اقدامات مرکزخرید آیریک سنتر در دوران شیوع...

اقدامات مرکزخرید آیریک سنتر در دوران شیوع...

اقدامات مرکزخرید آیریک سنتر در دوران شیوع ویروس کرونا

با شیوع بحران کرونا و همه‌گیری آن در کشور، گردش چرخه اقتصاد ایران آهنگ کندی به خود گرفت و بسیاری از صنایع را دچار چالش‌های مختلف کرد. در این میان صنعت مراکز خرید کشور به واسطه قانون ابلاغی فرصت کسب را برای مدتی از دست دادند و پیش‌بینی می‌شود تا مدت‌ها برای رسیدن به روال کاری سابق خود در تلاش باشند. علی قائدیان، مدیرعامل مرکزخرید آیریک‌سنتر که در بلوار فردوس واقع شده است، در گفت‌وگوی پیش رو از اقداماتی سخن گفت که همزمان با تولد ویروس کرونا در این مجموعه انجام شده است.

لطفا خودتان را معرفی کرده و توضیحات مختصری پیرامون سوابق کاری و مدیریتی خود در مراکز خرید ارائه فرمایید.

سابقه مدیریت من در مراکز خرید در ابتدا به سال ۱۳۸۶ و از مرکز‌خرید تیراژه باز‌می‌گردد. مرکز‌خریدی که در آن زمان هم جزو بهترین و پرطرفدارترین مراکز خرید تهران بود. خصوصا زمانی که با یک شهربازی مدرن و سرپوشیده ترکیب شد و همچنان نیز این محبوبیت خود را حفظ کرده است. در کل به مدت چهار سال در این مرکز‌خرید عهده‌دار مسئولیت بودم و پس از آن برای دوره‌ای پنج‌‌ساله در مجتمع تجاری سمرقند فعالیت خود را ادامه دادم و به دلیل علاقه به راه‌اندازی مراکز تجاری در سمت مشاور کارفرمای مجتمع‌های سون‌سنتر، ماه و مه و آوا جنرال فعالیت کردم و سپس وارد مجتمع طوبی چیتگر شدم. اما از نیمه دوم سال ۹۸ وارد مجتمع تجاری آیریک‌سنتر شدم و در حال حاضر در این مجموعه مشغول به کار هستم.

با توجه به تعطیلی نسبتا قابل توجه مراکز خرید، برای جبران زمان از دست رفته چه اقداماتی را در مجموعه آیریک‌سنتر مدنظر قرار داده‌اید؟

شیوع ویروس کرونا درکشور بسیار ناگهانی اتفاق افتاد و سریعا به یک بحران غافلگیر‌کننده تبدیل شد و سپس حفظ سلامت مردم در اولویت نخست و امرار معاش کسبه مجتمع‌های تجاری در اولویت‌های بعدی قرار گرفت. ضمن اینکه تعطیلی نسبتا طولانی‌مدت مراکز خرید، کسبه را با مشکلات مالی عدیده‌ای در زمینه‌های مختلف مواجه کرد. از آنجا که تاکنون اتحادیه مستقلی برای مراکز خرید راه‌اندازی نشده است و ما نیز اختیار چندانی نداریم، به همین خاطر امکان حل‌و‌فصل مشکلات کسبه برایمان فراهم نبود. اما در همین شرایط با تعاملی که با مالک‌ها صورت گرفت مالکان بسیاری از واحدهای تجاری از دریافت یک تا دو ماه از اجاره‌بهای خود صرف‌نظر کردند. به‌طور کلی آیریک‌سنتر یکی از پیشگامان پویش حمایت مراکز خرید از کسبه بود و بیش از ۹۰درصد مالکان اجاره‌بهای واحدهای خود را بخشیدند.

هم‌اکنون که ساعت کاری مراکز خرید تغییراتی داشته است بازدید مردم به چه صورت بوده است؟

طبق اعلام‌های قبلی مراکز خرید تا ساعت ۱۸ امکان فعالیت داشتند، این درحالی است که زمان طلایی برای فروش در یک مجموعه تجاری بین ساعت ۱۷ تا ۲۲ است. اما پیش‌بینی من بهتر شدن اوضاع است هرچند که با زمان ایده‌آل فاصله داریم.

آیریک‌سنتر طی روزهای تعطیلی مراکز خرید از چه طریقی در جهت کاهش دغدغه واحدهای تجاری اقدام کرده است؟

همان‌طور که در سوال‌های قبلی نیز پیرامون این موضوع صحبت کردم، آیریک‌سنتر در راستای کاهش دغدغه مستاجران، تقسیط هزینه شارژ را با برگزاری گفتمان با مستاجران انجام داد. از طرف دیگر این مجموعه درراستای کاهش ریسک ابتلا به ویروس کرونا دستکش و ماسک را برای پرسنل و مشتریان مجموعه تهیه کرد و آموزش‌هایی را برای کنترل هرچه بیشتر شیوع این ویروس انجام داد.

با توجه به این موضوع که برخی از مراکز خرید کشور در آستانه افتتاح هستند به نظر شما بهترین زمان برای افتتاح آنها چه زمانی خواهد بود؟

از نظر من بهترین زمان برای افتتاح مراکز خرید دو ماه نخست از فصل تابستان است، زیرا زمانی که مرکز‌خرید به افتتاح می‌رسد به یک بازه زمانی برای آماده شدن و درواقع رسیدن به یک پایداری نیاز دارد. لذا مراکز خریدی که قصد دارند تا از بازار نیمه دوم سال برخوردار شوند باید به این موضوع اهتمام ورزند.

بسیاری از واحدهای تجاری در مراکز خرید کشور برای جبران فروش از دست‌رفته تصمیم به فعالیت گسترده در فروش مجازی گرفتند، تجربه واحدهای تجاری آیریک‌سنتر در این بستر چطور بود؟

در ابتدا باید بگویم که موضوع خرید اینترنتی و فروش در بستر آنلاین بیشتر مورد توجه و استفاده برندها و مراکز خریدی است که شعب برندها را در خود جای داده‌اند. اما موفقیت در بحث فروش آنلاین در مراکز خریدی که تعداد فروشگاه‌های برند در آنها محدود است، به توان تبلیغات و همین‌طور نحوه ارتباط با مشتریان از سوی فروشگاه‌ها مرتبط است. اما طبق آمار گویا فروش اینترنتی سیر نزولی به خود گرفته است چراکه با بازگشایی مجدد مراکز خرید مردم به سمت بازگشت به روال سابق خرید خود متمایل شده‌اند.

برخی از مدیران مراکز خرید کشور بر تشکیل اتحادیه مراکز خرید تاکید کرده‌اند، دیدگاه شما در این‌باره چیست؟

پرواضح است که مراکز خرید به یک اتحادیه و صنف اختصاصی برای انجام امور خود به صورت کارشناسی‌شده نیازمند هستند و گستردگی این نیاز طی شیوع بحران کرونا بیشتر احساس شد. علاوه‌بر آن مسائلی همچون مالیات، بیمه، تسهیلات و... نیز پررنگ‌تر از گذشته نمود پیدا کرده‌اند.

لطفا چند نمونه از عوامل موفقیت یک مجموعه تجاری را نام ببرید.

از نظر من یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین عواملی که می‌تواند یک مرکز‌خرید را به موفقیت برساند القای حس خوب به مشتری است و در رده‌های بعدی می‌توان به برگزاری جشنواره‌های ماهانه، انجام تبلیغات و... اشاره کرد.

این موضوع در برخی نقاط پایتخت نیز به عینه قابل مشاهده است. به‌عنوان مثال در منطقه مرکزی تهران که بازار اصلی موبایل است، با وجود تعدد مراکز خرید مدرن و جوان تلفن همراه و سایر لوازم مرتبط با آن، همچنان تمایل مردم به سمت مرکز‌خریدی است که علی‌رغم نداشتن استانداردهای لازم در هر زمینه‌ای، در بحث القای حس خوب به مشتری عملکرد موفقی از خود به جای گذاشته است.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات