پیشتاز هر صنعت و فعالیت اقتصادی محسوب می شود. صنعت هوایی کشورمان هم به دلیل وجود تحریم ها و تلاش برای خوداتکایی چاره‌ای جز توجه به تحقیقات و پژوهش‌های ملی و جهانی ندارد.

رصد و پایش صنعت هوایی در دنیا ضرورتی است که ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری به آن باور دارد. این کار را هم با کمک متخصصان داخلی و توانمندی سرآمدان علمی فعال در دانش‌بنیان‌ها به عنوان یکی از اولویت‌های کاری خود در سال جاری پیگیری می‌کند.

این صنعت رو به رشد جهانی در ایران که چند گامی از برخی کشورها عقب‌تر است نیاز بیشتری به پژوهش‌های ملی و بین‌المللی دارد. ایران برای رسیدن به نقطه مطلوبی که بتواند در این صنعت پیچیده و کاربردی حرفی برای گفتن داشته باشد باید در کنار بهره گرفتن از ظرفیت‌های نیروی انسانی تحصیل کرده و سرآمد علمی موجود در کشور از تجریبات و اقدامات دیگر کشورها هم استفاده کند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۳

اخبار مرتبط:

مرکز پژوهش های مجلس و نه چالش صنعت هوایی در کشور

افزایش روند رشد پژوهش در حوزه هوایی و هوانوردی

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات