ظرفیت سینمای انیمیشن ما می‌تواند ده‌ها و صدها برابر باشد

ظرفیت سینمای انیمیشن ما می‌تواند ده‌ها و صدها برابر باشد

 

مدیر اجرائی مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون در دور همی صنایع خلاق وبینار صنعت پویانمایی گفت: . تولیـد سـرانه ی فیلـم هـای ویـژه کـودکان و نوجوانـان در کشـور مـا بسیار کمتر از استاندار جهانی می باشد  و ضعف ما در صنعت انیمیشن را نشان می دهد.

به گزارش روابط عمومی مرکز شتابدهی و نو آوری رایمون؛ علیرضا حقیقی افزود: با توجه به این موضوع که بیــش از 80 ٪ از برنامــه هــای مربــوط بــه کــودک و نوجــوان صــدا و ســیما از محصــولات خارجــی و وارداتــی اســت و ورود فرهنگ کشور تولید کننده در نسل جوان است ضعف ایران در صنعت انیمیشن آشکار است.

وی با اشاره به این موضوع که صنعت انیمیشن یکی از شاخه های صنایع خلاق است که در جهان به سرعت در حال رشد است گفت: این صنعت علاوه بر سودآوری و درآمد زایی بالا تاثیرگذاری فرهنگی داشته و از آنجایی که کودکان و نوجوانان طیف وسیعی از مخاطبان آن را تشکیل می دهند، انیمیشن در تربیت نسل آینده تاثیر در خورد توجهی دارد.

مدیر اجرائی مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون تصریح کرد: انیمیشـن بـه عنـوان هنر-صنعـت، یکـی از دریچـه هـای مهـم برقـراری ارتبـاط بـا دنیـای معاصـر و منظـری بـرای نمایـش هنـر و فرهنـگ ملـی هـر کشـور اسـت. هنـری کـه بـی شـک نیازمنـد دیـده شـدن از منظـر صنعـت اسـت؛ انیمیشـن ایـران بـه دلیـل عوامـل مختلفـی نتوانسـته اسـت بـه یـک تولیـد صنعتـی منتهـی شود و ایـران از ظرفیـت هـای وجـودی ایـن رسـانه ی قدرتمنـد در بخـش انیمیشـن صنعتـی، بسـیار کـم بهـره مانـده اسـت.

حقیقی خاطر نشان ساخت: فرهنــگ و هنــر ایرانــی مهــم تریــن دلیــل وجهــه ی بیــن المللـی و عامـل نفـوذ و پذیـرش مـا در جوامـع دیگـر جهـان اسـت؛ بنابرایـن در صورتـی کـه بـا پشـتوانه ی فرهنـگ و هنر کشـور موفـق بـه تولیـد کیفـی محصـولات پویانمایـی ً شـویم،راحتتر می توانیم فرهنگ خود را در سراسر جهان ترویج دهیم.

وی با اشاره به زبان انیمیشن ها یادآور شد: بـا توجـه بـه ایـن کـه زبـان اصلـی پویانمایـی اساسـا رنـگ، تصویـر، حرکـت و نمادهـا اسـت و ایـن زبـان نیـز یـک ً بسـتر مناسـبی بـرای صـدور زبـان بیـن المللـی اسـت، یقینـا آن بــه بازارهــای بــزرگ و متعــدد در ســطح جهــان خواهیــم یافـت و پیـش بینـی مـی شـود کـه صـدور تولیداتـی از ایـن دسـت از صـدور نفـت و منابـع تمـام شـدنی طبیعـی دیگـر، ارز آوری و تولیـد ثـروت بیشـتری خواهـد داشـت.

حقیقی با اشاره به این موضوع که تصدی گری دولتی یکی از مشکلات انیمیشن سازی است گفت: گسـترش خصوصـی سـازی بالخـص در عرصه هـای فرهنگ و هنــر کشــور از جملــه راهبردهــای مهــم و کارکــردهــای اساسـی اجـرای کاهـش تصـدی گـری دولـت اسـت. از ایـن طریــق بســتر مناســبی برای تعامــل دســت انــدرکاران دولتـی و بخـش خصوصـی در ایـن زمینـه فراهـم مـی شـود،

مدیر اجرائی مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون با اشاره به این موضوع که در سال های اخیر و با توجه به شرایط اقتصادی کشور شاهد فرار مغز ها در حوزه انیمیشن هستم و کارشناسان این حوزه به مالزی ، هند ،ترکیه، کانادا و بقیه کشورها که جذب انیماتور دارند می روند، افزود: بــا عنایــت بــه ایــن کــه ســرمایه هــای ارزشــمندی از هــم وطنــان هنرمنــد و کارشناســان صاحــب نظــر و مجــرب در شــرکت هــای بــزرگ تولیــدات پویانمایــی خــارج از کشــور فعالیـت مـی کننـد و همـواره در پـی فرصـت مناسـبی بـرای بازگشــت بــه کشــور خدمــت بــه بالنگــی فرهنــگ و مفاخــر آب و خـاک خویـش هسـتند؛ بـا اجـرای ایـن طـرح، حداقـل در ایـن حـوزه از رونـد رو بـه رشـد مهاجـرت و فـرار مغزهـا جلوگیـری می شـود و بسـتر بازگشـت هـم وطنـان متخصص، بـا کولـه بـاری از علـم، تجربـه و دانـش فنـی فراهـم مـی شود.

وی با اشاره به ارزان بودن نیروی کار در ایران گفت: اگرچه 90 درصد انیمیشن های تلویزیونی آمریکا و اروپا در آسیا تولید می شوند، نزدیک به 40 سال است که استودیوهای غربی امکانات تولید انیمیشن را به علت نیروی کار ارزان تر ابتدا در ژاپن و سپس کره جنوبی و تایوان و اکنون در فیلیپین، مالزی و چین تاسیس و راه اندازی کردند و یا از نیروهای متخصص پاکستان، هند، ایران، در حوزه انیمیشن بهره وری می کنند.

حقیقی با اشاره به این موضوع که ژاپن یکی از قطب های انیمیشن جهان به شمار می رود که توانسته با گسترش این صنعت بخشی ار درآمدهای ارزی خود را به انیمیشن اختصاص دهد افزود: نقطه عطف انیمیشن ژاپن پس از جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد، جایی که ژاپنی ها برای یادگیری شیوه های نوین انیمیشن سازی از انیماتورهای کشورهای دیگر دعوت کردند و با استفاده از مشاوره آنها به ساخت انیمیشن پرداختند. به این ترتیب شرکت های انیمیشن سازی در ژاپن، جان تازه ای گرفتند.

مدیر اجرائی مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون گفت: اهمیت انیمیشن برای اقتصاد ژاپن، به اندازه ای است که این کشور وزارتخانه مستقلی به نام صنعت انیمیشن و کمیک ایجاد کرده است.

.

وی با اشاره به این موضوع که در یکی از تازه ترین گزارش های منتشر شده توسط وزارتخانه انیمیشن ژاپن آمارهای جالب و قابل تاملی به چشم می خورد، تصریح کرد: در این گزارش آمده که درآمد ژاپن از انیمیشن در سال 2016 به 2 تریلیون ین یعنی 17.7 میلیارد دلار رسیده است. درآمدزایی کلان ژاپنی ها از صنعت انیمیشن تنها به فروش کارتون منحصر نمی شود و گفته می شود بیش از 80 درصد این درآمد وابسته به فروش محصولات جانبی انیمیشن های معروف است. محصولاتی مانند کالاها و پوشاکی که با الهام از شخصیت های انیمیشنی تولید شده اند.

مدیر اجرائی مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون با اشاره به این موضوع که برای تولید یک انیمیشن موفق نیازمند تیم قوی و پویا هستیم گفت:  تولیـد یـک اثـر انیمیشـنی نیاز بـه گـروه گسـترده ای دارد و جـدا از کادر تخصصـی تولیـد کـه شـامل کارگـردان، نویسـنده، انیماتورهـا، طـراح بـک گرانـد، صداگـذار، تدویـنگـر و غیـره اسـت؛ بـرای دانـش آموختـگان جویــای کار در رشــته هــای هنــری، ادبــی، علــوم انســانی، رایانـه و زبـان هـای خارجـی نیـز فرصـت شـغلی فراهـم مـی شـود؛

علیرضا حقیقی گفت: اوج بالندگی انمیشن در داخل کشور از جهت تکنیک، ساختار و محتوا است که در دهه 90 می‌شود. دوره‌ای که بخش خصوصی در آن قوت یافته است.

.

