چرا باید هنوز به بازاریابی در تلگرام توجه بیشتری کنیم؟

چرا باید هنوز به بازاریابی در تلگرام توجه بیشتری کنیم؟


مقدمه

امروزه همه‌ی بیزینس‌ها -از بزرگترین برندها تا فروشنده‌ها- به خوبی این موضوع را باور دارند که بازاریابی در تلگرام به شدت در میزان سود آن‌ها تاثیرگذار بوده و باعث پیشرفت آن‌ها شده است. می‌دانید چرا؟ چون استفاده از تلگرام جزئی از کارهای روزمره‎ی ما شده ، شاید هم اصلاً صبح‌ها وقتی چشم‌های خود را باز می‌کنید، اول تلگرام خود را چک کنید. دقیقاً همین ویژگی است که این اپلیکیشن را برای بازاریابی اینقدر ارزشمند می‌کند. به همین دلیل ما در این مقاله شما را با همه‌ی جنبه‌های بازاریابی تلگرامی آشنا می‌کنیم و به سوال‌های مهمی مثل بازاریابی چیست؟ چگونه از طریق تلگرام بازاریابی کنیم؟ چه ترفند‌هایی را به کار ببریم و چه نکته‌هایی را رعایت کنیم تا در بازاریابی تلگرامی موفق‌تر باشیم؟ یا اینکه اصلاً چرا باید از طریق تلگرام مارکتیگ کنیم، پاسخ می‌دهیم.

فهرست

بازاریابی (مارکتینگ) چیست؟

تفاوت بازاریابی (مارکتینگ) و تبلیغات (ادورتایزینگ) بازاریابی از طریق تلگرام، چرا و چگونه؟ اهداف بازاریابی تلگرام روش‌های بازاریابی از طریق تلگرام ترفند‌های بازاریابی در تلگرام چرا بهتر است برای بازاریابی از یک شرکت کمک بگیریم؟

بازاریابی (مارکتینگ) چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به موضوع بازاریابی تلگرامی بپردازیم بهتر است که اول با مفهوم کلمه‌ی بازاریابی آشنا شویم؛ وگرنه مثل این می‌ماند که بدون پوشیدن کفش تصمیم به یک پیاده‌روی طولانی گرفته باشیم. مارکتینگ یا بازاریابی شامل تحقیق شرایط بازار و تحلیل داده‌هاست. در بازاریابی نظرات مشتری مطالعه می‌شود و سپس بر اساس آن، بهترین طراحی، زبان و بیان برای معرفی محصول یا همان تبلیغات در نظر گرفته می‌شود تا بتواند تاثیر عمیق‌تری بر مشتری بگذارد.

تفاوت بازاریابی با تبلیغات در چیست

تفاوت بازاریابی (مارکتینگ) و تبلیغات (ادورتایزینگ)

ممکن است تصور کنید که بین تبلیغات و بازاریابی تفاوتی وجود ندارد؛ اما در واقع آن‌ها دو مفهوم متفاوت با یک هدف مشترک هستند. هدف آن‌ها آگاه‌سازی مصرف‌کنندگان از محصولات و خدمات ارائه شده است. بازاریابی فرآیندی است که در آن به بررسی مناسب‌ترین راه‌ها برای برقرار کردن ارتباط بهتر بین محصول و مخاطب می‌پردازند. این فرایند حتی بیشتر از خود محصول، در مورد توجه قرار گرفتن آن تاثیرگذار است؛ درحالی‌که تبلیغات در واقع توصیفی برای ارائه‌ محصول یا خدمات برای افراد است و معمولاً در رسانه‌ها انجام می‌گیرد. برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را بخوانید.

تبلیغات در واقع جزئی از بازاریابی است. بازاریابی به این جنبه می‌پردازد که چه شرایطی به فروش بیشتر محصول کمک می‌کند؛ اما تبلیغات بیشتر با هدف شناساندن محصول به مشتریان و برجسته کردن مزایای آن انجام می‌گیرد. به طور کلی تبلیغات بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط استراتژی‌های بازاریابی تولید می‌شود.

بازاریابی از طریق تلگرام، چرا و چگونه؟

ما در مقاله‌های قبلی به طور کلی مبحث بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را برای شما شرح دادیم؛ اما اینجا می‌خواهیم توضیح دهیم که چرا می‌گوییم تلگرام بهترین راه برای بازاریابی است:

۱. تلگرام یک اپلیکیشن است که بر پایه‌ی تکنولوژی ابری برنامه‌ریزی شده است؛ یعنی محتواهایی که شما در تلگرام بارگذاری می‌کنید بدون اینکه ذره‌ای از حافظه‌ی تلفن شما را اشغال کند، برای همیشه در دسترس شما و مشتریانتان خواهد بود.

۲. نرم‌افزار تلگرام هم در موبایل و هم در دسکتاپ قابل نصب و دسترسی است.

استفاده از تلگرام در همه‌ی دستگاه‌ها

۳. فضای تلگرام برای هر کاری اعم از بازاریابی از امنیت بالایی برخوردار است به طوریکه پاول دورف سازنده‌ی تلگرام-  از سال ۲۰۱۴  برای کسی که بتواند پروتکل رمزگذاری شده‌ی تلگرام را بشکند، ۲۰۰ هزار دلار جایزه در نظر گرفته است و تا آنجایی که من خبر دارم تا حالا کسی موفق به دریافت این جایزه نشده است.

۴. طبق گزارش­ها داده شده تاکنون تلگرام ۱۵ بیلیون بار دانلود شده درحالی‌که ماهانه ۲۰۰ میلیون کاربر جدید هم به آن اضافه می‌شوند. دقیقاً همین ویژگی است که این اپلیکیشن را برای بازاریابی ارزشمند کرده است.

۵. استفاده از این اپلیکیشن کاملاً رایگان است، زیرا دوروف عقیده دارد که تلگرام فقط به منظور اهداف بشر دوستانه ساخته شده و هیچ زمان و با هیچ پولی نمی‌توان آن را خرید.

۶. با استفاده از ربات‌های تلگرامی می‌توانید یک درگاه پرداخت بسازید. بله، درست متوجه شدید، شما قادر هستید تا ضمن نشان دادن محصول خود به مخاطبان و بیان مشخصات آن، یک دکمه‌ به اسم پرداخت در اختیار آن‌ها قرار دهید تا در نهایت با ضربه بر روی آن خرید خود را به راحت‌ترین روش ممکن انجام دهند.

۷. کانال‌ها یا گروه‌های تلگرامی بهترین راه برای اطلاع‌رسانی هستند، مثلاً اگر شغلتان دارای چندین فروشنده است، شما باید در میان آن‌ها هماهنگی ایجاد کنید تا بتوانید در یک بازه‌ی زمانی معین به اهداف مهم خود برسید. برای این کار می‌توانید یک کانال تلگرامی ایجاد کرده و همه‌ی فروشندگان را در آن عضو کنید تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان با همه‌ی آن‌ها ارتباط برقرار کنید و تصمیمات خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

۸. شما با استفاده از تلگرام نسل جدیدی از تکنولوژی را به خدمت خود در آورده‌اید و به کمک آن می‌توانید گسترده‌تر از قبل برای محصول خود بازاریابی کنید و افراد بیشتری تحت تاثیر قرار دهید؛ مثلاً می‌توانید برای مشتریان وفادار خود (یعنی آن دسته از مشتریان که بیشترین سود را به شما می‌رسانند) یک کانال جداگانه تدارک ببینید و آن‌ها را از تخفیفات یا کمپین‌های ویژه‌ی خود آگاه کنید.

اهداف بازاریابی تلگرام
  • معرفی بهتر و بیشتر برند به مخاطبان: شما می‌توانید محتواهای خود را به صورت متن، فیلم، عکس، گیف و... در تلگرام منتشر کنید تا از این طریق بیشتر خود و محصولاتتان را به مشتری معرفی کنید.
  • افزایش دادن ترافیک وبسایت: شما می‌توانید در انتهای پست‌های خود آدرس وبسایت خود را قرار دهید و آن‌ها را ترغیب کنید تا به دلایل مختلف مانند اطلاعات بیشتر، باز کردن حساب کاربری، ثبت سفارش، گرفتن کد تخفیف و... به وبسایت شما مراجعه کنند.
  • افزایش دادن نرخ فروش: هر چه میزان افرادی که در طول روز پست‌ها و اخبار مربوط به شما را دنبال یا به وبسایت شما مراجعه می‌کنند بیشتر شود، فروش شما هم بیشتر خواهد شد. به طور کلی وقتیکه مخاطبانتان هر روز با نام برند شما روبرو شوند، احساس می‌کنند که بیشتر نیاز دارند تا از محصولات شما استفاده کنند و بیشتر از شما خرید خواهند کرد. شما می‌توانید با استفاده از همین استراتژی فروش خود را چندین برابر کنید.
  • ارتباط موثر با افراد مرتبط یا مخاطبان مورد نظر: شما با استفاده از تلگرام می‌توانید به طور هدفمند بازاریابی کنید؛ یعنی می‌توانید برای بازاریابی مخاطبان هدف خود را پیدا کرده و سپس از تمام توانایی خود را برای تاثیرگذاری بر آن‌ها استفاده کنید؛ یا اینکه افرادی را که در زمینه‌ی کاری شما فعالیت می‌کنند را پیدا کنید، با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها کمک بگیرید.
  • گرفتن سفارش آنلاین: شما با استفاده از تلگرام می‌توانید به راحتی از مخاطبان سفارش بگیرید و به آن‌ها تجربه‌ی یک خرید راحت را هدیه دهید.
  • پردازش بازخوردهای مشتری: تلگرام گزارش ­ ها و آمار دقیقی از پست‌های شما در اختیارتان قرار می‌دهد؛ برای مثال، به شما نشان خواهد داد که چه پستی بیشتر بازدید شده، روی لینک‌ها چند بار کلیک خورده، یا کدام پست  بیشتر برای دیگران فرستاده شده است. علاوه بر این شما می‌توانید از مخاطبان خود بخواهید تا در صورت داشتن هرگونه انتقاد، نظر یا تجربه‌، آن را با شما یا رباتتان در میان بگذارند.
  • دادن اطلاعات به روز: بی‌شک استفاده از کانال‌های تلگرامی سریع‌ترین و راحت‌ترین راه ممکن برای دادن اطلاعات جدید به مخاطبان و ترغیب آن‌ها برای استفاده از محصولات جدید است.
  • پشتیبانی بی‌نقص و بدون توقف: شما با استفاده از ربات‌های تلگرامی بهترین نوع پشتیبانی را در اختیار دارید. پشتیبانی ۲۴ ساعته، در ۷ روز هفته، بدون توقف، تعطیلی یا معطلی. چه چیزی از این بهتر؟

تبلیغ تلگرام با راز

روش‌های بازاریابی از طریق تلگرام

بازاریابی با استفاده از گروه‌

یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی تلگرام، توانایی ایجاد گروه و سوپر گروه است. این ویژگی سبب می‌شود تا بتوانید با سرعت بالا با چندین نفر ارتباط متقابل برقرار کنید.

بازاریابی با استفاده از کانال‌

معمولاً تجربیات نشان داده است که استفاده از کانال تلگرام برای بازاریابی مناسب‌تر است. در حقیقت اگر می‌خواهید محتوای هدفمند تولید کنید و آن را به اشتراک بگذارید، استفاده از کانال‌های تلگرامی بهترین راه است. هر شخصی با مراجعه به کانال شما می‌تواند به تاریخچه‌ی تمامی پست‌ها که از مدت‌ها قبل در کانال خود به اشتراک گذاشته بودید هم دسترسی پیدا کند. همچنین در صورت نیاز می‌توانید برای ارتباط متقابل یا پشتیبانی، ثبت سفارش، پرسش و پاسخ‌ها و غیره از گروه یا ربات استفاده کنید.

بازاریابی با استفاده از بات‌ها

ربات‌ها همه‌ی کارها را به سرعت و بدون هیچ زحمتی انجام می‌دهند و دستیار بسیار خوبی برای نیروی کار انسانی هستند. آن‌ها می‌توانند به پیام‌ها پاسخ دهند، در گروه‌ها عضو شوند، یا اینکه با برنامه‌های دیگر ادغام شوند. یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز بات‌ها، امکان توسعه دادن آن توسط برنامه‌نویسان و به کمک API هاست. برای اطلاعات بیشتر به صفحه‌ی توضیحات درباره‌ی ربات تلگرام مراجعه کنید.

ترفند‌های بازاریابی در تلگرام

نام و عکس مناسب گروه یا کانال: اولین چیزی که مخاطبان شما با آن روبرو می‌شوند، نام و عکس گروه یا کانال شماست پس در انتخاب آن دقت کنید. عکس و نام انتخاب شده باید پیام یا شعار برند شما را به خوبی منتقل کند تا مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.

لینک یا آدرس: بهتر است که لینک و آدرس ساده ولی در عین حال خلاقانه‌ای را انتخاب کنید تا تایپ کردن آن راحت باشد و به راحتی در ذهن ماندگار شود.

توضیحات یا BIO : با رفتن به بخش تنظیمات می‌توانید در قسمت ‌ bio لینک راه‌های ارتباطی دیگر خود را مانند لینک وبسایت خود را قرار دهید یا اینکه توضیحات مختصر و مفیدی را برای مخاطبان ارائه دهید چون تجربیات نشان داده که هر چه افراد از شما بیشتر اطلاعات داشته باشند راحت‌تر به شما اطمینان کرده و بیشتر از محصولات شما خرید می‌کنند.

کیفیت: کیفیت محتواهای به اشتراک گذاشته شده کلیدی‌ترین نقطه‌ی عمل شما برای بازاریابی است. در واقع کیفیت پست‌های شما مهم‌ترین دلیل مخاطبان برای عضو شدن در کانال شماست؛ بی‌شک نداشتن محتوای مناسب باعث ریزش اعضای کانال و گروه شما می‌شود.

هشتگ گذاری: هشتگ‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا کلمات کلیدی را هایلایت و برجسته کنید و به مخاطبان این امکان را دهید تا پست‌های مرتبط را راحت‌تر پیدا کنند.

هشتگ‌گذاری در بازاریابی در تلگرام

علاوه برموارد بالا توجه به جزئیاتی مانند نوع محتوای هر پست، نحوه‌ی تبادل، نحوه‌ی قرار دادن تبلیغات در میان دیگر پست‌ها، بررسی کردن نقاط ضعف و قوت محتوا و همچنین بررسی کردن کانال‌های تلگرامی رقیبان نیز به شدت در یادگیری نکات مهم موثر بوده و به پیشرفت شما کمک خواهد کرد.

چرا بهتر است برای بازاریابی از یک شرکت کمک بگیریم؟

چرا وقتی می‌توانیم با کمکِ یک شرکت بازاریابی نتیجه‌ی بهتری بگیریم این کار را نکنیم؟ یک شرکت خوب در کنار دانش انبوهی که در زمینه‌ی بازاریابی دارد از تجربه‌ی زیادی نیز بهره‌مند است که با به کارگیری آن‌ها به صورت همزمان، بی‌شک بهترین نتیجه‌ی ممکن رقم خواهند زد. این شرکت‌ها به درستی می‌دانند که چگونه از پس چالش‌های مختلف بر بیایند و از مهارت‌هایی همچون سئو و گرافیک استفاده کرده تا کار خود را از یک کار مبتدی متمایز کنند و تجربه و تخصص خود را نشان دهند. این شرکت‌ها درک بهتری از مخاطبان دارند و بیشتر می‌توانند ذهن آن‌ها را به برندی خاص مشغول کنند.

کمک گرفتن از شرکت در بازاریابی تلگرام

بهترین بودن رو شروع کن

نتیجه‌گیری

مطمئناً استفاده از تلگرام به عنوان یک برنامه‌ی محبوب و پرمخاطب که روزانه میلیون‌ها بازدیدکننده دارد و صدها نفر در آن عضو می‌‌شوند بهترین راه برای بازاریابی است؛ اما شما برای به دست آوردن نتیجه‌ی دلخواه باید به نکات زیادی توجه کنید. نکاتی مانند محیط کاربرپسند، کیفیت محتوا‌ها، تعداد پست، مدیریت مناسب شبکه های اجتماعی و غیره به همین دلیل بهتر است در این راه از افراد باتجربه و متخصص کمک بگیرید. مجموعه‌ی راز تاکنون کارنامه‌ی درخشانی در این زمینه داشته و پروژه‌های بزرگی را با موفقیت به پایان رسانده است. شما هم اکنون می‌توانید با تماس با ما خود را از رقیبان خود متمایز کرده و موفقیت را لمس کنید.

لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

منبع خبر

آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

    نظرات