چگونه اعضای یک تیم را برای رهبری گروه در اینده آماده کنیم؟

چگونه اعضای یک تیم را برای رهبری گروه در اینده آماده کنیم؟

شما هرگز نمی دانید چه زمانی رهبر یک تیم باید عوض شود اما می توانید برای آن همیشه و هر زمان آماده باشید

اکوسیستم – بهترین تیم رهبری و هدایت تیمی است که از مجموعه ای از افراد با استعداد تشکیل شده است. تیمی که دانش آن از همکاری تمامی افراد گروه به دست آمده است. توسعه ،ارتقاء و بهبود عملکرد رهبری در یک تیم مهمترین چالش برای گروه های هدایت و رهبری است. شکست در این زمینه یعنی ضعف مدیریت و انتخاب یک هدایتگر و رهبر خارج از گروه.

تمام مدیران بر این باورند که بخشی از وظایف آن ها مربوط به هدایت و رهبری گروه برای انتخاب رهبرانی از خود گروه در عرض ۴۰ سال آینده است. با توجه به این موضوع، اتخاذ هر گونه استراتژی بلند مدت که نتوان از آن برای سرمایه گذاری سالم در نسل بعدی رهبران کسب و کار استفاده کرد، منجر به از دست رفتن عناصر کلیدی در کسب و کار خواهد شد.

در ادامه این مطلب به بررسی ۴ عنصر کلیدی برای توسعه و ارتقا رهبری که می تواند در موفقیت کسب و کار و هدایت آن اثر مثبت داشته باشد، خواهیم پرداخت:

  • تعهد و شروع:

در هر جامعهف گروه و تیمی دو دسته از افراد وجود دارند. افرادی که هر کاری را بدون طرح و نقشه شروع می کنند و در مقابل افرادی که برای انجام هر کاری طرح و نقشه منحصر به فرد خود را دارند. این طرح و نقشه شامل کلیه جزییات و قدم هایی است که برای آغاز و ادامه کار باید برداشته شود. وقتی صحبت از توسعه و ارتقا رهبری می شود، گروه اول معمولا بدون هر گونه برنامه ریزی تنها کار را آغاز می کنند.

برنامه های ارتقا رهبری و توسعه آن تحت هر شرایطی در ابتدا هرگز در زمان بندی، برنامه ریزی، انتخاب و مواردی از این دست کامل نخواهد بود. برنامه ریزی شما بدون عیب و نقص نخواهد بود البته نیازی هم نیست که برنامه ریزی شما از همان ابتدا بدون نقص و کامل باشد. نکته مهم این است که داشتن یک برنامه مناسب در این زمینه، باعث می شود که سازمان شما در طی مراحل مختلف شتاب مناسبی داشته باشد و از طرفی فراتر از اطلاعاتی که در آموزش های مختلف به دست آورده است حرکت کند. این امر باعث به وجود آمدن نوعی هیجان و نشاط در سازمان شما می شود که می تواند به عنوان یک هدف در نظر گرفته شود و نه یک امکان. علاوه بر این، به شما برای هدایت و رهبری مسیر زندگیتان خارج از سازمان و یا ارگان خود کمک خواهد کرد که این موضوع می تواند شما را در سایر جنبه های زندگی به موفقیت های زیادی برساند.

  • تدوام و همبستگی:

اگر قدم شروع به عنوان یک قدم اصلی و پایه در نظر گرفته شود، برنامه ای که از طریق آن بتوان ریتم و فرکانس مناسبی برای ادامه کار ایجاد کرد، نیز به عنوان اساسی ترین گام بعدی باید در نظر گرفته شود. شاید استفاده از آموزش های بدون برنامه و گذراندن یکسری کلاس های مدیریت و رهبری گروه و همچنین کسب اطلاعات از طریق آن ها بهتر از نداشتن اطلاعات باشد اما گذراندن دروس و واحدهایی که بتواند اطلاعات زیادی را بر طبق یک برنامه مدون مشخص در اختیار شما قرار دهد در دیدگاه شما نسبت به ارتقا رهبری بسیار تاثیر گذار است. مثلا آموزش های ماهانه می تواند به اعضای گروه در این زمینه کمک زیادی برساند. از طرفی بهتر است فلسفه خود در زمینه رهبری و هدایت تیم را کنار بگذارید. بسیاری از رهبران تصویر می کنند که استفاده از افکار سخنرانان یا اساتید خارجی برای ارتقا رهبری در تیم بسیار مفید است اما واقعیت این است که این روش تنها باعث ایجاد تناقض در تیم و نگرش های آن ها خواهد شد. هر چند استفاده از اطلاعات این سخنرانان می تواند در ایجاد برخی از تغییرات مفید باشد اما زمانی از این روش باید استفاده کنید که مطمئن هستید پایه و اساس تیم شما به درستی نهادینه شده است.

