دانش‌بنیان‌ها مسیر دیجیتالی‌سازی حمل‌ونقل ریلی را هموار می‌کنند

دانش‌بنیان‌ها مسیر دیجیتالی‌سازی حمل‌ونقل ریلی را هموار می‌کنند

دیجیتالی کردن یک صنعت، به مفهوم تقویت زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی بر بستر اینترنت است. صنعت حمل‌ونقل ریلی هم برای طی این مسیر چاره‌ای جز گذر از جاده دانش‌بنیانی ندارد. به همین دلیل کمیته ریلی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل ریلی کشور به سراغ دانش‌بنیان‌هایی رفته که بتوانند دیجیتالی شدن این صنعت را در مسیری درست و فناورانه هدایت کنند.

بر همین اساس هم این کمیته اقدام به شناسایی مهم‌ترین شرکت‌های داخلی در زمینه دیجیتالی‌سازی حمل‌ونقل ریلی که شامل حوزه‌های خدمات مسافران، مدیریت زیرساخت و تجهیزات متحرک، خدمات بار، تولید و سیگنالینگ می‌شوند، کرده است.

البته که ایران در این حوزه در ابتدای راه است و برای رسیدن به این هدف راهی طولانی در پیش دارد؛ اما شاید برای تسریع این اتفاق رصد، پایش و مطالعه نمونه‌های موفق بین‌المللی موثر و مفید باشد. این کار هم در ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری دنبال می‌شود و بر همین مبنا پروتکل‌ شرکت‌های موفق جهانی در این حوزه را بررسی کرده است.

پروتکل کلی حمل‌ونقل ریلی دیجیتال کشور پس از بررسی‌های نهایی به برخی شرکت‌های دانش‌بنیان و راه‌آهن ارایه شده است تا بر اساس نیازمندی‌های موجود، دانش‌بنیان‌ها طرح‌های خود را آماده و به ستاد ارائه کنند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۳

اولویت‌های پژوهشی حمل و نقل ریلی کشور به دانشگاه‌ها ابلاغ شد

نقش آی‌سی‌تی در حمل و نقل ریلی چیست؟

نفوذ فناوری های دیجیتال در خطوط حمل و نقل ریلی

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات