اکوویک سوم: از رتبه 120 ایران در صنعت کسب و کار تا اعمال تحریم های جدید بر علیه استارت آپ های ایرانی

اکوویک سوم: از رتبه 120 ایران در صنعت کسب و کار تا اعمال تحریم های جدید بر علیه استارت آپ های ایرانی

این هفته نیز در اکوویک به ارائه خلاصه ای از 5 خبر مهم که در حوزه  کسب و کار و استارت آپ های ایرانی رخ داده است خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، هفته گذشته در حوزه کسب و کار و استارت آپ های ایرانی اخبار مهمی منتشر شد. اخباری از جمله اعلام وزیر صنایع، محمد شریعتمداری در خصوص رتبه ایران در فضای کسب و کار ایران و خبر اعمال تحریم های جدید توسط یک شرکت هلندی بعد از اپل بر علیه استارت آپ های ایرانی از جمله خبرهای مهمی بود که بسیاری از رسانه ها منتشر شد.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت معدن و تجارت در مصاحبه ای اعلام کرد بر اساس آمار جهانی ایران در جایگاه 120 در فضای کسب و کار جهانی قرار دارد. وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر مذاکراتی که فی‌مابین دولت و بخش خصوصی انجام گردیده در راستای توسعه و پیشرفت کشور بسیار کارساز و موثر بوده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: دولت دوازدهم با برنامه‌ای از قبل تعیین شده فعالیت خود را آغاز نموده که در اختیار عموم قرار گرفته و برای این که هم جهت با هم حرکت کنیم باید این برنامه را که در قالب یک کتاب بوده و درباره‌ی همکاری دولت با بخش خصوصی نیز در آن مواردی ذکر شده است را مطالعه کنیم.

یک ایرانی به مقام مدیریت اوبر رسید. دراا خسرو شاهی یکی از افرادی است که پیش از رسیدن به مقاوم مدیریت اوبر، مدیر عامل شرکت مسافرتی اکسپدیا بوده است. خسرو شاهی 48 سال سن دارد و جایگزین تراویس کالانیک یکی از دو بنیانگذار و موسس اوبر شده است. دارا خسروشاهی در سال ۱۳۴۸ در تهران به دنیا آمد و چند سال بعد همراه با خانواده‌ی خود به آمریکا مهاجرت کرد، وی فارغ التحصیل رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه براون در رودآیلند آمریکا است. خسروشاهی قبل از اینکه به سمت مدیرعاملی اوبر منصوب شود، رییس اجرایی اکسپیدیا بود.

اعمال تحریم های جدید بر علیه استارت آپ های ایرانی خبری بود که هفته گذشته منتشر شد. بعد از شرکت اپل، اکنون شرکت هلندی ریسلو (Realtime Register) تحریمی جدید را برای استارتاپ های ایرانی اعمال کرده و نه ماه به وب‌سایت های ایرانی فرصت داده تا دامنه‌های خود را به رجیسترار دیگری انتقال دهند. هفته نامه شنبه اخطاری را مبنی بر انتقال دامنه‌های دات کام و سایر دامنه‌های بین المللی خود دریافت کرد. این اخطار را یکی از شرکت‌های ایرانی ارسال کرده است. در این ایمیل ذکر گردیده که با در نظر گرفتن تحریم کاربران ایرانی توسط سایت ریسلو، باید دامنه‌ها به رجیسترار دیگری انتقال داده شوند. (این اطلاعیه صرفا برای دامنه‌های بین المللی بوده و ارتباطی به دامنه‌های IR نداشته و دامنه های ملی هیچگونه مشکلی ندارند). دو ماه قبل نیز ریسلو به کاربران ایرانی هشدار داده بود، ولی این بار با ارسال ایمیلی برای اخطار، تحریم کاربران ایرانی وارد فاز اجرایی شده است.

هفته گذشته اخباری در خصوص انتخاب دبیر کل دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری "ایران ساخت" منتشر شد. سورنا ستاریف معاون علمی و فناوری ریسس جمهوری در اولین انتخاب دوره جدید عملکرد خود دبیر کل دبیر کل دومین دوره جشنواره ملی، فرهنگی و هنری «ایران ساخت» را برگماشت تا نگرش ویژه خود به فرهنگ‌سازی و پیشرفت زیست‌بوم کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان را نشان دهد. ستاری در حکمی پرویز کرمی را به عنوان دبیر کل دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری " ایران ساخت" انتخاب نمود. وی در حکم خود از دبیر کل دومین دوره "ایران ساخت" درخواست کرده است که به‌واسطه اجرای این پیشامد بااهمیت و جریان ساز، با استفاده از زبان هنرمندانه؛ در راستای شکوفایی زیست‌بوم کارآفرینی و اجرای برنامه‌های اقتصاد دانش‌بنیان را درزمینه‌ی رسیدن به تحقق اقتصاد مقاومتی ایجاد نماییم.

بررسی نحوه قیمت گذاری اسنپ و تپسی روی میز شواری رقابت نیز از اخبار مهمی بود که هفته گذشته منتشر شد. قیمت گذاری اسنپ و تپسی دو ارائه دهنده‌ی خدمات تاکسی اینترنتی آنلاین روی میز شورای رقابت قرار خواهد گرفت. شورای رقابت در جلسه خود در روز دوشنبه ۱۳ شهریور ماه سال جاری وضعیت اسنپ و تپسی را بررسی خواهد کرد. بر اساس دستور جلسات شورای رقابت قرار است وضعیت فعالیت و نحوه قیمت گذاری خدمات تاکسی اینترنتی آنلاین به بحث و بررسی گذاشته شود.

 

    نظرات