افزایش قیمت تاکسیهای اینترنتی از کجا سرچشمه میگیرد؟
افتادن سایه کرونا روی ایران در شرایط کنونی، بیشتر از هر چیز مردم را با خود درگیر کرد؛ از هزینههای ابتدایی تا هزینه حمل و نقل از جمه تاکسیهای اینترنتی. در این میان، سفرهای ضروری داخل شهری که برای برخی افراد پیش میآمد، بدون استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و معمولا با تاکسیهای اینترنتی انجام میشد؛ سرویسهایی که سعی داشتند و دارند سفری ایمن و سلامتتر نسبت به دیگر سرویسهای سنتی رقم بزنند. با این وجود نباید فراموش کرد که بر اساس گزارش اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، کرونا بیش از ۵۰ درصد روی بازار تاکسیهای اینترنتی در اسفند و فروردین ماه تاثیر گذاشته بود. اما این موضوع چرا مهم است؟ هر کدام از تاکسیهای اینترنتی مطرح چند صد هزار راننده فعال دارند که بخش قابل توجهی از آنها صرفا همینکار را به به عنوان منبع درآمد اصلی خود دارند. در واقع با بازگشت نسبی شرایط جامعه، خروج بسیاری از افراد از قرنطینه خانگی، شلوغ شدن نسبی دوباره خیابانها و افزایش مسافران، میزان عرضه و تقاضا که جزو مهمترین فاکتورهای قیمتگذاری سرویسهای اینترنتی است دوباره به حالت قبل برگشت. اگرچه اکنون به نظر میرسد افزایش قیمتها از نرخی که در خرداد ماه اعلام شده، فراتر رفته اما بعید نیست این تصمیم به این دلیل گرفته شده باشد که تاکسیهای اینترنتی میخواهند برای رانندگان خود در شرایط اقتصادی فعلی یک پشتیبان باشند. باید گفت این ترازو در دستان بازیگران حوزه سرویسهای هوشمند حمل و نقل آنلاین است و آنها با توجه به شرایط اقتصادی و گرانیها سعی کردهاند تا به یک بالانس قیمتی مناسب برسند. اما فاکتورهای جانبی و جدیدی که صرفا در سرویسهای هوشمند وجود دارند و همین موضوع باعث میشود که برخلاف قیمتهای آژانس که یک قیمت مصوب برای یک مسیر مشخص (مثل آزادی - انقلاب) دارد، تاکسیهای آنلاین برای یک مسیر مشخص در یک ساعت معین، قیمت نوسانی داشته باشند. مساله عرضه و تقاضا نیز در این سرویسها که صدها هزار راننده در آن در سراسر کشور مشغول به کار هستند فاکتور بسیار مهمی در قیمت گذاری است. در واقع الگوریتمهای قیمتگذاری اسنپ و تپسی در هر منطقه در حال پایش فاکتورهای مختلفی برای تعیین قیمت هستند. همین موضوع عرضه و تقاضا است که باعث میشود در ساعات اوج، هزینه سفرها به قیمتهایی برسد که اعتراضها را در پی داشته باشد، اما در این مواقع هم با اندکی صبر میتوان به قیمت بهتری برای سفر رسید. شاید ندانید ولی تاکسیهای اینترنتی برای فعالیت رانندگان خود و تشویق آنها، هزینههای زیادی میکنند و بستههای تشویقی متفاوتی برایشان در نظر میگیرند تا رانندگان را همگام با خود سازند و بتوانند با این اهرم، نمودار عرضه و تقاضا را در نقطه مناسب قرار دهند.
متن کامل خبر در سایت دیجیاتو
نظرات