کرونا غول دیگری را هم زمینگیر کرد

کرونا غول دیگری را هم زمینگیر کرد

کرونا غول دیگری را هم زمینگیر کرد

آدیداس در پرتگاه

درآمد خالص آدیداس، یکی از غول‌های صنعت پوشاک که به‌دلیل شیوع کرونا ۷۰درصد از فروشگاه‌هایش در سراسر جهان تعطیل شده‌اند در سه‌‌ماهه ابتدایی سال جاری میلادی ۹۶ درصد کاهش یافته است.

به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا ۷۰ درصد از فروشگاه‌های این برند مشهور در سراسر جهان تعطیل شده‌اند. ضرر مالی به حدی بالا بوده که آدیداس در گزارشی از افت چشمگیر فروش محصولاتش خبر داد.

در گزارش این برند آمده فروش خالص سه‌ماهه اول آدیداس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۹ درصد کاهش یافته و به ۷۵/۴میلیاردیورو رسیده است. این رقم سال گذشته ۱۶/۵میلیاردیورو بوده است.

همچنین درآمد خالص سه‌ماهه اول آدیداس ۲۶میلیون‌یورو گزارش شده که در مقایسه با سه‌ماهه اول سال گذشته ۹۶درصد کاهش یافته است.

این شرکت همچنین گفته به‌دلیل نااطمینانی‌های موجود و مشخص نبودن مدت زمان تعطیلی فروشگاه‌ها قادر به ارائه چشم‌اندازی تا پایان سال نیست.

اگرچه فروش آنلاین محصولات آدیداس در فصل اول سال ۳۵درصد افزایش یافته اما این میزان خسارات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا را جبران نکرده است. این غول صنعت پوشاک پیش‌بینی کرده فروش محصولاتش در فصل دوم سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۰درصد کاهش یابد.

راهی برای پیمودن

این برند بین‌المللی که در شهر هرتسوگن‌آوراخ آلمان تاسیس شده و مرکز مدیریتش در این شهر قرار دارد، با تمرکز روی طراحی و تولید کفش و لباس و لوازم ورزشی فعالیت می‌کند. آدیداس، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ لباس ورزشی در اروپا و دومین تولیدکننده پس از نایک در جهان محسوب می‌شود. این شرکت هم‌اکنون هولدینگی متشکل از چندین شرکت ورزشی شامل ریباک و تیلرمید و ران‌تستیک و ۳۳/۸ درصد از سهام باشگاه فوتبال بایرن‌مونیخ است.

با شروع قرن بیست‌ویکم، فعالیت‌های بازاریابی و برندینگ آدیداس هم جدی‌تر شد. آ‌نها در حال‌ رقابت با طراحان جدیدی مانند پولو، رالف‌لورن و تامی‌هیلفیگر بودند و برای باقی‌ماندن در رقابت، به تغییر اساسی زیرساخت‌ها نیاز داشتند. آدیداس تقسیم‌بندی‌های قبلی براساس ورزش‌های تخصصی و جداکردن کفش از پوشاک را تغییر داد و در هدف‌گذاری جدید،‌ بازار عمومی را هم لحاظ کرد. البته با وجود تمام تلاش‌های مدیران برای تغییر زیرساخت‌ها، هنوز نایک در بازارهای مختلف فرمانروایی می‌کرد.

در این بین خرید سهام ریباک باردیگر آدیداس را به قدرتی بزرگ در جهان تبدیل کرد. زیرمجموعه‌ گلف بخشی بود که در ابتدای هزاره جدید توجه زیاد آدیداس را به خودش معطوف کرد. آدیداس بخش‌های تیلرمید و بخش اختصاصی خود را به‌‌صورت زیرمجموعه گلف طراحی کرد تا با سرمایه‌گذاران بزرگ این ورزش رقابت کند. البته این رقابت در نهایت به‌نفع آدیداس تمام نشد و ناتوانی در خرید شرکت تولیدکننده‌ توپ گلف آنها را در حالت تعلیق و تعقیب نگه ‌داشت.

در سال ۲۰۰۲ و مدتی پس از شروع استراتژی خرده‌فروشی نایک، آدیداس تصمیم گرفت وارد این کسب‌وکار شود. آنها فروشگاه‌های اختصاصی خود را در برلین و توکیو راه‌اندازی کردند و سپس، نیویورک را هدف قرار دادند. تلاش برای ورود جدی به پوشاک عمومی ورزشکاری ادامه داشت و در سال ۲۰۰۵، طراح معروف مد، یعنی استلا مک‌‌کارتنی، برای طراحی لباس‌های ورزشی زنانه با آدیداس قرارداد بست.

سال‌های میانی دهه‌ ۲۰۰۰ با گسترش بازارهای هند و چین همراه بود. شرکت‌های فعال در صنعت ورزش همگی تلاش می‌کردند با ورود به این بازارها، از ظرفیت فراوان آنها استفاده کنند. نایک با ازدست‌دادن چهره‌ همیشگی و مشهور خود یعنی، مایکل جوردن، تقریبا بدون ورزش‌کار بزرگ مانده بود و رقبا، یعنی آدیداس و ریباک، سخت در تلاش بودند تا با پیداکردن ورزشکاری مشهور برای خود، نایک را در بازی خودش، یعنی استفاده از اینفلوئنسرها شکست دهند.

برند آدیداس را ابتدا دو برادر در آشپزخانه‌ خانه‌ مادری تاسیس کردند. آنها با تغییراتی در استوک کفش‌های دونده‌ها، بهبودهایی در وزن و کارایی آنها ایجاد کردند. کفش‌های این دو برادر را اولین‌بار ورزشکاران آلمانی در المپیک سال ۱۹۲۸ استفاده کردند. در سال ۱۹۴۹، این دو برادر به مشکل خوردند و ارتباط آنها تیره‌وتار شد. در نهایت یکی از برادران صاحب برند شد و دیگری پوما را تاسیس کرد که رقیبی برای برند برادرش بود.

لوگوی آدیداس یکی از نشانه‌های ماندگار را در تاریخ طراحی دارد. خط‌های مشهور این لوگو تا پیش از جدایی برادران دو عدد بود که پس از آن به‌ دلیل مشکلات حقوق معنوی، صاحب آدیداس مجبور به استفاده از خط سوم در آن شد. شهرت این سه خط به‌حدی رسید که بنیانگذار آدیداس در برخی صحبت‌ها برندش را شرکت «۳ ‌خط» نامیده است.

منبع: ADIDAS.COM

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات