بهره‌گیری «مل‌ اند ‌موژ» از تکنیک ویژه...

بهره‌گیری «مل‌ اند ‌موژ» از تکنیک ویژه...

بهره‌گیری «مل‌ اند ‌موژ» از تکنیک ویژه تای-دای

خلاقیت و نوآوری! دو کلمه شگفت‌انگیز که بار سنگینی از معنا را به دوش می‌کشد. دو کلمه که تلفیق آن در هر هنر و صنعتی اعجاب‌انگیزترین نتایج را به معرض نمایش درمی‌آورد. این‌بار مل‌اند‌موژ پس از مطالعه ترند روز دنیا تکنیک ویژه‌ای را برای جدیدترین کالکشن خود به‌کار برده است. در گفت‌وگویی که با موژان حجارزاده مدیرعامل این برند موفق داشته‌ایم، توضیحات کاملی پیرامون این تکنیک و به‌کار رفتن آن در پوشاک برند مل‌اند‌موژ ارائه شده است که در ادامه این مطلب آمده است.

لطفا بفرمایید که برند مل‌اند‌موژ در جدیدترین کالکشن خود تصمیم به استفاده از چه ترندی با چه ویژگی‌هایی گرفته است؟

ما در آغاز هر فصل و برای شروع طراحی هر کالکشن ابتدا به سراغ ترندهای روز می‌رویم و روی آنها تحقیق می‌کنیم. سپس شروع به داستان‌سرایی برای آن کالکشن کرده و بعد طراحی را آغاز می‌کنیم.

برای این کالکشن از بین ترندهای روز چیزی که انتخاب کردیم تکنیک تای-دای یعنی گره زدن و رنگ کردن بود و استفاده از رنگ‌های زنده و تلفیق آنها با هم.

برای طراحی الگوی پارچه‌های این کالکشن ابتدا حدود ۱۰۰ طرح را با آبرنگ روی مقوا کشیدیم و از بین آنها چند طرح را برای چاپ روی پارچه انتخاب کردیم. بعد از آن برای اینکه احساس نیاز به نوآوری و خلاقیت را در خودمان و در برند برآورده کنیم به سراغ چاپ دستی و اصل تکنیک تای-دای رفتیم، کاری که تا جایی که ما می‌دانیم هیچ‌یک از برندها تا امروز انجام نداده‌اند.

نکته‌ قابل توجه این کار به روش رنگ کردن برمی‌گردد که این امر باعث شده هریک از تی‌شرت‌هایی که به‌صورت دستی رنگ شده‌اند با دیگری متفاوت و خیلی خاص‌تر از طرح‌های چاپ‌شده باشند.

حدود دوهزار تی‌شرت را به‌همراه تیم طراحی رنگ کرده و در فروشگاه‌های مل‌اند‌موژ به نمایش گذاشتیم.

الگوی استفاده از این تکنیک به چه صورتی انجام می‌شود؟

این تکنیک که به نام‌های «باندانا» و «شیبوری» هم شناخته می‌شود، یک تکنیک سنتی رنگ کردن پارچه‌ است که امروزه انواع مختلف رنگ برای این کار وجود دارد. ما از رنگ ReActive سرد برای این کار استفاده کردیم.

مراحل به این صورت است که ابتدا تی‌شرت‌های دوخته‌شده را به یک صورت مشخص تا می‌کنیم و سپس برای جلوگیری از نفوذ رنگ به یک سری قسمت‌های مشخص، کش دور آن می‌بندیم.

تا اینجا طرح روی کار تکمیل شده و حالا باید به سراغ رنگ کردن آنها برویم. ابتدا تی‌شرت‌ها را در آب سرد خیس می‌کنیم و پس از حدود نیم‌ساعت آنها را به ظرفی حاوی آب و مقدار مشخصی سدیم‌کربنات منتقل می‌کنیم و به همان مقدار اجازه می‌دهیم که سدیم‌کربنات جذب پارچه شود. این کار به تثبیت رنگ کمک می‌کند. سپس به سراغ ساخت رنگ می‌رویم، رنگ حالت پودری دارد و مقدار مشخصی از آن را با آب مخلوط می‌کنیم و به سراغ رنگ کردن تی‌شرت‌ها می‌رویم.

وقتی رنگ‌ها را به همان صورت که مدنظر داشتیم روی پارچه ریختیم، دو روز اجازه می‌دهیم که تی‌شرت‌ها به دور از جریان هوا و نور مستقیم باشند و سپس شسته و اتو می‌شوند که این کار هم باز به تثبیت هرچه بیشتر رنگ روی پارچه کمک می‌کند.

این تکنیک هم‌اکنون در کدام برندهای بین‌المللی قابل مشاهده است؟

امکان تولید انبوه به صورت دستی کار دشواری است و به همین خاطر دیده نمی‌شود، ما برای خاص‌تر کردن محصولات‌مان این کار را به صورت دستی انجام دادیم. این تکنیک را البته به روش چاپی و در بسیاری از برندها می‌توان مشاهده کرد، مثل فیلا، پوما و ریباک.

آیا نمونه مشابهی از این روش در برندهای ایرانی مشاهده می‌شود؟

تا جایی که من مطلع هستم خیر.

لطفا بفرمایید که استفاده از این تکنیک و به نمایش درآوردن توان برند مل‌اند‌موژ در این مسیر به‌عنوان یکی از موفق‌ترین برندهای ایرانی چه تاثیری در صنعت پوشاک کشور بر جای خواهد گذاشت؟

ما به‌عنوان یک برند مطرح ایرانی تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که به‌روز باشیم و از تکنیک‌های روز دنیا در کارهای خود استفاده کنیم. مفتخریم که در این راه توانسته‌ایم قدمی برداریم و همواره سعی در پیشرفت و به‌روز کردن این صنعت در ایران داریم.

باتوجه به اینکه نمونه‌هایی از این کالکشن جدید در فروشگاه‌ها عرضه شده است، استقبال مخاطبان این برند را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه مدت کمی است که این کالکشن وارد فروشگاه‌ها شده، فعلا برای نظر قطعی دادن زود است اما براساس اطلاعاتی که در همین مدت کم از فروشگاه‌های مل‌اند‌موژ دریافت کردیم مخاطبان ما استقبال خوبی از این کالکشن کرده‌اند.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

منبع خبر

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش

تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

    نظرات