آیا مشکل حافظه در کودکان می تواند به اختلال یادگیری منجر شود؟ دلایلی که باعث کاهش حافظه در کودکان می شوند نمونههای خارجی مشابه نورولند تقویت حافظه کودکان در نورولند
در مقالهی پیشین نورولند به دلایلی که سبب بروز مشکل حافظه در کودکان میشوند، پرداختیم. در این مقاله مشکلاتی از حافظه را که منجر به اختلال یادگیری در کودکان میشوند بررسی خواهیم کرد.
حداقل دو نوع مشکل حافظه در کودکان، میتواند منجر به بروز مشکلاتی در یادگیری شود: حافظه ی کاری و حافظه ی بلند مدت .
مشکلات حافظه ی کاری میتواند منجر به مشکل در یادگیری شود. زیرا ممکن است فرد برای سازماندهی و ادغام مهارت یا دانش جدید، فضای کمتری در حافظه ی کاری داشته باشد. این مساله میتواند توانایی کودک در پیروی دستورالعملها، سازماندهی افکار برای صحبت کردن و نوشتن و یادگیری روش های چند مرحله ای یا پردازش سریع اطلاعات را تحت تاثیر قرار داده و باعث شود کودک در توانایی یادگیری خود احساس بیکفایتی کند.
توجه و برخورد مناسب والدین و معلمان در این موارد بسیار مهم است. اگر والدین و معلمان علائم مشکل حافظه کاری را به اشتباه تعبیر و تفسیر کنند، ممکن است برخوردی را داشته باشند که کودک را به سمت رفتار نادرست سوق دهد، از دیگران دوری کند، از تلاش به یادگیری چیزهای جدید دوری کند و از مدرسه و یادگیری متنفر شود.
نوع دوم مشکل حافظه که میتواند منجر به ضعف در یادگیری شود، مشکل در حافظه ی بلند مدت است. مشکل در حافظه ی بلند مدت ممکن است در اطلاعاتی که یادآوری میشود، زمان لازم برای یادآوری اطلاعات یا توانایی یادآوری چیزها با یک ترتیب صحیح، تاثیر بگذارد. در این حالت ممکن است کودک هنگام ارائهی دنبالهای از دستورالعملها یا در مراحل یادگیری مطالب جدید، دچار بی نظمی، گیجی یا گسستگی شود. او ممکن است ترتیب لغات در یک کلمه یا عبارت را اشتباه بگیرد. ممکن است این حالت هم برای کودک پیش بیاید که میداند چه میخواهد بگوید، اما نمیتواند به افکار و ایدههای خود نظم دهد. زیرا کلمات مناسب را برای بیان کردن مطلب پیدا نمیکند و نمیتواند ارتباط درستی بین آنچه در ذهنش است برقرار کند.
این مشکلات ممکن است بر گفتار و همچنین مهارت های نوشتاری کودک نیز تاثیر بگذارد. حتی ممکن است کودک ناامید و گوشهگیر شود؛ چرا که در برقراری ارتباط مشکل دارد. این کودکان ممکن است در انجام کارهایی که به بیش از دو مرحله نیاز دارند با چالش جدی روبرو شوند. انجام محاسبات ریاضی و حل مسئله برایشان دشوار است. زیرا ممکن است با وجود دانستن چگونگی حل مسئله، بخاطر یک خطای محاسبه ی ساده، به پاسخ اشتباهی برسند.
- به یاد داشته باشید کودکی که در حافظه ی کاری خود دچار مشکل است نیز میتواند یاد بگیرد. مسئله فقط به حداقل رساندن میزان درخواستها و رجوع به حافظه کوتاه مدت است.
- در هر زمان و موقعیتی که ممکن است آنچه را که کودک در این لحظه میخواهد یاد بگیرد را با تجربیات، و احساسات پیشینش مرتبط کنید.
- سعی کنید میزان اطلاعاتی که در یک زمان به کودک ارائه میشود، محدود باشد. به جای ارائهی دستورالعملهای چند مرحله ای، هر مرحله را در یک زمان جدا ارائه دهید.
- هنگام صحبت با کودک از جملات کوتاه و ساده استفاده کنید و سعی کنید دستورالعملها را در سطح عملکرد و توانایی او نگه دارید.
- سعی کنیم تطبیقی بین نقاط قوت حافظه و سبک آموزش به کودک لحاظ کنیم.
- از کودک بخواهید قبل از شروع تکالیف، دستورالعملهای لازم را تکرار کند.
- دستورالعملها را هر چند وقت یکبار برای کودک تکرار کنید.
- سعی کنید مهارت یا دستورالعملها را به ترتیب از ساده تا پیچیده، از کودک درخواست کنید.
- انتظار این را داشته باشید که کودکانِ با نقصِ شدیدتر درحافظه، به ۳ تا ۵ برابر تمرین و آموزش بیشتر لازم خواهند داشت.
- مهارتهای جدید باید آنقدر تمرین و تکرار شوند تا به صورت خودکار توسط کودک انجام گیرد و او مجبور نباشد دربارهی هر گام کلی فکر کند.
- دستورالعملهای لازم را در پایین صفحه یادداشت کنید (برای کودکان کوچکتر از تصاویر استفاده کنید) تا کودک بداند که چه کاری باید انجام دهد.
- سعی کنید روشهای یادگیری دیداری و شنیداری را به طور همزمان به کار بگیرید.
- مطالب را ابتدا در مراحل کوتاه و کوچکتر ارائه دهید، سپس به کودک نشان دهید که چگونه تمام این مراحل به هم وصل و مربوط میشوند.
- سعی کنید مطالب و مفاهیم جدید را با دانش و تجربیات قبلی کودک مرتبط کنید.
- بازخورد سریع و به موقع داشته باشد.
- تمرین مداوم با کودک داشته باشید. یادتان باشد که تمرینهای کوتاه مدت اما مداوم، تاثیر بسیار بیشتری نسبت به تمرینهای طولانی مدت با فواصل زمانی زیاد دارند.
- هنگام مرور، از استراتژیهای مختلفی مانند کپی کردن، صداگذاری و یا حدس زدن استفاده کنید.
- به کودک بیاموزید که هدف یک کار را مشخص کند و از مهارتهای سازمان یافته برای هدایت توجه و تمرکزش استفاده کند.
- در هر گام؛ بررسی، تکرار و یادگیری متمرکز را در نظر داشته باشید.
- فرصتهای مکرر برای تمرین و بررسی فراهم کنید. مرتباً تمرین کنید. تمرین مداوم.
- در طی چند ساعت یادگیری، حتما مرور داشته باشید.
- قبل از فراگیری مطلب یا درس جدید، اطلاعات مربوطهی قبلی را مرور کنید.
- برای برجسته کردن اطلاعات مهم و یا مشخص کردن سطوح اهمیت بخشهای مختلف یک مطلب، از رنگ کردن (هایلایت) استفاده کنید.
- برای هدایت توجه کودک، از نقشههای مفهومی یا طرح کلی استفاده کنید.
- از کودک بخواهید آنچه که هر چند دقیقه (هر ۳-۶ دقیقه) میآموزد را توضیح دهد تا مشخص شود پردازش اطلاعات را به درستی انجام میدهد یا خیر.
منبع: وبسایت ldaminnesota
نظرات