وی خاطر نشان ساخت: بحـران بـی هویتـی و آسـیب پذیـری هـای فرهنگـی جامعـه ی جـوان امـروز، نشـان از ضعـف برنامـه ریـزی رسـانه هـای دیـروز در بخـش کـودکان و نوجوانـان دارد. تولیـد سـرانه ی فیلـم هـای ویـژه کـودکان و نوجوانـان در کشـور مـا کمتـر از ده دقیقـه بـرای یـک سـال هـر کـودک ایرانـی اسـت. ایــن در حالــی اســت کــه بیــش از 80 ٪از برنامــه هــای مربــوط بــه کــودک و نوجــوان صــداو ســیما از محصــولات خارجــی و وارداتــی اســت که به قهرمان سـازی و الگو پـردازی در ذهن کودکان و جوانان پرداخته اند.

علیرضا حقیقی گفت: به طور کلی چون این صنعت به خوبی در کشور ما شکل نگرفته و حمایت های لازم از آن صورت نمی گیرد (مثلا به جای حمایت از تولید انیمیشن ایرانی، تعداد زیادی انیمیشن خارجی خریداری می شود)، کار در این حوزه سخت است. فردی که می خواهد وارد انیمیشن سازی شود، باید علاقه، پشتکار و امید زیادی داشته باشد تا بتواند به موفقیت دست یابد.

وی گفت: انیمیشن سازی در ایران با مسایل و مشکلات زیادی روبرو است که نبود حمایت و بودجه کافی از سوی بخش دولتی برای ساخت انیمیشن، حضور بسیار کم رنگ و نادر بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در ساخت انیمیشن، نبود تقاضا و بازار بین المللی برای انیمیشن های ایرانی و..... بخشی از این مشکلات است. که برای حل مشکلات این بخش  دولت باید به کمک استدیو های خصوصی کوچک بیاید و سعی در توانمند سازی انیماتور های خصوصی کند اتفاق که در مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون برای تمرکز زدایی و توانمند سازی انیماتورهای استان ها صورت گرفته است. ما هر چه تمرکز زدایی را از تهران به سایر شهرستان ها ببریم و شرایط بهره برداری آنها از تجربیات انیماتور های فعال را فراهم کنیم سریعتر به مقصد می رسیم.

مدیر اجرائی مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون با اشاره به این موضوع که این مرکز در سال 96 با هدف تاسیس بزرگترین مرکز CGI  ایران تاسیس شد گفت: ایده اولیه تاسیس تجمیع امکانات و خدمات لازم برای تولید کنندگان انیمیشن، گیم، جلوه های ویژه ، فیلم و ....  بود تا بتوانند با در اختیار قرار دادن امکاناتی نظیر رندرفارم، موشن کپچر، استدیو استاپ موشن، بلک باکس، کروماکی، موشن کپچر، صدا و تصویر، سالن همایش و... بتوانند محصولات فاخر ایرانی را تولید و عرضه کنند.

علیرضا حقیقی با اشاره به این موضوع که رندر فارم رایمون و استدیوهای این مجموعه جز برترین ها در کشور هستند افزود: در حال حاضر انیمارتورهای زیادی از مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون استفاده می کنند و تولیدات شاخص زیادی در قالب تولیدات تلوزیونی، انیمیشن، گیم و تجربه برگزاری وبینارهای آموزشی، همایش ها، ایونت ها و رویدادها داشته ایم.

وی گفت: از برنامه های شاخصی که در رایمون تولید شده است می توان به برنامه زندگی پس از زندگی، مسابقه فن آورد و مغناطیس، رندر فیلم خورشید، مسخره باز، فیلم هندی 2.0، انیمیشن امیر الزمان، کلیپ حاج قاسم سلیمانی، سریال انیمیشن جوانمردان ، تریلر بازی انتقام سلاطین و ...... اشاره کرد.

مدیر اجرائی مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون با اشاره به این موضوع که ما در رایمون به عنوان شتابدهنده صنایع خلاق فعالیت می کنیم افزود: طبق صحبت هایی که با معاونت علمی ریاست جمهوری انجام شده است رایمون از طریق فراخوان و ثبت ایده در سایت ،به جذب ایده می پردازد و تیم ها را به پروژه شتابدهی هدایت می کنند تا بتوانند با استفاده از خدمات رایمون ایده خود را پرورش دهند و به بازار عرضه کنند.

    منبع خبر

    مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون

    مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون

    مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون بزرگترین مرکز یکپارچه ارائه دهنده خدمات به فعالیت های نوآورانه و همچنین تولید انیمیشن، بازی و جلوه های ویژه دیجیتال در ایران است.

      نظرات