شان صنعت مبلمان در ایران ناشناخته است

شان صنعت مبلمان در ایران ناشناخته است

شان صنعت مبلمان در ایران ناشناخته است

متاسفانه در ماه‌های اخیر وضعیت صنعت مبلمان کشور تعریفی ندارد. از یک‌سو تشدید تحریم علیه ایران، مسیر ورود مواد اولیه و صادرات این محصولات را دشوار کرده و از سوی دیگر شیوع ناگهانی ویروس کرونا در کشور، آن هم درست در ایام منتهی به نوروز که علی‌القاعده باید بازار مبلمان و لوازم خانگی گرم باشد، این صنف را با کاهش فروش، رکود بازار و تعطیلی‌های طولانی‌مدت مواجه ساخت. علاوه‌بر این موارد، بروز مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت ارز، توان خرید مردم را تا حدود زیادی کاهش داد و بسیاری از خرید مبلمان جدید منصرف شدند.

امروز هم که صنف مبلمان کشور از بخشی از محدودیت‌های قانونی مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا عبور کرده‌، هنوز بازار این کالاها سروشکل گذشته را پیدا نکرده‌ و نتوانسته‌ زیر بار افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدهای خود کمر راست کند. همه این اتفاقات در شرایطی رخ داد که این صنف و صنعت و زیرشاخه‌های آن در سال گذشته رشد خوبی را در حوزه تولید، فروش و صادرات تجربه کردند و در حال آماده شدن برای ثبت رکوردهای جدید در سال ۹۹ بودند.

بر همین اساس حسن احمدیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز اعلام کرد: «خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا به این صنعت بالغ بر ۱۰۰هزار میلیاردتومان بود و این اتفاق در حالی افتاد که ما نسبت به سال پیش از آن افزایش حدود ۴۰درصدی صادرات انواع مبلمان را داشتیم.»

رشدی که متوقف شد

احمدیان اضافه کرد: «صادرات انواع مبلمان ما در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۷میلیون‌دلار بود، این در حالی است که براساس گزارش‌های ثبت شده، در سال ۱۳۹۸ صادرات این صنعت به حدود ۷۵میلیون‌دلار رسیده که از این میزان ۵۲‌میلیون‌دلار مربوط به مبلمان خانگی و ۲۳‌میلیون‌دلار مربوط به مبلمان اداری بود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران با اشاره به کاهش صادرات صنعت مبلمان مانند سایر صنایع در پی شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها گفت: «کاهش مصرف در پی شیوع ویروس کرونا هم در کاهش صادرات تاثیرگذار بود.»

همسایه‌ها هدف صادراتی ما بودند

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران با بیان اینکه کشورهای همسایه، یکی از اهداف اصلی صادرات مبلمان ایران هستند، تصریح کرد: «باوجود اتخاذ تصمیم‌های سیاسی ضدایرانی در این سال‌ها و اینکه انتقال ارز از کشورهای همسایه به‌سختی انجام می‌شود، به‌واسطه روابط خوب و فاصله نزدیک ایران با این کشورها، ما حتی در دوره تحریم و تشدید تحریم‌ها نیز کمترین دردسری را برای صادرات محصولات خود به این کشورها نداشتیم.»

مبلمان هم از کرونا آسیب دید

روزنامه گسترش صمت در گزارش خود می نویسد: «فعالان حوزه مبلمان کشور اعتقاد دارند که یکی از اصناف آسیب‌دیده در همه‌گیری ویروس کرونا در کشور بوده‌اند. این گروه معتقدند شیوع ویروس کرونا و کم شدن رفت‌وآمدها در ماه پایانی سال که عمدتا روزهای پررونقی برای کسب‌وکارهای خرد و کارگران فصلی است، باعث شد فعالان تجاری، اصناف مختلف و کارگران دچار آسیب‌های جدی شوند. حوزه مبلمان هم از این آسیب‌ها در امان نبود، اما گویا نظر دولتی‌ها در این باره متفاوت است و این صنف در فهرست اصناف آسیب‌دیده از کرونا قرار نگرفته است.»

احمدیان ضمن ابراز نارضایتی از قرار نگرفتن صنعت مبلمان جزو صنایع آسیب‌دیده از شیوع کرونا، تصریح کرد: «در حالی که در پی همه‌گیری ویروس کرونا خریدهای شب عید در این بخش تعطیل شد و بالغ بر ۱۰۰هزار میلیارد تومان زیان مالی را متوجه فعالان این حوزه کرد، دولت از قرار دادن این گروه در فهرست اقشار مشمول دریافت تسهیلات خودداری کرد و به صنایع دیگر توجه داشت.»

گفتنی است براساس گزارش دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در روزهای پایانی سال گذشته بخش‌های مختلف اقتصادی بین ۳۵ تا ۱۰۰درصد کاهش تقاضا داشتند و بیشترین آسیب هم مربوط به خدمات گردشگری و باشگاه‌های ورزشی بوده که تقاضای آنها در اسفند به صفر رسیده بود. ضمن اینکه طبق اعلام اتاق اصناف ایران خسارت ماهانه تعطیلات ناشی از کرونا برای واحدهای صنفی بیش از ۲۶هزارمیلیارد تومان بوده است.

تصمیمات نامتناسب با جایگاه مبلمان

البته باید گفت گلایه دست‌اندرکاران حوزه مبلمان کشور بیش از آنکه مربوط به جبران خسارت‌های مربوط به کرونا باشد، ناشی از نادیده گرفته شدن این صنعت و نقش آن در کشور است.

رامین سمیع‌زاده، عضو هیات‌مدیره و دبیر انجمن مبلمان و دکوراسیون ایران در این باره در گفت‌وگو با صمت گفت: «صنعت مبلمان ایران از آن دسته صنایعی است که نقش مهمی در اشتغالزایی کشور دارد و در عین حال می‌تواند تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی و تجاری کشور بگذارد اما هنوز بخش‌های سیاستگذار کشور، این نقش و تاثیر را به‌درستی نشناخته‌اند و تصمیماتی که متناسب با شان و جایگاه صنعت مبلمان باشد نمی‌گیرند؛ بر اساس همین طرز تفکر نیز باوجود آسیب‌های جدی ایجاد شده از همه‌گیری ویروس کرونا در صنعت مبلمان آن را در فهرست صنایع آسیب‌دیده نیاوردند.»

اشتغال ۸ درصدی بدون حامی

عضو هیات‌مدیره و دبیر انجمن مبلمان و دکوراسیون ایران با اشاره به تاثیر صنعت مبلمان در حوزه کسب‌وکار کشور عنوان کرد: «آمارهای رسمی و ثبت شده نشان می‌دهد باتوجه به تعاریف مختلف حدود هشت تا ۱۰درصد اشتغال کشور ما مربوط به مبلمان و صنایع وابسته است و وقوع هر اتفاقی در این صنعت علاوه‌بر خود صنعت مبلمان، حدود هشت تا ۱۰درصد افراد شاغل کشور را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

سمیع‌زاده در این‌باره ادامه داد: «شاید برای وقوع مواردی مثل شیوع ویروس کرونا نتوان کار خاصی انجام داد اما نباید حمایت از این صنعت را فراموش کرد. در حال ‌حاضر اگر کشور ترکیه در صنعت مبلمان به‌عنوان یک کشور صاحب‌سبک مطرح می‌شود، به‌دلیل حمایت‌هایی است که دولت این کشور از این صنعت به عمل می‌آورد؛ چیزی که در کشور ما جای خالی آن به‌شدت حس می‌شود.»

وی در ادامه به خبرنگار صمت گفت: متاسفانه به‌نظر می‌رسد قانون‌گذاران ما هنوز مبلمان را به‌عنوان یک کالای لوکس می‌بینند، به همین دلیل برخوردی که متناسب با جایگاه این صنعت بزرگ باشد، با آن نمی‌کنند. در حالی که حتی اگر لوکس بودناین کالا قابل پذیرش باشد، دولت می‌تواند از بدنه این صنعت که کارگران و اقشار ضعیف و متوسط جامعه هستند، حمایت کند.

روزهای سخت و بحرانی مبلمان

سمیع‌زاده تاکید کرد: «صنعت مبلمان در حال‌ حاضر روزهای سختی را سپری می‌کند و از چند جهت تحت فشار است. این صنعت از یک‌سو از نظر تامین مواد اولیه در محدودیت است و از سوی دیگر نوسانات قیمت و فضای نامطمئن را تجربه می‌کند. علاوه‌بر این موارد نیروی انسانی آسیب‌دیده از شرایط کنونی را دارد که شادابی و نشاط لازم را ندارند.»

وی با اشاره به قیمت‌های کالاهای حوزه مبلمان در کشور بیان کرد: «قیمت را شرایط اقتصادی و عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و در شرایط و محدودیت‌های کنونی، چون مبلمان یک کالای فوری و ضروری نیست، باوجود اینکه قیمت تمام شده آن برای تولیدکننده افزایش پیدا کرده، نرخ آن در بازار ثابت مانده و حتی در برخی موارد کاهش هم پیدا کرده است. تقاضای بازار به‌دلیل کاهش توان خرید مردم کمتر شده و به‌نظر می‌رسد فروش در این حوزه در بهترین حالت نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است.»

عضو هیات‌مدیره و دبیر انجمن مبلمان و دکوراسیون ایران در پایان تصریح کرد: «ما از کرونا آسیب دیدیم اما آسیب بیشتر ما از ناحیه دولت و نگاه غیرتخصصی به این حوزه است که از صنعت مبلمان کشور به‌عنوان یک مجموعه منسجم شامل صنف، تشکل‌ و صنعت حمایت نمی‌کند و خود ما باید تمام این فشارها را تحمل کنیم و بار مشکلات را به دوش بکشیم.»

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات