ریل‌گذاری معاونت علمی برای استارتاپ‌ها

ریل‌گذاری معاونت علمی برای استارتاپ‌ها

علیرضا دلیری: «معاونت علمی در مسیر شرکت‌های استارتاپی ریل‌گذاری می‌کند و آن‌ها را حمایت می‌کند تا زمین نخورند. در کنار آن بسترهای قانونی و حمایتی را فراهم می‌کند.»

به گزارش اکوسیستم به نقل از شنبه پرس، علیرضا دلیری(معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی) در اختتامیه رویداد «تله پرومواستارتاپ ایوند» در راستای رشد شتاب‌دهنده‌ها در کشور گفت: «اقتصاد دنیا همواره در حال سوق به سمت زیرساخت‌های دانش و فناوری است. شرکت‌های بزرگ دنیا هم امروزه در این حوزه فعال هستند؛ کشور ما نیز از این راه جدا نیست.»

او ادامه داد: «زمانی شرکت‌های بزرگ ایران فولاد، مس و خودرو بود، اما امروزه آن شرکت‌ها بایگانی شده‌اند و شرکت‌های استارتاپی، دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های نانوفناوری، بیوتکنولوژی و غیره به رشد رسیده‌اند. حرکت جوانان موجب اثبات این حوزه شده و فضای کسب‌وکار در جامعه را متحول کرده است.»

دلیری علت این امر را دارا بودن نیروی انسانی خوب در ایران دانست و اضافه کرد: «اقبال از حوزه فناوری خوب بود و با برنامه‌ریزی دولت، جامعه سرمایه‌گذاری کشور پذیرفت که بستر مناسب برای تزریق منابع مالی، حوزه فناوری و دانش خواهد بود. به‌طوری‌که هرروز شاهد ایجاد شتاب‌دهنده توسط هولدینگ‌های بزرگ اقتصادی هستیم. نه تنها هولدینگ‌های خصولتی به دنبال سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند، بلکه نهادهای پولی نیز به این راه سوق پیدا کرده‌اند.»

راه‌اندازی حدود ۱۵ صندوق جسورانه تا امروز

او در راستای سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه‌های استارتاپی و دانش‌بنیان گفت: «در مرحله نوپایی باید شرکت‌های استارتاپی را با سرمایه‌گذاری خطرپذیر حمایت کرد نه وام‌دهی، چراکه وام دادن به آنها خیانت است. سرمایه حمایتی با استفاده از این روش از این شرکت‌های نوپا نیز کم نیست، فقط نیاز به فهم و توجیه منابع دارد.»

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی اقدامات معاونت علمی در این حوزه را در قدم نخست راه‌اندازی سرمایه‌گذاری صندوق‌های جسورانه عنوان کرد و ادامه داد: «تا امروز حدود ۱۵ صندوق در این حوزه راه‌اندازی شده و به همین میزان نیز درخواست در نوبت داریم.»

سرمایه‌گذاری خطرپذیر باید فقط از طریق شرکت‌های خصوصی صورت گیرد

وی ادامه داد: «علاوه بر قدم گذاشتن در این حوزه، مدل آن را نیز باید به خوبی از نمونه‌های موفق دنیا الگوبرداری کرد. ضمن این‌که سرمایه‌گذاری خطرپذیر باید از طریق شرکت‌های خصوصی صورت گیرد نه دولتی. حتی شرکت‌های خصولتی نیز نباید مستقیم در این راه سرمایه‌گذاری کنند. لذا باید سرمایه خود را به  این صندوق‌ها تزریق ‌کنند.»

دلیری به فعالیت فرابورس در حوزه دانش‌بنیان و استارتاپی اشاره کرد و گفت: «هرچند در بورس ایران قدم‌های خوبی برداشته شده، اما هنوز کمی سنتی است. بستر فناوری‌های روز دنیا باید بیشتر در این حوزه جای باز کند. در کمتر کشوری تابلو بورس ایده وجود دارد اما ایران آن را راه‌اندازی کرده است. با این ‌وجود برای سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری در این حوزه ساده نیست.»

او بیان کرد: «در حال حاضر صندوق‌های جسورانه بورسی، صندوق‌های پژوهش فناوری، برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی، بانک‌ها و هولدینگ‌های بزرگ در مجموعه خود فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر راه‌اندازی کرده‌اند. امیدواریم تا سال آینده بستر سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور گسترش یابد.»

هیچ مانعی موجب ترمز جوانان استارتاپی نخواهد شد

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی بیان کرد: «معاونت علمی در مسیر شرکت‌های استارتاپی ریل‌گذاری می‌کند و آن‌ها را حمایت می‌کند تا زمین نخورند. در کنار آن بسترهای قانونی و حمایتی را فراهم می‌کند.»

وی به جوانان فعال در حوزه استارتاپی ایران گفت: «نترسید، حرکت کنید، هیچ مانعی موجب ترمز شما نخواهد شد. کاردانشی مانع ندارد. در این حوزه کشور ما دیگر امکان ترمز گرفتن ندارد. معاونت نیز نیز به‌عنوان حامی، سنگ‌ها را از سر راه شما برمیدارد.»

دلیری با اشاره به این‌که معاونت علمی در نظر دارد تهران را به شهر فناوری و نوآوری تبدیل کند، گفت: «اعتقاد داریم هر محله باید یک کارخانه نوآوری داشته باشد و همه مردم شهر روزانه با جوانان روبه‌رو شوند. چراکه جوانان باید برای آینده کشور تصمیم بگیرند.»

    نظرات