تفاوت افزایش فروش در شبکه های اجتماعی و دیگر روش ها


مقدمه

جدای از مشاغل دولتی که درآمد آنها ماهیانه و مستقیم به حسابشان واریز می­شود، اغلب کسب و کارها احتیاج دارند که محصول یا خدمتی (مثل تعمیر وسایل برقی) که عرضه می­کنند را بفروشند.

با یک مثال بهتر توضیح می­دهم. فرض کنید شما کسب و کاری را مدیریت می­کنید و یا در آن مشغول به کار هستید، برای اینکه مشتریان، شما را پیدا کنند و بتوانید وارد مرحله­ی فروش شوید و به درآمد موردنظرتان برسید باید خودتان را از طریق تبلیغات معرفی کنید و از مصرف کنندگان بخواهید که شما را انتخاب کنند و خریدار شما شوند.

حالا در این مطلب قرار است درباره­ی روش­هایی که شما می­توانید از طریق آنها خودتان را تبلیغ کنید و در نهایت به افزایش فروش دست پیدا کنید را معرفی کنیم. در انتهای این مطلب شما با اطلاعاتی که از  تبلیغات رسانه­های مختلف به دست آورده­اید، می­توانید بهترین روش افزایش فروش برای کسب و کاری که در آن مشغول هستید را پیدا کنید.

فهرست

ارتباط تبلیغات و فروش چیست؟

تبلیغات از طریق رسانه های سنتی

تبلیغات از طریق اینترنت

ارتباط تبلیغات و فروش چیست؟

فروش و تبلیغات هر دو زیر مجموعه­ ی بازاریابی هستند که شامل فراهم کردن شرایط لازم برای رساندن محصول به دست مصرف کننده است. بسیاری از  کسب و کارهای کوچک برای حمایت از عملیات فروش، ابتدا تبلیغات را اجرا عملی می­کنند.

تبلیغات برای آگاه کردن مصرف کنندگان و مشتریان در مورد محصولات و خدمات شرکت است. شرکت­ های کوچک ممکن است از تبلیغات بیشتری استفاده کنند و یا تبلیغات را نادیده بگیرند و مستقیم به سمت فروش بروند که تا حد زیادی به ماهیت مشاغل بستگی دارد.

با توجه به توضیحات بالا، می­خواهیم تمام روش­ های ممکن تبلیغات در رسانه­ های مختلف سنتی و اینترنتی را معرفی کنیم.

تبلیغات از طریق رسانه­ های سنتی

اگر بخواهیم خیلی ساده توضیح بدهیم، رسانه­ های سنتی یعنی رسانه­ هایی که ما از بدو تولد با آنها خاطره داریم و زندگی کرده ­ایم. مثل تلویزیون، رادیو، روزنامه و مجله و از این دست رسانه­ ها. البته برخی آنها را در دسته­ بندی­ هایی مثل دیداری، شنیداری و مکتوب قرار می­دهند که بازهم منظور ما را می­رساند.

رسانه ­های سنتی معمولا آدم­ های زیادی را تحت تاثیر قرار می­دهند و غالبا رایگان هستند که به همین دلیل برای پیر و جوان و بچه کاربرد ساده و ارزانی دارد. البته باید دید هر کدام از این رسانه­ ها چه سهمی از افزایش فروش کسب و کارها را به خود اختصاص داده­ اند و آیا این سهم ادامه­ دار است.

تلویزیون

تلویزیون برای سرگرمی و آموزش مردم برنامه­ های مختلفی می­سازد و پخش می­کند. به خاطر جذابیت­ های تصویر، صدا، حرکت و هر چیزی که در آن احساس می­شود، تلویزیون تبدیل به عضو با نفوذ خانواده­های مختلف شده است. البته این میزان نفوذ در سال­ های مختلف نوسانی بوده اما چیزی از اهمیت آن کم نکرده است.

تلویزیون درآمد خود را از تبلیغ کسب و کارهای مختلف به دست می­ آورد تا به نوعی دستش در جیب خودش باشد و تا جایی که می­شود وابستگی­ اش به بودجه ­ی دولت کم و کم­تر شود.

تاثیر واقعی یک آگهی تلویزیونی به نوع کالایی که تبلیغ می­شود وابسته است. برخی از دسته­ بندی محصولات به طور طبیعی جالب­ تر و جذاب­ تر از سایر محصولات هستند.

مهم­ تر از آن خلاقیت خود پیام است. افرادی که متخصص تبلیغات تلویزیونی هستند باید آگهی­ هایی تولید کنند که بین تبلیغات شلوغ پلوغ تلویزیون دیده شود و توجه­ ها را جلب کند و همچنین نقش منحصربه فردی در افزایش فروش داشته باشد.

چند مورد از مزایای تبلیغات تلویزیونی عبارت است از:

تاثیرگذاری بالا : به دلیل جذابیت چند حسی که تلویزیون دارد می­ تواند دست سازنده تبلیغات را برای هنرنمایی و جذب مخاطب باز بگذارد. در واقع این نشان دهنده­ ی پتانسیل بالای این رسانه است. کارگردانان خلاق می­توانند از دیالوگ، صدا، حرکت، مناظر، نورپردازی و غیره برای ارائه­ ی پیام و داستان قانع کننده استفاده کند.

مخاطب زیاد : امکان دسترسی به جامعه هدف محلی، منطقه­ ای یا کشوری که مناطق دور دست و کمتر برخوردار آن را یک نعمت رسانه­ ای می­دانند.

فروش مستقیم : می­توان از آگهی فروش مستقیم نیز استفاده کرد به صورتی که با ارائه­ ی راه ارتباطی و شماره تماس در تبلیغ، محصول و خدمت را به صورت مستقیم در اختیار مصرف کننده قرار داد.

تنوع زیاد کانال­ های تلویزیونی : شما تصور کنید که قرار است تبلیغی درباره ­ی کالاهای ورزشی در تلویزیون پخش شود. در این صورت لازم نیست که هزینه ی پخش تبلیغ در تمام کانال­ های تلویزیون که تعداد آن ها بیشتر از ۲۰ کانال است را پرداخت کنید. تنها می­توان هزینه پخش تبلیغ در کانال­ هایی مانند شبکه ۳ و ورزش را پرداخت کنید و به مخاطبان ورزش دوست، تبلیغ را نشان دهید.

معایب تبلیغات تلویزیونی عبارت است از:

هزینه­ ی زیاد تبلیغات تلویزیونی : اشکال اصلی تلویزیون هزینه­ ی بالای آن است. هزینه­ های تولید و انتشار تبلیغات تلویزیونی برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک فراتر از بودجه­ ی آنهاست. هزینه­ ی تولید و پخش آگهی در تلویزیون از چند ده میلیون تا چند میلیارد تومان است.

همچنین هزینه­ ی نمایش تبلیغات در تلویزیون طبق هر ماه و هر فصل تغییر می­کند و میزان مشخصی به رقم اولیه افزوده می­شود. مخصوصا در ماه ­هایی که مناسب­ت های خاصی وجود دارد مثل بهمن و اسفند ماه که مردم برای خرید سال نو آماده می­شوند، این افزایش تعرفه بیشتر از بقیه­ ی ماه هاست.

گذرا بودن تبلیغ : محدوده­ ی زمانی آگهی تلویزیونی معمولا بین ۱۵ تا ۶۰ ثانیه متغیر هستند و این پیام صرف نظر از طول آگهی، زودگذر است. البته آگهی­ هایی که در قالب گزارشی از روند ساخت و تولید محصول هستند مدت زمانی در حدود ۱۲۰ ثانیه نیاز دارند.

در کل، شما باید در یک دوره­ ی زمانی کوتاه به ارتباطی تاثیرگذار و قانع کننده با مخاطب برسید.

شلوغ بودن و تعداد زیاد آگهی­ ها و کوتاه بودن زمان پخش هر کدام باعث می­شود که تبلیغ نتواند آگاهی لازم را در مخاطب ایجاد کند. لذا باید تکرار زیادی برای تبلیغ در نظر گرفت که آن هم منجر به افزایش هزینه­ ها می­شود. در مقابل، رسانه­ های چاپی ساکن و بی­ حرکت هستند و پیام آنها ماندگار است.

رادیو

در تبلیغات تلویزیونی صدا و تصویر است که نمایش داده می­شود، اما در رادیو صدا باید تاثیری ایجاد کند که شنونده بتواند آن محصول را تصور کند.

محمد سلطانی­فر، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آئین افتتاحیه سومین کنفرانس ملی «ارتباطات، بازاریابی و برندینگ» از اهمیت رادیو در تبلیغات گفت و با ارائه­ ی آماری نشان داد که ۷۵ درصد مصرف‌کنندگان با شنیدن تبلیغات رادیویی تصویر آن را در ذهن خود تصور می‌کنند.

