بحران تقاضا در کمین خودروسازان؟
این هدفگذاری در شرایطی است که براساس آمارهای منتشرشده توسط وزارت صمت تا پایان پنجمین ماه از سالجاری دو شرکت بزرگ خودروساز کشور؛ یعنی ایران خودرو و سایپا توانستهاند در مجموع تولید ۳۶۰ هزار و ۵۹۹ دستگاه خودرو را در خطوط تولید خود نهایی کنند. اما شرکتهای خودروساز در مجموع (چه سنگینسازان و چه سواریسازان) سال گذشته توانستند ۹۲۷ هزار و ۱۹۷ دستگاه از انواع محصولات خود را تولید کنند. بنابراین خودروسازان باید تا پایان مرداد ماه سالجاری در مجموع ۴۸۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تولید میکردند، اما آمار منتشرشده توسط وزارت صمت نشاندهنده تولید ۳۶۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو است. دو خودروساز بزرگ کشور در حالی که توانستهاند نسبت به سال گذشته رشد ۲۱ درصدی را تا پایان مرداد محقق کنند، اما تا پایان ماه پنجم ۲۶ درصد از هدفگذاری که وزارت صمت در سالجاری برای آنها در نظر گرفته است، عقب هستند. این در شرایطی است که شرکتهای خودروساز در حال حاضر همچنان با چالشهایی همچون ناکافی بودن نقدینگی، عدم دسترسی آسان به قطعات مورد نیاز و تبعات شیوع ویروس کرونا روبهرو هستند و بهنظر میرسد این چالشها مسیر خودروسازان را برای تحقق هدفگذاری صورت گرفته در ماههای پیش رو تا پایان سال سختتر از گذشته کند. در حال حاضر با توجه به موانعی که سیاستگذار خودرویی در مسیر بخش تقاضا برای حضور در طرحهای فروش قرار داده باز هم شاهد هستیم که تعداد متقاضیان از تعداد محصولات عرضه شده بیشتر است. اما افزایش سه ماه یکبار قیمت خودرو از مبدا با توجه به رشد نرخ نهادههای تولید از یک طرف و کاهش قدرت خرید مشتریان بهواسطه رشد نرخ تورم سبب میشود که به تدریج طرف تقاضا انگیزه و توان خود را برای شرکت در طرحهای فروش خودروسازان از دست بدهد. در این زمینه فربد زاوه کارشناس خودرو به «دنیای اقتصاد» میگوید: افزایش قیمت خودرو از مبدا در حال حاضر به نفع خودروسازان است، اما این اتفاق سبب میشود چالش فروش محصولات تولیدی گریبان خودروسازان را در ماههای پیشرو بگیرد. زاوه میگوید: این بحران تقاضا باعث میشود که متقاضیان دیگر مانند شرایط حاضر بهدنبال شرکت در طرحهای فروش نباشند و مدیران خودروساز که در حال حاضر بخش عمدهای از منابع مالی خود را از مسیر پیشفروش تامین میکنند دیگر نتوانند از مسیر پیشفروش نقدینگی جذب کنند. حسن کریمیسنجری کارشناس خودرو اما به هدفگذاری وزارت صمت برای تولید سالجاری اشاره میکند و به خبرنگار ما میگوید: اگر خودروسازان بخواهند هرچه بیشتر به هدفگذاری اعلام شده برای تولید خودرو نزدیک شوند باید تمرکز خود را روی محصولاتی قرار دهند که میتوانند با تیراژ بالاتر تولید کنند.
متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو
نظرات