ثروت و دانش، ۲ بال پرواز خرده‌فروشی برای...

ثروت و دانش، ۲ بال پرواز خرده‌فروشی برای...

ثروت و دانش، ۲ بال پرواز خرده‌فروشی برای فرار از بحران کرونا

ویروس کرونا مدت‌هاست که اقتصاد دنیا را دچار معضلی اساسی کرده و در این بین صاحبان صنایع مختلف به دردسر افتاده‌اند. بارها راهکارهای مختلف برای فرار از این بحران پیشنهاد شده اما با جمع‌بندی تمام نظرات به نظر می‌رسد به‌عنوان یک نسخه قطعی و شفابخش، باید ثروت و دانش را دو بال پرواز برای فرار از شکست تجاری در دوران کرونا نامید.

کافی است با یک مقدمه کوتاه متوجه شویم ثروت ثروتمندان، آنها را نه‌تنها از ورشکستگی دور کرده، بلکه بر سرمایه‌شان افزوده است؛ آنچه نتیجه علم و آگاهی این افراد تلقی می‌شود. در نهایت کسب‌و‌کارهایی که در دوران کرونا رونق گرفته‌اند به ما نشان می‌دهند استفاده از دانش‌های نوین در محیط مجازی تا چه اندازه در موفقیت هر صنعتی، حیاتی و به نوعی برگ برنده است.

افزایش ثروت

ثروت مدیران شرکت‌های فناوری و ثروتمندان آمریکایی طی همه‌گیری ویروس کرونا افزایش یافته است.

روند افزایش ثروت به‌خصوص میان ۱۲ فرد ثروتمند آمریکایی قابل توجه است. طبق تحلیل‌هایی که براساس آمار فوربس و بلومبرگ انجام شده، ارزش کل ثروت این ۱۲ نفر هفته گذشته از هزار میلیارددلار فراتر رفت.

از ۱۸ مارس تاکنون یعنی زمانی که تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا شروع شد، ثروت ۱۲ فرد ثروتمند این کشور سر به فلک کشید و ۲۸۳میلیارددلار افزایش یافت. این رقم معادل رشد ۴۰درصدی ثروت آنهاست. این در حالی است که ثروت خانوارهای آمریکایی طی سه‌ماه نخست ۶/۵درصد کاهش یافت و نیمی از خانوارها درآمد خود در سال جاری میلادی را از دست دادند. به‌طور خاص درآمد مدیران و بنیانگذاران بزرگ شرکت‌های فناوری آمریکایی در سه‌ماه گذشته افزایش یافته است. طبق اطلاعات موجود، ثروت جف بزوس مدیر ارشد اجرایی آمازون از ماه مارس ۵/۷۶میلیارددلار افزایش یافته است. همچنین ثروت بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت ۱/۱۶میلیارددلار، ثروت مارک زاکربرگ مدیر ارشد اجرایی فیسبوک ۸/۴۰میلیارددلار، ایلان ماسک مدیر ارشد اجرایی اسپیس‌ایکس و تسلا ۵/۴۸میلیارددلار، استیو بالمور مدیر ارشد اجرایی سابق مایکروسافت ۸/۱۸میلیارددلار، لری الیسون بنیانگذار اوراکل ۹/۱۱میلیارددلار، لری پیچ و سرگی برین بنیانگذاران گوگل هرکدام ۵/۱۶میلیارددلار افزایش یافته است. با توجه به آمار به نظر می‌رسد جف بزوس بزرگ‌ترین تاجر برنده در جریان شیوع ویروس کروناست.

گنج دانش

در سوی مقابل ماجرا، علم ایستاده است. کسب‌و‌کارهای آنلاین حتی قبل از شیوع جهانی کرونا مورد استقبال استارت‌آپ‌ها و صاحبان جوان کسب‌و‌کارها قرار می‌گرفت. تجارت الکترونیک و کسب‌وکارهای آنلاین در حوزه‌های مختلف بارها توسط متخصصان و مشاوران مطرح کسب‌و‌کار دنیا توصیه شده بوده و پدیده جدیدی نیست اما با شیوع و فراگیری جهانی ویروس کرونا و متضرر شدن کسب‌و‌کارهای سنتی، بسیاری از مشاغل دنیا تمرکز ویژه‌ای در حوزه فروش و ارائه خدمات خود به صورت آنلاین دارند. بنابراین می‌توان گفت بهترین سرمایه‌گذاری‌ها، روی کسب‌و‌کارهای آنلاین محلی انجام می‌شود. استفاده از مهارت‌های فردی، کسب‌وکارهای خانگی، صنایع دستی، فرش‌بافی، نقاشی، خطاطی، برنامه‌نویسی و دورکاری می‌توانند سایر گزینه‌های بهترین کارهای پردرآمد باشند.

امروزه تمامی مشاغل سنتی به سمت آنلاین شدن می‌روند. برندها، کسب‌و‌کارها و سازمان‌ها روزبه‌روز تمایل بیشتری به حضور پررنگ‌تر در اینترنت و حتی تجارت الکترونیک نشان می‌دهند و اشخاص، هنرمندان، بازیگران، متخصصان، پزشکان و صاحبان مهارت‌های فردی سعی می‌کنند با معرفی خود و خلق برند دیجیتال، خدمات یا محصول‌شان را در اینترنت معرفی کنند و به فروش برسانند.

کرونا باعث بیکاری جهانی، بحران مالی و اقتصادی جهانی شده است. این ویروس نه‌تنها باعث رکود یا تعلیق بلکه باعث از دست رفتن و ورشکستگی بسیاری از کسب‌و‌کارها در سال ۲۰۲۰ شده است. بسیاری از مردم جهان بیکار شده‌اند و معلوم نیست چه تعداد دیگر از کسب‌و‌کارها تا پایان بحران کرونا صدمه دیده، ورشکست شده یا مجبور به تعدیل نیرو و کم کردن تعداد کارمندان خود برای بقا می‌شوند. این در حالی است که بسیاری از کسب‌و‌کارهای اینترنتی برای پاسخگویی به مشتریان خود نیاز به جذب نیروهای بیشتر در دوران بحران کرونا دارند. این مورد نشانه‌ای قابل تامل است که با وجود وضعیت اضطراری بسیاری از کسب‌و‌کارها درخواست و تقاضا برای خرید آنلاین بالا رفته است.

کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان آینده بسیار خوبی دارند. رابطه کرونا و کسب‌و‌کار قابل بررسی است. برندهای بزرگی مانند اپل، والت‌دیزنی و  نایک هم از این بحران صدمه دیده‌اند و برخی کسب‌و‌کارهای سنتی که نیاز به حضور فیزیکی دارند، تعلیق شده‌اند. به نظر می‌رسد رستوران‌ها، هتل‌ها، قهوه‌خانه‌ها، شرکت‌های مسافرتی، حمل‌ونقل، مهاجرتی، گردشگری و جهانگردی بیشترین ضرر را دیده‌اند. در برخی موارد آرایشگاه‌ها و صنعت آموزش حضوری، آموزشگاه‌های آزاد و خصوصی هم از این بحران آسیب دیده و کار خود را خواسته یا ناخواسته تعطیل کرده‌اند که البته برای سلامت جامعه نیاز است. در حوزه آموزش، مجموعه‌های آموزشی که زیرساخت و امکان آموزش آنلاین را دارند به راحتی و به صورت غیرحضوری به آموزش خود ادامه می‌دهند و کمترین صدمه را در این شرایط خواهند دید.

منبع: BLOOMBERG.COM

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات