گفتگو با پرفروش‌ترین فروشنده دیجی‌کالا؛ تجربه فروش ۴۳ میلیارد تومانی در یک ماه

گفتگو با پرفروش‌ترین فروشنده دیجی‌کالا؛ تجربه فروش ۴۳ میلیارد تومانی در یک ماه

فروشندگان در بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران، به طور میانگین ماهانه ۳۹ میلیون تومان فروش دارند اما در این بین برخی فروشندگان بزرگ که در بازار آفلاین هم نقش مهمی دارند، توانسته‌اند با کمک دیجی‌کالا رشد شگفت‌انگیزی را در فروش خود تجربه کنند. در گزارش سال ۹۸ دیجی‌کالا می‌توان دید که یک فروشنده موفق شده در بهمن ۹۸، بیش از ۳۲ میلیارد تومان درآمد داشته باشد. در واقع، هنوز هم دیجی‌کالا در کنار میلیون‌ها کالایی که می‌فروشد، مهد خرید وسایل دیجیتال و به خصوص موبایل برای کاربران است و بازار رقابتی که در این سایت بین همین فروشندگان شکل گرفته باعث می‌شود که گاهی فروشنده با ضرر جنس خود را بفروشد تا همچنان در میان مشتریان محبوب بماند. یکی از همین فروشندگان همان کسی است که در بهمن ماه ۹۸ بیش از ۳۲ میلیارد تومان کالا در دیجی‌کالا فروخت و در اسفند به خاطر شیوع ویروس کرونا به مشکل خورد و دوباره از سال جدید فروش‌های میلیاردی‌اش، رکوردهای قبلی را جابجا کرد. به همین بهانه با او مصاحبه کردیم تا بدانیم برترین فروشنده دیجی‌کالا شدن چه مراحل و چه حس و حالی دارد و نظر او درباره آینده خرده فروشی آنلاین در ایران (که بر اساس گزارش دیجی‌کالا فعلا سهمی کمتر از ۲ درصد از کل بازار خرده فروشی را در اختیار دارد) چیست. سال گذشته رکورد بیش از ۳۰ میلیارد تومان فروش در بهمن ماه را زده و برای همین سراغش آمدم تا یک مصاحبه با پرفروش‌ترین فروشنده دیجی‌کالا داشته باشم که در همان دقیقه ابتدایی صحبتمان غافلگیر می‌شوم. او از ابتدای شروع کار دیجی‌کالا با این فروشگاه همکاری می‌کرده و بابت این همکاری با دیگر هم‌صنفی‌هایش بحث‌های مفصلی داشته، آنها معتقد بودند که همکاری فرجی با دیجی‌کالا باعث رشد این پلتفرم و ساخت یک رقیب خواهد شد و فرجی از همان ابتدای امر دیدگاه دیگری داشته و معتقد بوده که دیجی‌کالا کارش رونق پیدا خواهد کرد و می‌تواند بازوی فروش او و دیگر دوستانش در حوزه آنلاین باشد. او معتقد است که دیجی‌کالا در حال حاضر رقیب ندارد اما سایه رقبای سنگینی را در کنار بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران می‌بیند و بابت همین موضوع نگران است؛ هرچند معتقد است تا زمانی که او و چند فروشنده دیگر به دیجی‌کالا تعلق خاطر دارند، هیچکس به گرد پای این فروشگاه اینترنتی نمی‌رسد. خودش معتقد است عدم همکاری او و چند فروشنده دیگر باعث شکست «بامیلو» شده و تاکید دارد که فروشندگان، بزرگترین و مهمترین شرکای تجاری بازار آنلاین دیجی‌کالا هستند. نکته مهمی که باید پیش از خواندن این مصاحبه بدانید اینست که فرجی کار خرید و فروش موبایل را بیزینس دوم خود می‌داند و شغلی اصلی‌اش در زمینه خرید و فروش لوازم خانگی است و فعلا در این زمینه با دیجی‌کالا همکاری نمی‌کند اما می‌گوید به زودی در این حوزه نیز وارد یک همکاری موفق با دیجی‌کالا خواهد شد. در آن سال‌ها ۲۰ درصد بازار موبایل کشور رسما دست ما بود و دیجی‌کالا بخش کوچکی از بیزینس ما بود، بخشی که امروزه سهم آن بزرگتر شده است. در مورد سوال اول باید بگویم ما یک زمانی با اتکا همکاری داشتیم و ۵۶ غرفه در کل کشور در این فروشگاه‌های زنجیره‌ای داشتیم ولی امروزه دیگر اتکا اجازه فروش جنس خارجی ندارد. با اینکه چندین فروشگاه دارم ولی باید گفت امروزه بخش آنلاین و آفلاین فروش ما رقابت تنگاتنگی با هم دارند و طبیعتا این شکاف بینشان کمتر شده است. سود آنلاین کمتر است، کمیسیون و موارد دیگری در این بین مطرح است و سود در فروش آفلاین بیشتر است. به عنوان مثال بزرگترین چالش ما در دیجی‌کالا مرجوع شدن کالاها است و ما برای این مساله راه حلی ایجاد کردیم که چند سال پیش توسط خود دیجی‌کالا هم در قالب «Open Box» انجام می‌شد. مشتریان دیجی‌کالا حال و هوای خودشان را دارند و باید آنها را شناخت، مشتریان این سایت با مشتریان داخل بازار متفاوت هستند. در کنار همه این موارد باید حال و هوای مشتری دیجی‌کالا را فهمید و خود دیجی‌کالا را نیز شناخت. البته باید بدانید که فروش ما از نظر تعداد شاید چندان تغییر نکرده بلکه قیمت کالاهاست که نسبت به بهمن ماه قبل چند برابر شده است. اما از آنسو باید گفت که مردم ایران بعد از کشور آمریکا، بزرگترین مصرف کننده هستند و دوست دارند که بخرند و می‌خواهند همه چیزشان در حال تعویض باشد. در اینباره مشورت‌هایی نیز به مجموعه داده‌ام و باور دارم فروش قسطی کالا در دیجی‌کالا می‌تواند مسیر بسیار بزرگتر و بهتری داشته باشد و هم به مردم کمک کند و هم فروشندگان را مجاب به فعالیت بیشتر در این پلتفرم کند.

متن کامل خبر در سایت دیجیاتو

منبع خبر

دیجیاتو

دیجیاتو

جدیدترین اخبار و مقالات دنیای بازی و سینما

    نظرات