شاید تبلیغات رادیویی آنطور که باید هیاهو و جنجالی به پا نکند، اما به صورت خیلی ظریف در ذهن شنونده محصولی را معرفی و تبلیغ می­کند و به فروش می­رساند.

قبل از آنکه بودجه­ ی خود را به رادیو اختصاص دهید، باید جوانب مثبت و منفی آن را با دقت در نظر بگیرید.

مزایای تبلیغات رادیویی عبارت است از:

قیمت مناسب: برای تاثیرگذاری در مخاطبان رادیو، معمولا بسته­ ای را خریداری می­کنند که حداقل یک ماه اجرا شود. این بسته­ ها قیمت­ های کمتری به نسبت تلویزیون دارد و برای شرکت ­های سفارش دهنده مقرون به صرفه است.

دسترسی گسترده و هدف­گذاری مخاطبا ن : می­توان برنامه­ ریزی کرد که در چه ساعاتی از شبانه روز تبلیغ پخش شود تا شنوندگان مورد نظر تبلیغ را بشنوند. به همین ترتیب، رادیو بهترین رسانه برای شرکت­هایی است که به دنبال مخاطبان گسترده و جامعه ­ی آماری متنوع هستند و می­تواند مخاطبان زیادی را تحت پوشش قرار دهد.

قبل پرداخت هزینه می­توانید به آماری مراجعه کنید که میانگین شنوندگان را در هر ساعت بر اساس دسته­بندی مخاطبان گزارش می­دهد. این داده­ ها به شما امکان می­دهند تا بازار مناسب پیام خود را انتخاب کنید.

تبلیغات نامحسوس: تبلیغات در رادیو انعطاف­ پذیری زیادی دارد. لازم نیست که حتما صدای قبل شروع آگهی تبلیغاتی پخش شود و شونده متوجه تبلیغ بودن پیام ها گردد. می­توان به نحوی در میان برنامه­ ها تبلیغ کرد که به صورت نامحسوس در شنونده تاثیر بگذارد.

صداست که می­ماند: قالب و ژانر موسیقی تا حد زیادی در افراد مختلفی که به کانال­ های رادیویی گوش می­دهند تاثیر می­گذارد. صدا همان قدر تاثیر دارد که وقتی تبلیغ تلویزیونی به درستی ساخته شده باشد، آهنگ و دیالوگ­ های آن در ذهن مخاطب تکرار می­شود و به صورت امضایی برای آن برند تبدیل می­گردد.

معایب تبلیغات رادیویی عبارت است از :

کمبود توجه: یکی از اشکالات اصلی تبلیغات رادیویی این است که افرادی به آن گوش می­دهند که غالبا مشغول فعالیت­ های دیگری مانند رانندگی یا کارهای خانه و اداره هستند. بنابراین، به همان اندازه که یک فرد ممکن است به تبلیغ پخش شده در رسانه­ های دیگر توجه نکند، در مورد تبلیغات رادیویی نیز این مورد صادق است .

تغییر ایستگاه رادیویی: همچنین ممکن است رادیو در وسیله­ ی نقیله باشد و با حرکت خودرو، ایستگاه رادیویی آن تغییر کند، در نتیجه شونده نتواند تبلیغ شما را بشنود.

عدم جذابیت بصری: در حالی که تلویزیون جذابیت چند حسی دارد، رادیو فقط از طریق صدا می­تواند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. تصویری وجود ندارد که بتوان از طریق آن با مخاطبان بازی کرد و آنها سرگرم جذابیت­ های بصری شود. کپی رایتر نویسان باید استعداد و خلاقیت زیادی از خودشان نشان دهند تا بتوانند کم کم پیام تبلیغ را به شونده بفهمانند و او را جذب کنند.

رسانه ­های چاپی

رسانه­ های چاپی مانند روزنامه، مجله، تراکت، کاتالوگ، سررسید یا نوت بوک، کتاب، بلیط و جدول زمانی اتوبوس یا راه آهن، نشریات ویژه در مورد برنامه­های ویژه ­ی مدارس، دانشگاه ­ها، ارگان ­های محلی، شرکت­ ها یا دولت­ ها و .... هستند.

تولیدکنندگان محلی، متخصصان، فروشندگان و خرده فروشان بیشتر از این رسانه برای تبلیغ محصولات خود استفاده می­کنند. این مجموعه رسانه­ ها نسبتا ارزان­تر هستند. بعضی از این ابزارها مثل سررسید عمر طولانی دارند و توسط بسیاری از افراد استفاده می­شوند.

البته روزنامه و مجله سابقه­ ی طولانی در تبلیغات دارند و در سال­ های قبل از تلویزیون یکه تازی می­کردند.

روزنامه­ ها یک رسانه محبوب برای تماس و اطلاع رسانی با مخاطبان و مشتریان زیاد است. روزنامه­ ها ممکن است صبح یا عصر چاپ شوند؛ ممکن است به زبان­ های آذری، عربی، فارسی یا سایر زبان­ های رایج منطقه باشند؛  ممکن است روزانه یا هفتگی باشند؛ ممکن است محلی، منطقه­ ای یا ملی باشند یا ممکن است نسخه­ ی معمولی یا ویژه ­ای داشته باشند.

شرکت تبلیغ کننده باید ضمن انتخاب یک روزنامه ­ی مناسب به تیراژ، زبان، منطقه ­ای که قرار است اطلاع­رسانی کند، قیمت، اعتبار و کیفیت چاپ توجه کند. شرکت تبلیغ کننده می­تواند از تبلیغات چند برگ نیز استفاده کند.

مجله بیشتر از آنکه برای اطلاع­ رسانی باشد، با هدف سرگرمی مشتریان چاپ می­شود. البته می­توان طبق مخاطبان هدف از مجله­ های مختلفی که بر اساس سن، جنسیت، حرفه، صنعت، سرگرمی و غیره دسته­ بندی می شوند، استفاده کرد.

در کل بر اساس ویژگی­ های مشتریان فعلی و بالقوه باید از انواع رسانه­ های چاپی مناسب برای انتشار پیام تبلیغاتی استفاده کرد.

مزایای تبلیغات در رسانه­ های چاپی :

  • روزنامه برای ارتباطات جمعی مناسب است و هزاران نفر از مردم را می­توان به طور همزمان مورد خطاب قرار داد.
  • تغییرات لازم را می توان به راحتی و با هزینه کم در تبلیغات اعمال کرد و به طور منظم منتشر کرد.
  • تبلیغ کنندگان می­توانند از اعتبار روزنامه سود ببرد.
  • به طور کلی برای تبلیغ انواع محصولات مناسب است.
  • با ارائه­ ی اطلاعات کافی باعث کاهش وظایف فروشندگان و نمایندگی­ ها می­شود.
  • رسانه­ های چاپی منعطف­ تر هستند و می­توان با توجه به مخاطبان هدف انتخاب مناسبی داشت. به طوری که شرکت تبلیغ کننده می­تواند انتخاب کند که در چه زمان­بندی، با چه نوع زبانی، در چه منطقه­ای و با چه ترکیب رنگی تبلیغ را چاپ و منتشر کنند.
  • یک رسانه­ ی ساده و ارزان برای دسترسی شرکت تبلیغ کننده به خوانندگان و مصرف کنندگان است.

معایب رسانه ­های چاپی :

  • روزنامه­ ها عمر کوتاه­ تری به نسبت مجله دارند که باعث می­شود اثر بلند مدت ایجاد نکنند.
  • ممکن است پیام تبلیغاتی خوانده نشود و نادیده گرفته شود.
  • کیفیت کاغذ و چاپ ممکن است ارزش تبلیغات منتشر شده در آن را کاهش دهد.
  • رسانه­ های چاپی به عنوان ابزار تبلیغاتی معمولی شناخته می­شوند و به اندازه ­ی تلویزیون چشم گیر نیستند.
  • وقتی تعداد مخاطبان محدود باشد، پر هزینه است و به صرفه نیست تا از آن استفاده کرد.
  • مشتریان بی­سواد نمی­توانند آن را بخوانند.
  • معمولا مشتریان مجبورند آن را خریداری کنند. در صورتی که تلویزیون و رادیو رایگان در اختیار مردم قرار دارند.

تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی به عنوان تبلیغات در فضای باز و خارج از رسانه­ های خانگی شناخته می شوند، مانند بیلبوردها، پوسترها، تبلیغات دیواری، تبلیغات ترانزیتی (مانند تبلیغات اتوبوس، قطار، مترو و تاکسی) و همچنین تبلیغات در فرودگاه، تبلیغات در سینما، محیط­ های ورزشی (مانند تبلیغات دور زمین فوتبال)، فروشگاه­ ها و ...

تبلیغات محیطی را می­توان به صورت تصویر ثابت و یا دیجیتالی طراحی و منتشر کرد.

تبلیغات محیطی باعث ارتباط نزدیک در محیط زندگی مخاطب شده و با تعامل مثبت می­تواند در برندسازی بسیار موثر باشد.

مزایای تبلیغات محیطی:

  • یکی از بزرگترین مزایای تبلیغات محیطی این است که مصرف کنندگان در حال گردش و فعالیت­ های تفریحی یا کاری در محیط بیرون از خانه هستند و این فرصت فراهم می­شود تا در این میان نگاه شان به تبلیغات در محیط اطراف بیفتد. مخصوصا اگر در حال بازارگردی باشند و تبلیغ با تخفیف ­های جذاب را ببینند باعث عکس العمل لحظه­ ای و افزایش فروش می­شود.
  • جاسازی در نقاطی که به جامعه­ ی هدف تبلیغ نزدیک­تر است و روزانه مصرف کنندگان زیادی از آن محل رفت و آمد می­کنند.
  • طبق آمار حدود ۷۰ در صد از ساعات بیداری ما در خارج از خانه می­گذرد. مردم در حال حرکت هستند و این فرصت وجود دارد که تبلیغات در سر راه و نگاهشان قرار بگیرد.
  • تبلیغات محیطی در نمایشگاه ها برای تقویت استراتژی B۲B بسیار موثر است.
  • برای بازاریابی چریکی تبلیغات محیطی حرف اول را می­زند.
  • تبلیغات محیطی به عنوان مکملی برای سایر رسانه­ های تبلیغاتی مانند تلویزیون، رادیو و غیره عمل می­کند باعث افزایش فروش می­شود.

معایب تبلیغات محیطی:

  • بعضی از تبلیغات محیطی بسیار گران و پر هزینه هستند.
  • به دلیل اینکه در معرض آفتاب و باد و باران قرار دارند، ممکن است آسیب ببینند و خراب شوند.
  • ممکن است محتوای آن قابل خواندن و دیدن نباشد. چون بعضی از آنها در فاصله­ هایی قرار دارند که برای افرادی با دید ضعیف قابل رویت نیستند.
  • طبق تحقیقات انجام شده، تبلیغات محیطی به اندازه­ ی کمتر از ۵ ثانیه فرصت دارد تا بتواند نظر مخاطب را جذب کند.

تبلیغات از طریق اینترنت

اینترنت به سرعت در حال رشد است و سریع تر از سایر رسانه­ ها، مخاطبان جدیدی را جذب می­کند. به دلیل سبک زندگی در قرن جدید و پر رنگ بودن اینترنت در زندگی عموم مردم، کسب و کارهای مختلف اقدام به تبلیغ و معرفی خود از طریق این رسانه­ ی فراگیر کرده­اند.

تبلیغات اینترنتی به دلیل اینکه می­تواند مزیت­ های رسانه­ های سنتی را به صورت یکجا داشته باشد مانند صدا، تصویر، حرکت، ارزان بودن، در دسترس بودن و غیره، به سرعت رقبای خودش را کنار میزند سهم بزرگی از صنعت تبلیغات را به خود اختصاص داده است.

تبلیغات در اینترنت انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی هر یک می­پردازیم.

تبلیغات گوگل

گوگل را که موتور جستجوی ما برای همه­ی سوال ­های بی پاسخ و راه حل ­های دقیقه نودی است می­شناسید. اما گوگل که تنها جواب سوال­ های ما را نمی­دهد، بلکه برای رشد کسب و کارها هم آستین­ ها را بالا زده و آمده وسط میدان تبلیغات و برای فروش بیشتر کسب و کارها تلاش می­کند.

گوگل از دو روش کلی برای تبلیغات کسب و کارها استفاده می­کند و این دو روش را به شما معرفی می­کنیم.

اولین روش، شبکه­ ی جستجوی گوگل ( Google Search Network ) است. شبکه­ ی جستجوی گوگل شامل موتور جستجوی گوگل ( google.com ) ، گوگل مپ، گوگل پلی و هر کدام از زیر مجموعه­ های گوگل که بتوان در آن عبارتی را جستجو کرد. شما می­توانید تبلیغات گوگل را که با علامت A مشخص شده ببینید در بین سایر وبسایت­ ها ببینید.

به طور کلی وقتی یک نفر در هر یک از زیر مجموعه­ های گوگل جستجو کند و دنبال چیزی بگردد، اگر تبلیغ شما مرتبط با موضوع مد نظر آن فرد باشد، گوگل تبلیغ شما را در بین یافته­ های جستجو نمایش می­دهد.

البته شروع کار با شبکه­ ی جستجوی گوگل رایگان است. بعد از ثبت درخواست و نمایش تبلیغ شما در شبکه­ ی جستجوی گوگل، به ازای هر کلیک روی لینک تبلیغ، مبلغی را پرداخت می­کنید. یعنی محاسبه­ ی هزینه­ ی تبلیغات شما در گوگل براساس تعداد کلیک انجام شده روی تبلیغ است.

دومین روش، شبکه­ ی نمایش گوگل ( Google Display Network ) است. شما با مجموعه ای از وب سایت­ ها و اپلیکیشن­ ها مواجه می­شوید که گوگل به انها دسترسی دارد و می­تواند تبلیغات (متنی، تصویری، ویدئویی و ...) را در آنها نمایش دهد.

مثلا شما می­خواهید برای محصولات بهداشتی که عرضه می­کنید تبلیغی را منتشر کنید که افرادی که با محصولات بهداشتی سروکار دارند این تبلیغ را ببینند. گوگل این قدرت را دارد که تبلیغ را در وب سایت­ ها و اپلیکیشن­ هایی که بازدیدکنندگان آن برای موضوعات بهداشتی و سلامتی است منتشر کند و در معرض دید آنها قرار دهد.

مزیت این روش این است که هزینه­ ی هر کلیک با استفاده از این نوع روش تبلیغ ارزان­ تر از شبکه­ ی جستجوی گوگل است. احتمالا دلیل آن این است که تبلیغ از این طریق نرخ کلیک کمتری را دریافت می­کند.

در مجموع بستگی دارد که خواسته­ ی شما از تبلیغات گوگل چیست. ممکن است خواسته­ ی شما افزایش بازدید کنندگان وبسایت باشد و یا آگهی از برند و کسب و کارتان را تقویت کنید تا در نهایت به فروش بیشتری برسید. هر خواسته ­ای که داشته باشید می­توانید متناسب با آن از دو نوع تبلیغات گوگل استفاده کنید.

تبلیغات در گوگل مزیت­ های زیر را دارد:

  • پرداخت به ازای هر کلیک و براساس سیستم مزایده کلیدواژه
  • پاسخ مستقیم و فرصت معامله یک به یک در لحظه با مشتری
  • در طولانی مدت منجر به کاهش هزینه­ های معاملات تجاری می­شود.
  • دسترسی  به مخاطبان زیاد و جامعه­ ی هدفی که از رسانه­ های سنتی دوری می­کنند.

معایب تبلیغات در گوگل:

  • بر اساس تحقیقات HubSpot ، حدود ۸۰ درصد از افراد تبلیغات تحت پوشش google را نادیده می­گیرند .
  • به دلیل مزایده­ ای بودن تبلیغات در گوگل، ممکن است رقیب شما برای کلیدواژه­ ی مورد نظرتان پول بیشتری پیشنهاد بدهد و بالاتر از شما در نتایج گوگل دیده شود.

    راه­ اندازی وبسایت

    همانطور که برای کوچکترین کارها مردم به اینترنت مراجعه می­کنند تا اطلاعات لازم را به دست آورند، بازاریابی محتوایی هم رونق گرفته است.

    برندها و کسب و کارهای مختلف با راه ­اندازی وبسایت شرکتی، خودشان را در دسترس مردم و مشتریان فعلی و بالقوه قرار می­دهند. خیلی از کسب و کارهای فعلی دفتر فیزیکی در سطح شهر ندارند اما وبسایت و اپلیکیشنی دارند که سفارش­های مشتری را از طریق آنها دریافت می­کنند و فروش خوبی به جیب می­زنند.

    ارائه­ ی مطالب مفید آموزشی و انتشار محتوای به دردبخور نوعی بازاریابی و تبلیغات برای کسب و کار و برندسازی است. مثلا دکتری که وبسایت شخصی دارد و با انتشار مطالب آموزشی و پزشکی بازدیدکننده­ های بسیاری را به وبسایت خود می­کشاند و سوالات آن ها را پاسخ می­دهد، خودش در حال تبلیغ و برندسازی است.

    مزایای راه ­اندازی وبسایت:

  • امکان گفتگوی نزدیک با مشتریان فعلی و بالقوه
  • کاهش هزینه­ های تبلیغات سنتی
  • دسترسی راحت به مشتریان
  • جذب مشتریان وفادار
  • ارائه­ ی خدمات آنلاین به افرادی که در نقاط محروم هستند و برای خرید محصول یا خدمت موردنظر امکان مراجعه­ ی حضوری ندارند.

    معایب راه ­اندازی وبسایت:

  • به دلیل کلاه برداری­ های متعدد اینترنتی، مشتریان اعتماد کمی دارند تا به صورت انلاین اقدام به خرید محصول یا خدمت بکنند.
  • نگرانی مشتریان در خصوص حریم خصوصی و اطلاعاتی که در وبسایت یا اپلیکیشن مورد نظر ثبت می­کنند.
  • ایمیل مارکتینگ

    بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ به معنی ارسال ایمیل­ های تبلیغاتی و آموزشی و غیره برای مشتریان فعلی و بالقوه است. به دلیل دسترسی ساده و برقراری ارتباط با تعداد زیادی از مخاطبان و مصرف کنندگان، این ابزار بسیار مورد استفاده قرار می­گیرد و هزینه­های تبلیغاتی را به نسبت رسانه­ های سنتی کاهش می­دهد.

    مزایای ایمیل مارکتینگ:

  • ارزان و به صرفه بودن تبلیغات از طریق ایمیل
  • دسترسی گسترده به افراد مختلف
  • قابلیت ارسال ویدئو، متن، تصویر، لینک و فایل فراهم است.
  • همچنین ایمیل مارکتینگ به شما این امکان را می­دهد که بدانید مخاطب پیام شما را باز کرده است یا نه.
  • در تبلیغات سنتی، تبلیغ به صورت کلی و عمومی پخش و منتشر می­شود و مشخص نیست که چند نفر آن را دیده ­اند و متوجه آن شده ­اند. اما در این روش آمار و تحلیل رفتار مخاطب در
  • اختیار شما قرار می­گیرد.
  • معایب ایمیل مارکتینگ:

  • برای مشتریان خاصی ارسال می­شود که آدرس ایمیل آنها در دسترس مستقیم باشد.
  • بعضی از مخاطبان با دریافت ایمیل­های تبلیغاتی نسبت به برند واکنش منفی نشان می­دهند و به جای قابلیت ترغیب کنندگی ایمیل، منجر به دلزدگی آنها می­شود.
  • شبکه ­های اجتماعی

  • شبکه ­های اجتماعی که تبدیل به رسانه­ ای در دسترس و جذاب برای مردم شده است، تبلیغات و فروش را برای کسب و کارها راحت تر و ارزان­ تر کرده است.

    با توجه به سلیقه­ ی مخاطبان و علایق آنها می­توان همزمان از چندین شبکه­ ی اجتماعی استفاده کرد. البته باید در نظر داشت که آیا شبکه­ی اجتماعی مورد نظر کمکی به جذب مشتریان و افزایش فروش می­کند یا نه.

    محمد سلطانی فر، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: امروزه ضریب نفوذ رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی در حوزه تبلیغات به بالای ۸۵ درصد رسیده است .

    با تبلیغات در شبکه­ های اجتماعی که معمولا به صورت متن به همراه تصویر است، کاربران روی آن کلیلک کرده و به یک وبسایت یا پیج دیگر در همان شبکه ­ی اجتماعی هدایت می­شوند.

    تبلیغ در شبکه­ های اجتماعی به صورت همان پست­ ها و استوری­ هایی است که نمایش داده می­شود، البته در فیسبوک می­توانید تبلیغ را در حاشیه­ی صفحه نشان دهید که کاملا نسبت به پست­ های موجود آن متفاوت است و کاربر متوجه تبلیغ بودن آن می­شود.

    انواع روش­ های تبلیغات در شبکه­ های اجتماعی مانند تولید محتوا (متنی، تصویری، ویدئویی  و ....)، اینفلوئنسرها، تبلیغات دهان به دهان (از طریق کامنت گذاشتن و تبادل نظر، بازنشر پست­ها، لایک کردن و ...) و غیره وجود دارد.

    هزینه­ ی تبلیغات در شبکه­ های اجتماعی معمولا براساس میزان جذب فالور برای پیج مورد نظر، تعداد کلیک روی تبلیغ، میزان بازدید از تبلیغ و غیره است.

  • مطالعه این مقاله هم فراموش نشود:

    تبلیغات در شبکه های اجتماعی

    مزایای تبلیغات در شبکه ­های اجتماعی:

  • افزایش آگاهی از برند
  • برقراری ارتباطی نزدیک­ تر و سریع­ تر با کسب و کارها و شرکت­ های مختلف
  • افزایش فروش
  • جذب مخاطبان جدید و ایجاد تجربه­ ی کاربری مفید و کاربردی
  • ایجاد بستری برای حمایت از مشتریان وفادار
  • افزایش نرخ تبدیل
  • به صرفه بودن تبلیغات
  • انتخاب گزینشی از بین کاربران برای نمایش تبلیغ (مثلا شما می­توانید کاربران را بر اساس جنسیت، کشور، سن و علاقه ­مندی­ هایشان مورد هدف قرار دهید)
  • امکان تحلیل نتایج تبلیغ بعد از انتشار آن به صورت آمار و ارقام قابل محاسبه و در دسترس
  • جوان پسند بودن این رسانه کمک بزرگی در ارائه­ ی تبلیغات متفاوت با ایده­ های خاص دارد.
  • معایب تبلیغات در شبکه ­های اجتماعی:

  • تبلیغات در شبکه­ های اجتماعی به دلیل وجود محتوای زیاد در آن ممکن است نادیده گرفته شود.
  • عضو گیری (اد کردن) اجباری بعضی از کانال­های شبکه­ های اجتماعی باعث ترک مخاطب از کانال می­شود و نقش منفی در برندسازی دارد.
  • در قسمت کامنت پست­ ها، نظرات مختلفی ردوبدل می­شود که بعضی از آنها به صورت تبلیغات دهان به دهان منفی در می­ آیند.
  • نارضایتی از یک محصول یا خدمت به صورت گسترده در شبکه­ های اجتماعی پخش می­شود و باعث شکل­گیری نگرش منفی سایر کاربران فضای مجازی می­شود.
  • دروغ پردازی و نبود سیستم راستی آزمایی باعث می­شود هر محتوایی در قالب­ های مختلف تبلیغاتی یا ضد تبلیغاتی منتشر شود. به همین دلیل اعتماد مردم نسبت به مطالب مفید نیز کاهش می­ یابد.
  • نتیجه­ گیری

    مشکلات اقتصادی امروزه بر کسی پوشیده نیست و کسب و کارهای مختلف را تحت تاثیر قرار داده است. برای پیدا کردن بهترین روش تبلیغات که منجر به افزایش فروش شود، متخصصان توصیه های زیادی ارائه می کنند.

    چیزی که با یک حساب سرانگشتی می توان متوجه شد این است که فضای مجازی با دسترسی گسترده با مخاطبان و قابلیت همه­گیر شدن آن و انعطاف­پذیری زیادی که دارد، می­تواند ابزاری ارزان برای تبلیغات و ارتباط نزدیک با مشتریان فعلی و بالقوه باشد.

    برای کسب و کارهای کوچک که بودجه ­ی محدودی دارند و به دنبال تبلیغات منعطف با سبک­های جدید هستند، شبکه­ های اجتماعی گزینه­ ی مناسبی است. در شبکه ­های اجتماعی می­توان با تولید محتوا (متنی، تصویری، ویدئویی و ...) باشگاه مخاطبان و مشتریان به راه انداخت و با ارائه­ ی مطالب مفید آنها را تبدیل به مشتریان وفادار کرد.

    برای کسب و کارها بزرگ که توان هزینه­ های طولانی مدت تبلیغات را دارند، دستشان برای انتخاب نوع رسانه­ ی تبلیغاتی باز است. یعنی بر اساس اینکه مصرف کنندگان محصولات و خدمات آنها از چه رسانه­ ای استفاده می­کنند، استراتژی تبلیغاتی خود را طراحی کنند و در طولانی مدت با برندسازی و ارائه­ ی خدمات با کیفیت، به افزایش فروش برسند.

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز برای کمک به کسب و کارهای کوچک و بزرگ از متخصصان تبلیغات و بازاریابی بهره می­برد و با ارائه­ ی راهنمایی­ های لازم شما را در جهت انتخاب بهترین رسانه­ ی تبلیغاتی یاری می­کند.

  • مقاله های مرتبط:

  • بهترین شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها کدام‌اند؟

  • تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی، معجزه‌ای در بازاریابی

  • ترفندهای افزایش فالوور در شبکه های اجتماعی را یاد بگیرید

  • راهنما صفر تا صد مدیریت شبکه های اجتماعی که باید بدانید

  • راهنما جامع استراتژی شبکه های اجتماعی

لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    منبع خبر

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

      نظرات