جامعه پیامبرپسند مبتنی بر آزادی، عقلانیت و عدالت رفتار می‎‌کند

جامعه پیامبرپسند مبتنی بر آزادی، عقلانیت و عدالت رفتار می‎‌کند

خداوند در قرآن کریم از پیامبر اکرم (ص) با عنوان «رحمت للعالمین» یاد کرده است که این تعبیر نوع جهت‌گیری و ویژگی شخصیت معنوی و اخلاقی ایشان را نشان می‌دهد. یکی از عوامل موثر در پیشرفت اسلام نیز اخلاق نیکو و پرجاذبه پیامبر (ص) بود که قرآن کریم نیز در برخی از آیات خود به نقش اخلاق ایشان در جذب قلوب مردم تصریح کرده است. ایکنا با توجه به اینکه پیامبراکرم (ص) هدف رسالت خود را مکارم اخلاق می‌دانستند و قرآن کریم نیز ایشان را «رحمه للعالمین» معرفی می‌کند، از این دو مقوله مهم در ابهاد نظری و عملی، چه پیام‌هایی می‌توان استنتاج کرد؟ در این آیه به دو پیام مهم پیامبر (ص) اشاره شده است؛ اولین پیام آن، رفع دشواری‌ها از زندگی مردم است، یعنی مردم در جامعه اسلامی به لحاظ وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دشواری نداشته باشند. یعنی اگر بشر عقل خودش را به کار نگیرد، دین هم به کار او نمی‌آید، به همین دلیل تعقل‌ورزیدن، تدبر ورزیدن و تفکر ورزیدن از سفارش‌های موکد قرآن و از تعالیم پیامبر (ص) است؛ بنابراین اولین کار پیامبر (ص) معلم بودن ایشان بود. اخلاق و دانش و یا پرورش اگر در کنار هم رشد کند، آن جامعه «رحمه للعالمین» می‌شود، ولی اگر در جامعه‌ای عقل سرکوب، استبداد فکری حاکم شود، انسان‌ها از جهت خردورزی و اظهار عقیده و بیان آزاد نباشند، قطعا چنین جامعه‌ای جامعه پیامبرپسند نیست. متقابلا اگر در جامعه‌ای داوری با عقل باشد، «رحمه للعالمین» بودن نصیب آن جامعه می‌شود. معجزه پیامبر اسلام (ص) قرآن و کتاب بود و این بزرگ‌ترین معجزه ایشان است. اما اگر ما امروز بیاییم خرافات را در جامعه و رسانه مطرح کنیم و به پیامبر (ص) نسبت‌های ناروا بدهیم، قطعا چنین کاری باعث گریز نسل جوان از دین می‌شود که متاسفانه امروز چنین اتفاقی افتاده است. بنابراین در جامعه‌ای که به تعبیر قرآن در آن «قول زور» یعنی سخنان بیجا گفته شود و «واکلهم السحت»، یعنی اموال بیجا خورده شود، رانت‌خواری و سوءاستفاده مالی وجود داشته باشد، آن جامعه پیامبرپسند نیست. ناامنی فقط به این معنا نیست که داعش وارد کشور شود، این یک مصداق ناامنی است، ولی اگر کسی در اظهار فکر و عقیده خود بترسد و یا اگر کسی نگران آینده خودش باشد، این نگرانی‌ها در روح و روان مردم، نوعی ناامنی ایجاد می‌کند. فردوسی در ادامه می‌گوید: «هر آنکس که اندیشه بد کند/ به فرجام بد با تن خود کند»، یعنی اگر اندیشه بد و ناامنی در جامعه ایجاد شد، تن آدمی ضعیف می‌شود. پیامبر (ص) برای جامعه بهترین پیام‌ها یعنی رحمت، هدایت، دانش، تزکیه و اخلاق را به ارمغان آوردند که به اصطلاح امروز یک بسته کامل است، یعنی اگر همه این‌ها در کنار هم باشند، آن جامعه پیامبرپسند خواهد بود. یعنی باید ببینیم آیا «لیقوم الناس بالقسط» مورد نظر خدا و پیامبر که همه مردم باید عادلانه در جامعه زندگی کنند، در جامعه امروز برقرار است یا نه؟ آیا «یاتیها رزقها رغدا من کل مکان»، یعنی رزق مردم در همه جا فراهم باشد، است؟ آیا «کانت آمنه مطمئنه» یعنی اطمینان نسبت به یکدیگر و آینده وجود دارد؟ اگر همه این‌ها باشد، یعنی ما پیرو پیامبر (ص) هستیم و پیام پیامبر (ص) زنده است، اما اگر این‌ها ‌نباشد، ما غفلت کرده‌ایم. امروز در خاورمیانه و کشورهای اسلامی فقط بحث بر سر این است که کدام کشور قدرت بیشتری داشته باشد که نمونه آن آذربایجان و ارمنستان است. یعنی اگر در کشورهای اسلامی هزاران انبار سلاح و موشک باشد، ولی بین مردم آن کشورها، امنیت و معیشت وجود نداشته نباشد، به درد نمی‌خورد و ارزشی ندارد. اگر جامعه اسلامی بخواهد به پیام پیامبر (ص) نزدیک شود، باید از جوامع اسلامی جهل‌زدایی شود، یعنی مردم آگاهی پیدا کرده و تعقل بورزند. امروز اگر در کشورهای اسلامی عامه مردم در آسایش، امنیت، رفاه و عدالت باشد، مهم و باعث افتخار است، در واقع مهم این است که زیربنای جوامع اسلامی یعنی عقل، عدالت و اخلاق محکم و استوار باشد.

متن کامل خبر در سایت سلام نوپا

منبع خبر

سلام نوپا

سلام نوپا

رسانه خبری تحلیلی سرمایه گذاری استارتاپ های ایران

    نظرات