  • مراودات و صحبت های عمیق با گروه :

وقتی موضوع ثبت نام اعضا برای لیستی از رهبران آینده گروه به میان می آید، بسیاری از رهبران در تیم می توانند تعداد کمی از مشخصه ها و ویژگی های منحصر به فرد اعضای تیم را شناسایی کرده و به آن ها توجه کنند. اگر می بینید رهبر گروه به بسیاری از مشخصات اعضا تیم اشاره نکرده است سعی کنید با او در این زمینه صحبت کنید و آنچه را که فراموش کرده یا از آن گذشته است، به او نشان دهید. برنامه های ارتقا مدیریت به هیچ وجه بلیط طلایی برای رسیدن به جایگاه و مقام بالاتر نیست بلکه راهی است برای کمک به ارتقا و بهبود مدیریت و رهبری در آینده.

با توجه به این موضوع، بهتر است در همان ابتدای راه، یک تیم گسترده و بزرگ از کارکنان حرفه ای را ایجاد کنید. از این روش می توانید برای تربیت رهبران آینده استفاده کنید. شاید در یک تیم اعضایی که به عنوان برترین فرد در گروه شناخته می شوند بتوانند به عنوان گزینه ای برای رهبر آینده گروه در نظر گرفته شوند اما به هیچ عنوان از آن دسته از اعضایی را که می توانند با دادن سمت های بالاتر و یا انتخاب آن ها به عنوان رهبر گروه رشد کنند و توانایی های خود را نمایش دهند، نادیده نگیرید.

  • به روز بودن:

وقتی تصمیم می گیرید با انتخاب یک برنامه ارتقا رهبری و اعضای مشارکت کننده در آن حرکت رو به جلویی را آغاز کنید، بهتر است به ساختار سازمانی خود توجه کنید. هدایت و سرپرستی تیم تنها بر اساس فلسفه و ارزش های مدیریتی چالش بر انگیز است. هر چند نحوه دریافت این پیام باید متفاوت باشد. برای انتقال و دریافت پیام خود باید از روش هایی مثل سخنرانی های مختلف، بحث و گفتگو در قالب گروه های کوچک و یا ارتقا تک به تک استفاده کنید. با هدایت تیم از مسیر های گوناگون و روش های مختلف، اعضای تیم خود را بیشتر درگیر اهداف تیم خواهید کرد و به این ترتیب احتمال رسیدن به موفقیت را افزایش می دهید.

برای درگیر کردن بیشتر اعضا با اهداف گروه، می توانید از اعضا برای انجام پروژه های گروهی و یا خلاصه سازی مقالات مهم در زمینه رهبری و ارتقا آن استفاده کنید. وقتی اعضای تیم را که در واقع همان رهبران آینده هستند، در کارهای مختلف گروهی و تیمی با توجه به اهداف سازمان درگیر و وارد می کنید، نه تنها توانایی آن ها را پرورش داده اید بلکه آن ها را در مسیر مناسبی برای آمادگی در پذیرفتن مسئولیت های آینده، قرار می دهید. البته هیچ سازمانی هم زمان چند رهبر ندارد و از طرفی هرگز نمی تواند زمان تغییر رهبر تیم را از قبل مشخص کند اما می تواند خود را برای هر گونه تغییر در آینده و رویایی با آن تغییرات آماده کند.

    نظرات