کرونا موجب کاهش همکاری بخش دولتی با بخش خصوصی شد

کرونا موجب کاهش همکاری بخش دولتی با بخش خصوصی شد

گفتگوی روابط عمومی انجمن با اعضا؛ شماره ۴ – رضا اعظمی مدیر عامل شرکت ارتباطات جاده ای دیجیتال آسمان:

کرونا موجب کاهش همکاری بخش دولتی با بخش خصوصی شد

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، شیوع کرونا، نوسانات نرخ ارز و همچنین تشدید تحریم‌ها، سه متغیر مهم در وضعیت اقتصادی کشور هستند. هر کدام از این عوامل آثار متفاوتی بر روی کسب و کارها داشته اند.

روابط عمومی انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در گفت‌وگوهایی با صاحبان کسب و کارهای اینترنتی تلاش می کند تا به بررسی موارد  ذکر شده بر روی این صنف بپردازد.

رضا اعظمی که مدیر عامل شرکت ارتباطات جاده ای دیجیتال آسمان را بر عهده دارد بر این باور است که شرایط جدید موجب ایجاد فرصت برای برخی از کسب و کارهای اینترنتی شده و در برابر هم برای برخی دیگر از همین حوزه، مشکلاتی را ایجاد کرده است.

فعالیت شرکت ارتباطات جاده ای دیجیتال آسمان، مدیریت کردن پروسه حمل بار شرکت های متقاضی است. به طور مثال شرکتی که سیصد کامیون از مبدا به مقصد می فرستد، در زمینه پرداخت کرایه ها، انبارداری، رسیدن کامیون ها به مقصد و غیره به آنها کمک می شود.

کرونا تا چه میزان روی کسب و کارهای اینترنتی تاثیرگذار بوده است؟

به دلیل این که کار ما غیرحضوری است در مجموع بازدهی کار، پایین آمده است اما به طور کلی می توان گفت تاثیر چندان زیادی روی کار ما نداشته است.

با وجود این که شیوع ویروس کرونا، زیان‌های شدیدی به اقتصاد کلان وارد آورده است اما فرصت‌هایی هم برای برخی از صنوف مهیا ساخته است، آیا شما در حوزه کسب و کار خود که چنین فرصت‌هایی داشته‌اید؟

کرونا در حوزه کسب و کار کنونی ما فرصت سازی ایجاد نکرد؛ اما با شیوع کرونا، یک استارت آپ دیگری برای پایش سازمانی کرونا راه اندازی کردیم به این ترتیب که  اطلاعات کارکنان کارخانه ها و شرکت ها را دریافت می کنیم و روی آن تحلیل انجام می دهیم که مشخص شود چند درصد از کارکنان کارخانه ها احتمال دارد به بیماری کرونا مبتلا شده باشند و به آنها توصیه می کنیم که تست کرونا انجام بدهند.

برای آزمایش کرونا هم هماهنگی لازم را انجام می دهیم و این استارت آپی است که تازه کار آن آغاز شده است.

حالا علاوه بر موضوع کرونا، یکی از متغیرهای دیگر نوسانات بازار است. با توجه به افزایش قیمت شدید ارز در چند ماه اخیر این مسئله چقدر روی کار شما تاثیرگذار بوده است؟

بازار ارز روی کار ما تاثیری نداشته است.

اگر بخواهیم یک مقایسه ای نسبت به سال گذشته داشته باشیم، در حوزه کسب و کارهای اینترنتی چه تغییراتی به وجود آمده است؟

در حوزه کسب و کارهای اینترنتی به طور کلی نمی توانم اظهار نظر کنم اما در حوزه کسب و کار خودمان می توانم بگویم که به دلیل تحریم هایی که برای کشور به وجود آمد، مشارکت ما با برخی از شرکت هایی که کار صادرات را انجام می دادند، با مشکل مواجه شد؛ به این دلیل که صادرات آنها متوقف شد.

کار ما برای این شرکت ها در زمینه حمل بار بین شهری بود و اکنون این شرکت ها در این زمینه کار چندانی ندارند و بار  جا به جا نمی کنند. مدل بارها هم تغییر کرده است و از این منظر دچار مشکل شدیم چون بارهایی که ما برای آنها جا به جا می کردیم دیگر حمل و نقل نمی شود.

اما تصور می کنم که برای کلیت کسب و کارهای اینترنتی وضعیت رو به بهبود بوده است. دیگر کسب و کارهای اینترنتی حتی رشد هم داشته اند اما شرکت هایی که ما با آنها همکاری داشتیم، از این منظر دچار مشکل شده بودند و کار ما نیز در این زمینه با مشکل روبرو شد.

لطفا درباره مشکلاتی که به آن اشاره کردید بیشتر توضیح دهید.

مشکل اصلی ما این است که سازمان راهداری که حمل و نقل جاده ای را بر عهده دارد،  با ما همکاری لازم را انجام نمی دهد.

به طور مثال قرار بود یک وب سرویس به ما بدهند که بعد از دو سال اعلام کردند که تولید آن سخت است و  چیز دیگری تولید کرده اند.

شاید ترجیح آن ها این باشد که با استارت آپ ها همکاری نکنند و ما با این بخش از سازمان راهداری که همکاری نمی کنند، مشکل داریم.

مشکلات اصلی کار ما به سازمان های دولتی برمی گردد که برخی از آنها مثل شهرداری تاکنون با ما همکاری داشته است اما سازمان راهداری با ما همکاری لازم را ندارد.

به جز این مورد، برای سایر مشکلات باید خود ما تلاش کنیم تا آنها را از سر راه برداریم.  شرایط کشور به دلیل تحریم ها تغییر کرده است و باید تلاش کنیم که مشتری های جدید پیدا کنیم.

لینک اصل خبر در سایت انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران (کسب کارهای اینترنتی)

منبع خبر

انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران (کسب  کارهای اینترنتی)

انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران (کسب کارهای اینترنتی)

انجمن کسب و کارهای اینترنتی می کوشد تا با ایجاد بستری مناسب برای تمامی نقش آفرینان فعال در زیست بوم (اکوسیستم) فناوری اطلاعات علاوه بر اینکه به حمایت

    نظرات