اقتصاد جهان امسال ۵.۳ درصد کوچک می‌شود

اقتصاد جهان امسال ۵.۳ درصد کوچک می‌شود

اقتصاد جهان امسال ۵.۳ درصد کوچک می‌شود بانک جهانی اعلام کرد تولید ناخالص داخلی جهان احتمالا ۵.۳ درصد در ۲۰۲۰ کاهش می یابد و اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه ۲.۵% کوچک می شوند که بدترین عملکرد آنها از آغاز ۱۹۶۰ است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، بانک جهانی اعلام کرد اقتصاد جهان در سال جاری میلادی بیشترین رکود را از پایان جنگ جهانی دوم خواهد داشت و تولید در کشورهای در حال توسعه برای اولین بار طی شش دهه گذشته کاهش می یابد. به این ترتیب، به خاطر همه گیری ویروس کرونا سطح درآمد در این کشورها کاهش یافته و میلیون ها نفر دچار فقر می شوند.

بانک جهانی در گزارش سالانه دورنمای اقتصاد جهان که در روز دوشنبه منتشر شد اعلام کرد تولید ناخالص داخلی جهان احتمالا ۵.۳ درصد در ۲۰۲۰ کاهش می یابد. اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه ۲.۵% کوچک می شوند که بدترین عملکرد آنها از آغاز ۱۹۶۰ است.

در این گزارش آمده است تولید سرانه در بیش از ۹۰ درصد از کشورها پایین می آید که بیشترین رقم از ۱۸۷۰ است. این کاهش باعث می شود ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر دچار فقر شوند.

این بانک اعلام کرد پیش بینی یک رکورد جهانی در شرایطی صورت می گیرد که در ژانویه سال جاری یک رشد دو و نیم درصدی پیش بینی شده بود. این رکود چهارمین رکود عمیق طی ۱۵۰ سال گذشته و رکود سالهای ۱۹۱۴، ۱۹۳۰ و ۱۹۴۵ خواهد بود.

معاون بانک جهانی گفت:« این اولین رکود از ۱۸۷۰ است که تنها به وسیله همه گیری یک ویروس به وجود آمده و همچنان ادامه خواهد داشت. با توجه به این بی ثباتی، پیش ‌بینی‌های بدتر از این هم محتمل است».

اقتصادهای پیشرفته ۷ درصد کوچک می شوند که ۹.۱ درصد این رکود متعلق به منطقه یورو است.

اقتصادهای در حال توسعه با ظرفیت بهداشتی محدود، زنجیره های  یکپارچه ارزش، وابستگی شدید به منابع مالی خارجی و تکیه بر تجارت بین الملل، صادرات کالا و گردشگری بیشترین آسیب را خواهند دید.

طبق گفته بانک جهانی اقتصاد در ۲۰۲۱ بهبود یافته و ۴.۲ درصد رشد می کند.

در حالی که بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند اقتصاد چین در سال جاری میلادی یک درصد رشد داشته باشد (پایین ترین نرخ رشد از ۱۹۷۶)،  ولی تخمین می زند اقتصاد هند ۳.۲ درصد کوچک شود و تولید ناخالص داخلی آمریکا ۶.۱ درصد کاهش یابد.

بانک جهانی دو سناریوی مختلف ارائه می‌دهد. در سناریوی اول همه گیری ویروس کرونا بیشتر از حد انتظار ادامه می یابد و محدودیت های اعمال شده هم پابرجا خواهند بود. در این صورت اقتصاد جهانی هشت درصد در سال جاری میلادی کوچک می شود. اگر بتوان در کوتاه مدت اقدامات محدودکننده را برداشت، این رکود برابر با ۴ درصد می شود که باز هم دو برابر بیشتر از بحران مالی ۲۰۰۹ است.

منبع: تسنیم

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات