وقتی نقاشی مشتریان، الهام‌بخش ماندگاری...

وقتی نقاشی مشتریان، الهام‌بخش ماندگاری...

وقتی نقاشی مشتریان، الهام‌بخش ماندگاری لوگوها می‌شود

تصاویر گویاتر از هزاران کلمه

اخیرا طی آزمایشی از مشتریان خواسته شده لوگوهای برندهای محبوب‌شان را نقاشی کنند و روانشناسی حاصل از نقاشی آنها نشان داد ماندگاری لوگوی برند، یکی از عوامل اقبال مشتریان است.

لوگوی بسیاری از برندهای معروف جهان، معمولا بعد از طراحی اولیه‌ تغییر چندانی نمی‌کند؛ چه چیزی باعث ماندگاری لوگوی برند در ذهن مردم می‌شود؟

طراحی لوگوی یک کسب‌وکار، محصول همکاری بازاریاب برند و متخصص برند است. بهترین و شناخته‌شده‌ترین لوگوها معمولا در سه ویژگی یعنی سادگی، ماندگاری و انتزاعی بودن مشترک هستند؛ لوگوهایی که حتی به سمبل محصول تولیدی آن تبدیل می‌شوند. به‌عنوان مثال همه‌ مردم جهان لوگوی کوکاکولا را نماد نوشابه می‌دانند.

همچنین گاهی‌اوقات لوگوهایی که طراحی می‌شوند هیچ ارتباطی با محصول شرکت ندارند. به‌عنوان مثال لوگوی اپل یک سیب گاززده است که هیچ ارتباطی با محصول تولید این شرکت یعنی کالاهای الکترونیک ندارد. لوگوی استارباکس یک پری دریایی است اما تمام محصولات شرکت به‌نوعی با قهوه سروکار دارند. سه مفهوم سادگی، ماندگاری و انتزاعی بودن چه معنایی در طراحی لوگو دارند و لوگوهای معروف چگونه این سه اصل را به کار گرفته‌اند؟

سادگی

اگر دقت کرده باشید اغلب لوگوهای معروف از نظر گرافیکی ساده هستند اما این به این معنا نیست که طراحی آنها هم ساده است. تبدیل کردن یک ایده به یک سمبل، معمولا سخت‌ترین بخش فرآیند طراحی لوگو است. بسیاری از لوگوهای ماندگار هیچ افزودنی گرافیکی ندارند و تنها نام برند با فونتی خاص در یک پس‌زمینه‌ رنگی نوشته شده است. به‌عنوان مثال لوگوی برندهایی مانند کوکاکولا، فداِکس، لگو، سونی و آی‌بی‌ام که در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح می‌دهیم، همگی یک نوشته‌ ساده با فونتی خاص هستند که در طول چندین سال بعد از طراحی در ذهن مخاطب ماندگار شده‌اند.

ماندگاری

به یاد آوردن لوگوی یک برند رابطه‌ مستقیمی با سادگی آن دارد. تمامی لوگوی‌های موفق یک مفهوم تصویری دارند که آنها را به سمبلی ماندگار در ذهن ما تبدیل کرده است. با این‌حال لوگوی بسیاری از شرکت‌های بزرگ و موفق در ذهن مخاطب ماندگار نمی‌شوند زیرا نمی‌توانند با ایده‌ اصلی برند ارتباط برقرار کنند؛ شاید به این دلیل که بیش از اندازه پیچیده یا بیش از اندازه ساده هستند. لوگوی یک برند زمانی ماندگار می‌شود که نه بسیار پیچیده و نه بسیار ساده باشد.

انتزاع

یک اشتباه رایج در طراحی لوگو این است که تلاش می‌شود یک سمبل، برند را به‌معنای واقعی کلمه، توصیف کند اما گاهی‌اوقات کمی حواس‌پرتی و برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب توصیه می‌شود. به‌عنوان مثال لوگوی اپل یک سیب گاز زده است که با نام آن همخوانی دارد اما بزرگ‌ترین نکته‌ انحرافی این است که اپل یا همان سیب، هیچ ارتباطی با محصولات تولیدی این شرکت ندارد. استفاده از چنین نمادهایی شاید ارتباطی با فعالیت اصلی برند نداشته باشند اما در ذهن مخاطب ماندگار می‌شوند.

زمان، دقیق‌ترین و سختگیرترین معیار سنجش موفقیت یک لوگو است. لوگوی برندهای معروف از طوفان‌های اقتصادی با موفقیت عبور می‌کنند و هویت برند را در طول چند دهه به خوبی نمایش می‌دهند.

چند لوگوی محبوب

«لگو» یکی از محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌های دوران بچگی هر کودکی است. برند لگو با طراحی محصولات خود تلاش می‌کند حس خلاقیت، آزادی و سرگرمی را در بچه‌ها تقویت کند و رنگ‌های روشن استفاده‌شده در طراحی لوگو نیز، همین پیام‌ها را به مخاطب منتقل می‌کنند. لوگوی این شرکت در سال‌های اول بعد از راه‌اندازی آن تغییرات زیادی داشت و اولین‌بار در سال ۱۹۵۴ مورد استفاده قرار گرفت. لوگوی فعلی از سال ۱۹۷۳ تغییر زیادی نداشته و تنها در سال ۱۹۹۸ کمی به‌روزرسانی شده است.

یوپی‌اس یک شرکت حمل‌ونقل آمریکایی است و پاول راند، یکی از بزرگ‌ترین طراحان گرافیست قرن ۲۰ که نامش در پروژه‌های طراحی لوگوی معروفی مانند آی‌بی‌ام، ای‌بی‌سی و واشنگتن‌هاوس به چشم می‌خورد، لوگوی این شرکت را در سال ۱۹۶۱ بازطراحی کرد. او  برای طراحی لوگوی جدید از طراحی قدیمی الهام گرفت و یک پاپیون به بالای لوگو اضافه کرد. این لوگو در سال ۲۰۰۳ بازهم تغییر کرد و پاپیون بالای آن حذف شد.

همچنین تاریخچه‌ اسب معروف لوگوی «فراری» به هواپیمای جنگی یکی از خلبان‌های معروف ایتالیایی برمی‌گردد. فرانچسکو باراکا یکی از خلبان‌های ایتالیایی معروفی است که در سال ۱۹۱۸ کشته شد و روی هواپیمای او تصویر اسبی بود که روی دو پای خود بلند شده بود. انزو فراری (بنیانگذار برند فراری) تصمیم گرفت ملاقاتی با والدین این خلبان معروف داشته باشد و در جریان همان دیدار، مادر خلبان از او می‌خواهد تصویر اسب معروف را برای افزایش شانس روی خودروی خود نصب کند.

انزو فراری در دهه‌ ۲۰ و ۳۰ میلادی در آلفا رومئو فعالیت می‌کرد و چند سال بعد یعنی در سال ۱۹۴۷ تصویر اسب سرکش برای اولین‌بار روی خودروهای فراری ظاهر شد. لوگوی فراری نه به خاطر داستان جالب آن، بلکه به خاطر سادگی و خاطره‌انگیز بودنش در ذهن مردم ماندگار شد و دیدن یک اسب سرکش حسی از قدرت و سرعت را در ذهن تداعی می‌کند؛ دقیقا همان مفهومی که یک خودروی اسپورت باید داشته باشد.

و در نهایت، نمی‌دانستید در طراحی لوگوی «فداکس» از یک فلش استفاده شده! احتمالا در نگاه اول متوجه این موضوع نخواهید شد. لیندون، لوگوی فداکس را در سال ۱۹۹۴ طراحی کرد و در نگاه اول به نظر می‌رسد تنها نام برند با یک فونت و رنگ خاص نوشته شده باشد؛ یعنی کاری که پاول رنر در سال ۱۹۲۷ برای طراحی لوگوی این برند انجام داد. اما اگر دقیق‌تر نگاه کنید، متوجه می‌شوید در طراحی جدید بین فضای خالی میان e و x یک فلش کوچک سفیدرنگ وجود دارد. همان‌طور که در موسیقی، سکوت به اندازه‌ نت‌ها اهمیت دارد، رنگ سفید نیز در طراحی گرافیک به‌عنوان یک عنصر مثبت کاربردی است.

منبع: BUSINESSINSIDER.COM

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات