بعد از بورس کجا بهتر از خودرو؟!

باتوجه به اینکه پس از کنار گذاشته شدن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو از بهمن سال ۱۳۹۷ قیمت رسمی محصولات خودروسازان دیگر تغیری نکرده بود؛ حال با بازگشت مجدد شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو، تصمیم گرفته شد که قیمت‌های جدید خودروها اعلام شود. قیمت‌های جدید توسط شورای رقابت به خودروسازان ابلاغ شد اما گره بازار خودرو باز که نشد هیچ، التهابات بیشتر نیز شد؛ چراکه به دنبال ادامه افزایش قیمت‌ها و جذابیت خرید و فروش، براساس تصمیم سرپرست پیشین وزارت صمت (حسین مدرس‌خیابانی) ثبت‌نام و قرعه‌کشی برای توزیع و تخصیص خودرو به مشتریان واقعی برای بهبود وضعیت بازار تا عید فطر اجرا شد. با همه این اوصاف در این گزارش به این موضوع پرداخته شده که باتوجه به اینکه پس از افزایش رسمی قیمت خودروها، همچنان خودروسازان و بسیاری از صاحب‌نظران این صنعت معتقد بودند که قیمت‌ها همچنان واقعی نیستند و شورای رقابت تصمیم به افزایش قیمت‌ محصولات خودروسازان به صورت فصلی گرفت؛ تاکنون به طور میانگین چند درصد به قیمت رسمی خودروها اضافه شده است؟ همچنین چرایی افزایش قابل توجه قیمت خودروها در بازار طی دو هفته اخیر نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در این رابطه فربد زاوه- کارشناس صنعت خودرو- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در مجموع تغییرات افزایش رسمی قیمت خودروها توسط شورای رقابت برای برخی خودروها ۴۰ تا ۵۰ رصد و برای برخی دیگر تا ۱۳۰ درصد هم بوده است؛ اظهار کرد: به طور مثال وانت آریسان که حدود ۱۸ ماه قیمت مصوب آن تغییری نکرده بود، ناگهان از ۵۰ میلیون تومان تا ۱۲۰ میلیون هم پیش رفت؛ اما آنچه که در این میان حائز اهمیت است، قیمت خودرو در بازار است که تا به امروز دقیقا مشمول ۱۰۰ درصد افزایش شده است. وی افزود: اکنون قیمت‌ هر خودرو به صورت میانگین به دو برابر قیمت آن‌ در اسفند سال گذشته رسیده است؛ بنابراین تورم سالانه برای بازار خودرو، عددی در حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ درصد نسبت به اواخر تابستان سال گذشته شده که از جمله سنگین‌ترین نرخ‌های تورمی بوده که در طول تاریخ خودروسازی ایران اتفاق افتاده است و به یاد نداریم که ظرف یک سال چنین افزایش قیمت‌هایی رخ داده باشد. رجوع به مرجع تورمی نشان می‌دهد که از دی ماه سال ۱۳۹۶ که آغاز داستان‌ها و التهابات بازار خودرو تا تیرماه ۱۳۹۷ که تحریم‌ها آغاز شد، نرخ تورم بخشی ظرف مدت کمتر از دو سال، عددی حدود ۵۰۰ درصد بوده و قیمت‌ها بیش از پنج برابر رشد داشته است و این یکی از بدترین نرخ‌های تورمی است که در طول تاریخ آماری در بانک مرکزی در یک کالا اتفاق افتاده است. این کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید براینکه وضعیت فعلی از آشفته‌ترین وضعیت‌های تورمی در کل تاریخ مدون پولی ماست، در رابطه با افزایش قیمت‌های بی‌سابقه اخیر گفت: تغییرات قیمتی خودروها طی روزهای اخیر که به صورت بخشی ایجاد شده است چند دلیل دارد. در رابطه با اوضاع فعلی بازار خودرو و افزایش یکباره قیمت‌ها، سعید موتمنی- رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران- نیز معتقد است که افزایش قیمت‌ها به سه عامل اصلی نوسانات ارزی، عرضه ناکافی خودروسازان و نداشتن سقف قیمتی برای هر خودرو و در حقیقت تعیین قیمت دلخواه از سوی دارندگان خودرو بازمی‌گردد. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نوسانات نرخ ارز را نیز از جمله دلایل اصلی آشفتگی بازار خودرو دانست و در رابطه با میانگین افزایش قیمت‌ها در نیمه اول امسال اظهار کرد: به طور تقریبی از اسفند سال گذشته تاکنون قیمت خودروها اعم از داخلی و وارداتی نزدیک به ۸۰ درصد افزایش یافته اما در هفته اخیر قیمت‌ها ساعتی تغییر می‌کردند. همچنین در رابطه با وضعیت فعلی بازار خودرو، رضا شیوا -رییس شورای رقابت- ضمن تاکید براینکه وظیفه این شورا تنظیم دستورالعمل قیمت و مشخص کردن دستورالعمل قیمت کالاهای انحصاری است، معقد است که قیمت‌ها باید متعادل تعیین شوند تا خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. به گفته وی از اردیبهشت امسال که مجددا قیمت‌گذاری خودروها از سوی وزارت صمت به شورای رقابت بازگردانده شد، حدود ۱۴ ماه می‌شد که افزایش قیمتی برای خودروها در کارخانه اعمال نشده بود؛ در حالی که خودروسازان تمایل به دریافت سود ۱۷ درصدی داشتند اما شورای رقابت سود منطقی برای خودروسازان را حدود ۱۰ درصد در نظر گرفته و قیمت‌های اعلامی هم برای مصرف‌کننده و هم تولیدکننده عادلانه است. این در حالی است که سخنگوی سازمان تعزیرات ضمن تاکید براینکه مبنای قیمت خودرو، نرخ اعلامی شورای رقابت است گفت: زمانی گران‌فروشی مصداق پیدا می‌کند که سقف قیمت کالا و خدمات مشخص باشد.

متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو

منبع خبر

مدیر اینفو

مدیر اینفو

مدیر اینفو یک رسانه در شهر تهران می باشد

نظرات